DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ARQUEOLOGIA DEL COMPORTAMENT SIMBÒLIC Codi 12785204
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (Erasmus Mundus) (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
VIÑAS VALLVERDÚ, RAMON
Adreça electrònica carlos.lorenzo@urv.cat
ramon.vinas@urv.cat
Professors/es
LORENZO MERINO, CARLOS
VIÑAS VALLVERDÚ, RAMON
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura s’ofereix una explicació dels sistemes gràfics des d’una òptica antropològica, presentant l’activitat gràfica com un fenomen social y simbòlic dintre del conjunt d’activitats humanes

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica
  AC3 Conduir protocols d'anàlisi tècnica
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Conèixer i avaluar les obres gràfiques de les societats prehistòriques d'acord a una dinàmica temporal CC1
2.- Comprensió del fet gràfic com un procés social vinculat a les produccions humanes AC1
AC2
AC3
3.- Avaluació i interpretació de la variabilitat sincrònica i diacrònica CC1
4.- Avaluació contextual de l'art prehistòric CC1
5.- Aplicació de les tècniques del treball de camp (aixecament i registre documental) CC1
6.- Avaluació de les variables de l'estudi (temes, tècniques i estil) CC1
7.- Avaluació i crítica dels sistemes de datació CC1

Continguts
Tema Subtema
I Sistemes gràfics, art i arqueologia del simbolisme.

II
Grafisme i desenvolupament de les capacitats cognitives: capacitat estètica i evolució humana: sistemes tècnics i plàstics; la diversitat gràfica paleolítica: sincrònica i diacrònica; grafisme i reconstrucció social; i interpretació.

III El Homo symbolicus: orígens dels sistemes gràfics

IV L’explosió de l’expressió gràfica: les societats caçadors-recolectors

V El grafisme post-paleolític: els inicis i l’assentament de les societats productores, i les societats metal•lúrgiques


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 5 10
 
Sessió Magistral
70 0 70
Pràctiques de camp/sortides
15 0 15
Treballs
0 20 20
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves de desenvolupament
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió teòrica de situació del grafisme en la història i desenvolupament dels conceptes que expliquen el grafisme en el Plistocè. Activitats personals dels estudiants per avaluar bibliografia històrica i buscar referències bibliogràfiques i a la xarxa.
Sessió Magistral Sessions teòriques per avaluar i discutir continguts adquirits en la fase prèvia
Pràctiques de camp/sortides Visita de camp sobre art paleolític (zona cantàbrica)

Visita de camp sobre art llevantí i esquemàtic (zona llevantina)
Treballs Treball escrit sobre algun dels temes que es desenvolupen en cada un dels blocs temàtics
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1. Aclariment de les qüestions concretes relatives als blocs temàtics concrets 2.- Ampliació dels recursos i bibliografia 3.- Desenvolupament dels interessos personals que els alumnes puguin tenir sobre els temes concrets que se desenvolupen en els blocs temàtics.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs 1.- Treball escrit sobre algun dels temes que es desenvolupen en cada un dels blocs temàtics
2.- Identificació i avaluació del grafisme a partir d’imatges
50%
Proves de desenvolupament Examen escrit centrat en el desenvolupament dels temes que es desenvolupen en cada un dels blocs temàtics 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'alumne haurà de tenir un coneixement bàsic de les produccions gràfiques dels grups prehistòrics, del valor i significat de les grafies en el nucli de les societats que les realitzaren, i dels processos de treball i estudi d'aquest tipus de manifestacions


Fonts d'informació

Bàsica

Bahn, P.; Vertut, J. (1988): Images of the Ice Age.

Leroi-Gourhan, A. (1983): Los primeros artistas de Europa.

Groupe de reflexion sur L´Art Parietal Paleolitique (1993): L´Art Pariétal Paléolithique.

Leroi-Gourhan, A.; Delluc, B.; Delluc, G. (1995): Prehistoire de l´art occidental.

Lorblanchet, M. (1995): Les grottes ornées de la Préhistoire : nouveaux regards.

Lorblanchet, M. (1999): La naissance de l´art. Genèse de l´art préhistorique dans le monde.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent