DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) INTERPRETACIÓ DEL PATRIMONI I SOCIALITZACIÓ DE L'ARQUEOLOGIA Codi 12785215
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (Erasmus Mundus) (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
LORENZO MERINO, CARLOS
Adreça electrònica
Professors/es
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant La socialització del coneixement científic no és només la divulgació dels resultats, sinó que també tracta d’establir les estratègies necessàries per a què els resultats i les metodologies emprades en ciència siguin assumides per la ciutadania, de manera que aquesta pugui interpretar millor els conceptes, esforços, èxits i també els fracassos que produeix la recerca científica. La socialització del coneixement resulta cada cop més necessària per a viure en equilibri amb el nostre entorn social i només esdevindrà adequada amb un plantejament transdisciplinar. Una persona que creu en la influència màgica dels planetes no té cultura científica, per molt que sigui capaç de descriure el model heliocèntric del sistema solar, de manera que els seus raonaments i presa de decisions potser tinguin una part important d’irracionalitat. De la mateixa manera, les idees sobre l’evolució humana s’incorporen als valors socials d’una persona només quan aquesta és capaç de fer-les críticament compatibles amb els seus propis coneixements, aficions o creences en altres aspectes qualsevol de la vida humana.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
O1. Conèixer les tipologies de presentació i interpretació patrimonials d'arreu BC4
CC1
CC2
CC3
O2. Conèixer els aspectes generals de la didàctica patrimonial BC1
BC3
BC4
CC1
CC2
CC3
O3. Conèixer els tipus de públic associats al disseny i plantejament d'activitats i O4. materials de caràcter patrimonial BC1
BC3
BC4
CC1
CC2
CC3
O4. Conèixer el patrimoni emergent BC1
BC2
BC3
BC4
CC1
CC2
CC3
O5. Conèixer els procediments que s'empren en les empreses pel que fa al disseny. d'activitats i de materials de didàctica patrimonial BC1
BC2
BC3
BC4
CC1
CC2
CC3
CC5
CC6
O6. Dissenyar un producte de didàctica patrimonial BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC8
CC1
CC2
CC3
CC6
O7. Fer una presentació pública del producte dissenyat BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC8
CC1
CC2
CC3
CC6

Continguts
Tema Subtema
I. La didàctica del patrimoni I.1. Definició conceptes: didàctica i interpretació
I.2. Teoria de la didàctica patrimonial
II. Sistemes de presentació del patrimoni II.1. Els museus, centres d’interpretació i jaciments
II.2. Activitats didàctiques patrimonials
II.3. Els materials didàctics i el patrimoni
II.4. Sistemes audiovisuals i multimèdia
III. El públic usuari. Antropologia del patrimoni III.1 El turisme patrimonial
III.2. El turisme escolar
IV. Els nous sistemes de presentació del patrimoni IV.1. Sistemes de presentació virtual
IV.2. Sistemes de presentació i telefonia mòbil

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 0 5
 
Sessió Magistral
45 5 50
Treballs
0 40 40
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Plantejament de la situació de la interpretació del patrimoni i la socialització del coneixement arqueològic.
Presentació i avaluació del coneixement sobre interpretació que tenen els alumnes
Sessió Magistral Exposició, discussió i anàlisi de les metodologies de museïtzació i socialització més comunes
Treballs 1. Treball d’avaluació d’una pàgina web d’un museu virtual 2. Treball d’observació i anàlisi d’una activitat o material determinat de didàctica patrimonial 3. Anàlisi d’una intervenció concreta de museografia didàctica 4. Lectura de textos o articles 5. Treball en grup: disseny d’un equipament, activitat o material didàctic patrimonial
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Facilitar als alumnes la bibliografia específica per millorar l’aprenentatge dels continguts. Ajudar i orientar de forma individual i personalitzada els interessos que desenvolupin els alumnes en l’àmbit de la museografia i la didàctica patrimonial Seguiment individual de la realització dels treballs, ressenyes, lectures i la consulta dels recursos bibliogràfics complentaris.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs 1. Treball d’avaluació d’una pàgina web d’un museu virtual
2. Treball d’observació i anàlisi d’una activitat o material determinat de didàctica patrimonial
3. Anàlisi d’una intervenció concreta de museografia didàctica
4. Lectura de textos o articles
5. Treball en grup: disseny d’un equipament, activitat o material didàctic patrimonial
100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Assistència i participació a les classes Presentació del treball d'avaluació d'una pàgina web Presentació d'un anàlisi d'una activitat o material de didàctica del patrimoni Presentació d'un anàlisi concret de museografia didàctica Presentació del treball en grup i exposició del mateix en públic Criteris d'Avaluació: C1. Participació a les classes teòriques C2. Capacitat de síntesi i comprensió de les publicacions C3. Avaluació de la pàgina web C4. Avaluació de l'activitat o material didàctic C5. Treball i exposició en grup


Fonts d'informació

Bàsica

Revista “Temps d’Educació”, núm 26. Monogràfic Didàctica del Patrimoni. Barcelona 2001.

Besolí, Andreu: Recursos audiovisuales para la didáctica del patrimonio: la representación de los bienes culturales en el cine. Revista “Iber” núm 32. Barcelona 2002.

Gutiérrez Medina, Ma. Luisa: El Patrimonio industrial y la didáctica de las ciencias sociales. Revista “Iber”, núm 33, Barcelona 2002.

Estepa, Jesus: El patrimonio en la didáctica de las ciencias sociales: obstáculos y propuestas para su tratamiento en el aula”, Revista “Iber” núm 30. Barcelona 2001.

Santacana Mestre; Serrat Antoli (coord.): “Museografia didáctica”. Editorial Ariel s.a. Barcelona 2004.

DD.AA.: Intervención en el patrimonio cultural: creación y gestión de proyectos”. Editorial Síntesis, s.a. Madrid 2004.

Morales Miranda, Jorge: Guia práctica para la interpretación del patrimonio: el arte de acercar el legado natural y cultural al público visitante” (2a edició). Andalucía, consejería de cultura. Sevilla, 2001.

Trepat, Cristòfol: El taller de la mirada. Ed. Pagès, Lleida, 2004.

http://www.archimuse.com/

http://www.ub.es/histodidactica/articulos.htm

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent