Codi |
|
A1 |
Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars |
A2 |
Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica |
A3 |
Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries |
A4 |
Fer una orientació diagnòstica |
A5 |
Establiment d’un pla d’actuació |
A6 |
Registre de les troballes |
A17 |
Principis generals de la investigació del pacient |
A18 |
Proves de diagnòstic del laboratori |
A20 |
Investigació clínica |
A22 |
Fàrmacs |
A31 |
Cures i tractaments en situacions agudes |
A46 |
Les causes de la malaltia i formes d’emmalaltir |
A47 |
Terapèutica |
B2 |
Comunicació amb els pacients i familiars |
B16 |
Raonament clínic |
B18 |
Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions |
B19 |
Creativitat i enginy |
B20 |
Capacitat de prioritzar |
Objectius |
Competències |
MEDICINA: 1. Conèixer la clasificació de les principals malalties autoimmunitàries i enumerar-les.
|
A46
|
|
|
MEDICINA: 2. Conèixer la classificació de les vasculitis i diferenciar-les com a subgrup entre les malalties autoimmunes
|
A46
|
|
|
MEDICINA: 3. Conèixer les característiques clíniques, diagnòstiques i terapéutiques de les malalties relacionades a continuació.
Artritis crònica juvenil
Espondiloartropaties secundàries
Síndrome antifosfolípida primària
Malaltia mixta del teixit conectiu
Síndrome de Sjögren
Panaarteritis nodosa
Malaltia de Wegener
Malaltia de Churg-Strauss
Malaltia de Kawasaki
Malaltia de Takayasu
Tromboangeitis obliterant
Policondritis recidivant
|
A46 A47
|
|
|
MEDICINA: 4. Ser capaç de demostrar el coneixement, la comprensió i la capacitat de maneig de les malalties següents:
Artritis reactives
Espondilitis anquilosant
Esclerodèrmia
Dermatomiositis i Polimiositis
Malaltia de Behçet
|
A31 A46 A47
|
B16
|
|
MEDICINA: 5. Ser capaç de demostrar el coneixement, comprensió i la capacitat de maneig, argumentar i defensar mesures diagnòstiques i terapèutiques de:
Artritis Reumatoidea
Lupus eritematós sistèmic
Vasculitis per hipersensibilitat
Malaltia de Horton i Polimiàlgia Reumàtica
|
A1 A2 A4 A5 A18 A20 A31 A46 A47
|
B16 B18 B19 B20
|
|
MEDICINA: 6. Conèixer les indicacions i els efectes secundaris dels principals fàrmacs immunosupressors
|
A22 A47
|
|
|
MEDICINA: 7. Tenir capacitat per a extreure les dades mes relevants en la Història clínica l’hora de plantejar-se l’estudi de una possible malaltia sistèmica
|
A1 A3 A4 A5 A6 A20
|
B2 B16 B18
|
|
MEDICINA: 8. Demostrar les habilitats pròpies d’una correcte exploració física davant de símptomes reumàtics
|
A2 A3 A4 A5 A6 A20
|
B16 B18
|
|
MEDICINA: 9. Demostrar la capacitat per a realitzar un correcte diagnòstic diferencial de la Síndrome de Raynaud
|
A1 A2 A3 A4 A5 A6
|
B16 B18
|
|
MEDICINA: 10. Tenir capacitat per a identificar i plantejar l’estudi més adient davant la sospita d’una malaltia autoimmunitària. En especial, davant una poliartritis.
|
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A17 A20
|
B16 B18
|
|
MEDICINA: 11. Demostrar la capacitat per manegar les diferents proves complementàries, en especial la valoració correcte del significat dels diferents autoanticossos.
|
A17 A18 A20
|
|
|
Tema |
Subtema |
a. Malalties inflamatòries reumàtiques |
Artritis Reumatoidea
Síndrome de Felty
Artritis crònica juvenil
Malaltia de Reiter i artritis reactives
Espondilitis anquilosant
Altres espondiloartropaties
|
b. Malaties autoimmunitàries |
Lupus eritematós sistèmic
Síndrome antifosfolípid primàri
Esclerodèrmia
Dermatomiositis i polimiositis
Malaltia mixta del teixit conectiu
Síndrome de Sjögren
|
c. Vasculitis |
Panarteritis nodosa i PAN microscòpica
Malaltia de Kawasaki
Granulomatosi de Wegener
Granulomatosi alèrgica de Churg-Strauss
Vasculitis per hipersensibilitat o principalment cutànies
Vasculitis de gran vas:
Arteritis de cèlules gegants de Horton i Polimiàlgia reumàtica
Arteritis de Takayasu
Malaltia de Behçet
Policondritis recidivant
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.2 |
0 |
0.2 |
|
Sessió Magistral |
|
11 |
16.5 |
27.5 |
Pràctiques a laboratoris |
|
1 |
0 |
1 |
Seminaris |
|
4 |
1 |
5 |
Pràcticum |
|
16 |
0 |
16 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
1 |
5 |
6 |
|
Atenció personalitzada |
|
0.2 |
0 |
0.2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
Proves pràctiques |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descripció dels objectius d'aprenentatge l'assignatura i les característiques de la metodologia docent i avaluadora que tindrà lloc. |
Sessió Magistral |
Classes magistrals que pretenen abordar l'assoliment de coneixements teòrics. L'abordatje descriptiu i definitori de termes i conceptes. Comporta un treball addicional per part de l'alumne, no presencial, amb la finalitat de recordar els conceptes explicats. Per això el factor de treball és de 1.5 per cada hora magistral. |
Pràctiques a laboratoris |
El laboratori és el laboratori d'habilitats clíniques. Es preten abordar bàsicament dos elements: 1. La relació metge-malalt amb tot el que fa referència a habilitats comunicatives, capacitat d'extreure dades, exploració física. Per a dur a terme aquesta activitat es disposa de pacients simulats i pacients monitor. La pràctica totalitat de la tasca es ralaitza al laboratori. 2. Adquisició d'habilitats tècniques mitjançant l'ensinistrament repetitiu amb maniquís.
|
Seminaris |
Discussió de casos |
Pràcticum |
Pràcticum clínic als hospitals universitaris |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de problemes clínics |
Atenció personalitzada |
|
|
Pràctiques a laboratoris |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Activitats individuals amb feedback immediat |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves objectives de tipus test |
Examen multitest: preguntes d'elecció múltiple. |
75% de la nota de l'assignatura |
Proves pràctiques |
llistat competencial, i a Reus mini-CEX |
25% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per superar l'assignatura cal complir els tres requisits que s'esecifiquen a continuació: 1. Superar l'examen multitest, que a Joan XXIII inclou preguntes curtes 2. Haver acudit al laboratori d'habilitats a l'entyrevista amb el pacient simulat 3.Haver assistit al Practicum clínic i a la reunió amb el tutor per tal de fer l'avaluació (mini-CEX a Reus) |
Bàsica |
Dennis L. Kasper, Eugene Braunwald, Anthony S. Fauci, Stephen L. Hauser, Dan L. Longo, J. Larry Jame, Harrison's Principles of, 16th Edition,
Ruddy Shaun, Edward D. Harris, Sledge CB, Budd RC, Sergent JS, Kelley's. Reumatología, 6 ena, Saunders Company
Farreras/Rozman, Medicina Interna, 15 ena, Elsevier
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|