DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) CLÍNICA PEDIÀTRICA Codi 14012050
Ensenyament
Medicina (1994)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
7.5 0 7.5 Troncal Sisè Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
ESCRIBANO SUBÍAS, JOAQUÍN
Adreça electrònica joaquin.escribano@urv.cat
adolfo.gomez@urv.cat
franciscojavier.batlle@urv.cat
albert.feliu@urv.cat
gemma.castillejo@urv.cat
josemaria.barroso@urv.cat
rosamaria.collell@urv.cat
ricardo.closa@urv.cat
julia.arroyo@urv.cat
cristina.marimon@urv.cat
0
mariadelmar.albujar@urv.cat
manuelandres.samper@urv.cat
ester.castellarnau@urv.cat
esmeralda.perera@urv.cat
susana.larrosa@urv.cat
veronica.luque@urv.cat
silvia.franch@urv.cat
Professors/es
ESCRIBANO SUBÍAS, JOAQUÍN
GÓMEZ PAPI, ADOLFO
BATLLE CARAVACA, FRANCISCO JAVIER
FELIU ROVIRA, ALBERT
CASTILLEJO DE VILLASANTE, GEMMA
BARROSO JORNET, JOSÉ MARÍA
COLLELL HERNÁNDEZ, ROSA MARIA
CLOSA MONASTEROLO, RICARDO
ARROYO MOÑINO, JULIA
MARIMÓN BLANCH, CRISTINA
JIMÉNEZ FEIJOO, ROSA MARÍA
GUIJARRO CASAS, ELISABET
ALBUJAR FONT, MARIA DEL MAR
SAMPER ANQUELA, MANUEL ANDRES
CASTELLARNAU FIGUERAS, ESTER
PERERA MARTÍNEZ, ESMERALDA
LARROSA CAPACÉS, SUSANA
LUQUE MORENO, VERÒNICA
BRAS BOQUERAS, CLARA
NICOLAS LÓPEZ, MARTA
FRANCH SALVADO, SILVIA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A1 Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
A2 Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica
A3 Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries
A4 Fer una orientació diagnòstica
A5 Establiment d’un pla d’actuació
A6 Registre de les troballes
A18 Proves de diagnòstic del laboratori
A19 Diagnòstic per la imatge
A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
A38 Col•laborar amb altres professionals i institucions per tal de promocionar la salut i prevenir malalties
A40 Desenvolupament d’estratègies de salut i screening
A42 L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells
A43 El cicle de la vida
B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
B2 Comunicació amb els pacients i familiars
B3 Comunicació amb els companys i treball en equip
B10 Aspectes ètics
B16 Raonament clínic
B17 Medicina basada en l’evidència (MBE)
B18 Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions
B22 Responsabilitats dels metge
B27 Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació
B28 Aprenentatge autònom

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Completar la formació pràctica en pediatria. Confecció de l'historia clínica Confecció i interpretació de corbes de creixement Observació de les proves complementàries d'imatge i valoració crítica sobre les diferents opcions diagnostiques. Lectura bàsica de la patologia a la RX de tòrax i d'abdomen Comprensió de les proves analítiques i de les principals alteracions dins les mateixes Observació i comprensió dels tractaments Seguiment clínic del curs del malalt Maneig de les dosis pediàtriques dels principals fàrmacs que s'administren Coneixememt de les normes d'assèpsia dins d'una àrea de neonats. Coneixement del principal utillatge l'àrea (monitors, saturadors, respiradors ambú, material d'intubació etc) Exploració complerta del neonat sa Coneixement dels protocols de despistatge de les principals malalties metabòliques A1
A2
A3
A4
A18
A19
A42
A43
B1
B2
2. Aconseguir l'experiència mínima per a fer front als problemes més freqüents de la vigilància de la salut i l'assistència al nen malalt. Coneixement i utilització i interpretació de les principals proves complementàries que s'utilitzen en el malalt urgent pediàtric Coneixement dels principals protocols que s'utilitzen a l'àrea neonatal Saber fer un diagnòstic diferencial sindròmic Saber fer una reanimació cardiopulmonar Saber realitzar un pla d'actuació A4
A5
A6
A36
A38
A43
B3
B16
B17
3. Integrar-se en un equip de treball mèdic hospitalari. Col·laborar amb altres professionals Desenvolupament d'estrategies de salut Fer una jornada de guardia hospitalària A38
A40
B3
B10
B18
B22
4. Estimular l'autoaprenentatge de l'alumne. Durant la rotació s'assignarà un cas clínic preferentment d'un nen que estigui ingressat per tal de poder-li realitzar l'exploració física i la història clínica. Aquest cas s'haurà de treballar en grup durant tota la rotació des d'un punt de vista del diagnòstic diferencial. Es tracta de treure de cada dada clínica el màxim partit i no tant d'arribar al diagnòstic, donat que en la majoria de casos, aquest diagnòstic ja s'haurà establert. A1
A2
B16
B18
B27
B28
Demostrar habilitats en transmetre la informació als familiars A5
B2

Continguts
Tema Subtema
Estructura de l'assignatura

L'assignatura té una estructura eminentment pràctica.

Els alumnes en grups de 4 a 6 quedaran adscrits a un servei pediàtric hospitalari durant un període de 4 setmanes. Els serveis pediàtrics autoritzats són:
• Hospital Universitari St. Joan de Reus
• Hospital Universitari Joan XXIII de Tarragona
• Hospital de Sant Pau i Santa Tecla de Tarragona*
• Hospital Pius de Valls *
• Hospital Verge de la Cinta de Tortosa *
* En aquests dos hospitals màxim d'un alumne per grup.

Tots els integrants de l'equip mèdic on realitzi les seves pràctiques l'alumne col·laboraran en la tasca formativa.

Durant el període de rotació el tutor de l'assignatura vetllarà pel compliment dels objectius i el desenvolupament dels punts programàtics, i supervisar l'activitat de l'alumne. Per aconseguir els objectius formatius el tutor complimentarà l'activitat assistencial i docent del servei amb una sèrie de seminaris i sessions sobre casos clínics problema.
Punts programàtics

1. Exploració del creixement somàtic i desenvolupament psicomotor durant l'edat pediàtrica.
2. Anamnesi pediàtrica. Peculiaritats a les diferents edats. Història clínica orientada per problemes. Estructuració de l'anamnesi segons:
• Antecedents familiars. Valorar patologia hereditària.
• Antecedents personals. Perinatals. Valoració del desenvolupament.
• Història dietètica.
• Calendari vacunal actualitzat.
• Antecedents patològics. Relacionats o no amb la patologia actual.
• Malaltia actual detallada. Motiu de consulta. Principals signes o símptomes de la malaltia, i la seva evolució en el temps. Tractaments realitzats.
3. Exploració física. Exploració Física per aparells i sistemes. Variacions segons l'edat. Sistematització de l'exploració.
4. Exploració del nounat. Exploració general. Valorar l'edat gestacional. Exploració del maluc i els polsos perifèrics. Reflexos del nounat.
5. Diagnòstic per la imatge. Conceptes bàsics per a la interpretació de tècniques de radiologia simple, radiologia contrastada, ecografia, ressonància magnètica, TAC, i medicina nuclear.
6. Principals anàlisis de laboratori. Tècniques d'obtenció de mostres de líquids corporals. Interpretació dels resultats de diverses proves com: hemograma, hemostàsia, anàlisi d'orina, anàlisi de deposicions, anàlisi de bioquímica hemàtica, proves de funció hepàtica, proves de funció renal, proves de funció digestiva. Anàlisi de LCR. Anàlisi de líquid pleural. Exploració de l'al·lèrgia i immunitat. Proves tuberculíniques.
7. Altres mètodes diagnòstics i terapèutics. Conèixer procediments i actuacions com: reanimació neonatal, oxigenoteràpia, fototeràpia, cariotip, tècniques dietètiques, rehidratació oral i parenteral, normes bàsiques en terapèutica pediàtrica, inducció al vòmit, rentat gàstric, punció lumbar, ecocardiograma, electrocardiograma, etc.
8. Diagnòstic diferencial. Conèixer l'actitud davant diferents patologies comuns i el seu diagnòstic diferencial: síndrome febril aguda i perllongada, síndrome ictèrica, síndrome meníngea, síndrome d'hipertensió endocranial, síndrome de dificultat respiratòria, síndrome hemorràgica, síndrome d'abdomen aguda, síndrome emetitzant del lactant, síndrome hematúrica, etc.
9. Hospitalització. Criteris d'hospitalització pediàtrica davant les patologies més comuns.
Responsabilitats de l'alumne

1. Les funcions bàsiques que realitzarà l'alumne, sempre supervisades pel responsable mèdic de l'equip on estigui integrat seran :
· realització d'històries clíniques
· realització de l'exploració física
· preparació de sessions clíniques
· realització de tècniques diagnòstiques
· familiarització amb la interpretació de les proves diagnòstiques
2. Els alumnes realitzaran una guàrdia setmanal de presència física, fins les 22 hores, durant les 4 setmanes que duri la rotació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Pràcticum
58 0 58
Presentacions / exposicions
1 5 6
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
4 0 4
Seminaris
4 0 4
Pràctiques a laboratoris
2 0 2
 
Atenció personalitzada
0.2 0 0.2
 
Proves pràctiques
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Se explicará al alumno el contenido teórico, plan de trabajo, rotaciones internas, modelo de evalución y competencias que deben adquirir durante el desarrollo de la asignatura
Pràcticum Pràctica hospitaària
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Seminaris
Pràctiques a laboratoris
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de l'alumne es realitzarà valorant els coneixements i aptituds adquirides durant el període de pràctiques per part del seu tutor. Aquesta valoració es realitzarà d'acord amb uns paràmetres objectius : · Avaluació pràctica clínica: realitzada per el tutor, segons una tècnica de "check list", en la que s'avaluen un total de 8 paràmetres relacionats amb les qualitats de l'alumne. Superar aquesta avaluació és un requisit "sine qua non" per aprovar l'assignatura. · Examen pràctic oral sobre un cas clínic real (opcional)


Fonts d'informació

Bàsica

Nelson Tratado de Pediatiía. Eds.: Behrman, Kliegman, Jenson. Edición 16ª, 2000 Mc Graw-Hill Interamericana.

Nelson Compendio de Pediatría. Eds.: Behrman, Kliegman. Edición 3ª, 1999 Mc Graw-Hill Interamericana.

Texto Ilustrado de Pediatría. Eds.: Lissauer, Clayden. Edición 1998 Harcourt Brace.

Pediatrics & Perinatology. The scientific basis. Eds.: Gluckman, Heymann. Edición 2ª 1996 Arnold.

Manual de Neonatología. Eds.: Natal, Prats. Edición 1ª 1996, Mosby.

Algoritmos Diagnóstico Terapéuticos en el Recién Nacido de Muy Bajo Peso. Eds.: Valls, Morcillo, Salcedo. Edición 1ª 2000, Serono.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent