Codi |
|
A1 |
Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars |
A2 |
Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica |
A3 |
Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries |
A4 |
Fer una orientació diagnòstica |
A5 |
Establiment d’un pla d’actuació |
A6 |
Registre de les troballes |
A18 |
Proves de diagnòstic del laboratori |
A19 |
Diagnòstic per la imatge |
A36 |
Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc |
A38 |
Col•laborar amb altres professionals i institucions per tal de promocionar la salut i prevenir malalties |
A40 |
Desenvolupament d’estratègies de salut i screening |
A42 |
L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells |
A43 |
El cicle de la vida |
B1 |
Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat) |
B2 |
Comunicació amb els pacients i familiars |
B3 |
Comunicació amb els companys i treball en equip |
B10 |
Aspectes ètics |
B16 |
Raonament clínic |
B17 |
Medicina basada en l’evidència (MBE) |
B18 |
Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions |
B22 |
Responsabilitats dels metge |
B27 |
Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació |
B28 |
Aprenentatge autònom |
Objectius |
Competències |
1. Completar la formació pràctica en pediatria.
Confecció de l'historia clínica
Confecció i interpretació de corbes de creixement
Observació de les proves complementàries d'imatge i valoració crítica sobre les diferents opcions diagnostiques.
Lectura bàsica de la patologia a la RX de tòrax i d'abdomen
Comprensió de les proves analítiques i de les principals alteracions dins les mateixes
Observació i comprensió dels tractaments
Seguiment clínic del curs del malalt
Maneig de les dosis pediàtriques dels principals fàrmacs que s'administren
Coneixememt de les normes d'assèpsia dins d'una àrea de neonats.
Coneixement del principal utillatge l'àrea (monitors, saturadors, respiradors ambú, material d'intubació etc)
Exploració complerta del neonat sa
Coneixement dels protocols de despistatge de les principals malalties metabòliques
|
A1 A2 A3 A4 A18 A19 A42 A43
|
B1 B2
|
|
2. Aconseguir l'experiència mínima per a fer front als problemes més freqüents de la vigilància de la salut i l'assistència al nen malalt.
Coneixement i utilització i interpretació de les principals proves complementàries que s'utilitzen en el malalt urgent pediàtric
Coneixement dels principals protocols que s'utilitzen a l'àrea neonatal
Saber fer un diagnòstic diferencial sindròmic
Saber fer una reanimació cardiopulmonar
Saber realitzar un pla d'actuació
|
A4 A5 A6 A36 A38 A43
|
B3 B16 B17
|
|
3. Integrar-se en un equip de treball mèdic hospitalari.
Col·laborar amb altres professionals
Desenvolupament d'estrategies de salut
Fer una jornada de guardia hospitalària |
A38 A40
|
B3 B10 B18 B22
|
|
4. Estimular l'autoaprenentatge de l'alumne.
Durant la rotació s'assignarà un cas clínic preferentment d'un nen que estigui ingressat per tal de poder-li realitzar l'exploració física i la història clínica.
Aquest cas s'haurà de treballar en grup durant tota la rotació des d'un punt de vista del diagnòstic diferencial. Es tracta de treure de cada dada clínica el màxim partit i no tant d'arribar al diagnòstic, donat que en la majoria de casos, aquest diagnòstic ja s'haurà establert.
|
A1 A2
|
B16 B18 B27 B28
|
|
Demostrar habilitats en transmetre la informació als familiars |
A5
|
B2
|
|
Tema |
Subtema |
Estructura de l'assignatura
|
L'assignatura té una estructura eminentment pràctica.
Els alumnes en grups de 4 a 6 quedaran adscrits a un servei pediàtric hospitalari durant un període de 4 setmanes. Els serveis pediàtrics autoritzats són:
• Hospital Universitari St. Joan de Reus
• Hospital Universitari Joan XXIII de Tarragona
• Hospital de Sant Pau i Santa Tecla de Tarragona*
• Hospital Pius de Valls *
• Hospital Verge de la Cinta de Tortosa *
* En aquests dos hospitals màxim d'un alumne per grup.
Tots els integrants de l'equip mèdic on realitzi les seves pràctiques l'alumne col·laboraran en la tasca formativa.
Durant el període de rotació el tutor de l'assignatura vetllarà pel compliment dels objectius i el desenvolupament dels punts programàtics, i supervisar l'activitat de l'alumne. Per aconseguir els objectius formatius el tutor complimentarà l'activitat assistencial i docent del servei amb una sèrie de seminaris i sessions sobre casos clínics problema.
|
Punts programàtics
|
1. Exploració del creixement somàtic i desenvolupament psicomotor durant l'edat pediàtrica.
2. Anamnesi pediàtrica. Peculiaritats a les diferents edats. Història clínica orientada per problemes. Estructuració de l'anamnesi segons:
• Antecedents familiars. Valorar patologia hereditària.
• Antecedents personals. Perinatals. Valoració del desenvolupament.
• Història dietètica.
• Calendari vacunal actualitzat.
• Antecedents patològics. Relacionats o no amb la patologia actual.
• Malaltia actual detallada. Motiu de consulta. Principals signes o símptomes de la malaltia, i la seva evolució en el temps. Tractaments realitzats.
3. Exploració física. Exploració Física per aparells i sistemes. Variacions segons l'edat. Sistematització de l'exploració.
4. Exploració del nounat. Exploració general. Valorar l'edat gestacional. Exploració del maluc i els polsos perifèrics. Reflexos del nounat.
5. Diagnòstic per la imatge. Conceptes bàsics per a la interpretació de tècniques de radiologia simple, radiologia contrastada, ecografia, ressonància magnètica, TAC, i medicina nuclear.
6. Principals anàlisis de laboratori. Tècniques d'obtenció de mostres de líquids corporals. Interpretació dels resultats de diverses proves com: hemograma, hemostàsia, anàlisi d'orina, anàlisi de deposicions, anàlisi de bioquímica hemàtica, proves de funció hepàtica, proves de funció renal, proves de funció digestiva. Anàlisi de LCR. Anàlisi de líquid pleural. Exploració de l'al·lèrgia i immunitat. Proves tuberculíniques.
7. Altres mètodes diagnòstics i terapèutics. Conèixer procediments i actuacions com: reanimació neonatal, oxigenoteràpia, fototeràpia, cariotip, tècniques dietètiques, rehidratació oral i parenteral, normes bàsiques en terapèutica pediàtrica, inducció al vòmit, rentat gàstric, punció lumbar, ecocardiograma, electrocardiograma, etc.
8. Diagnòstic diferencial. Conèixer l'actitud davant diferents patologies comuns i el seu diagnòstic diferencial: síndrome febril aguda i perllongada, síndrome ictèrica, síndrome meníngea, síndrome d'hipertensió endocranial, síndrome de dificultat respiratòria, síndrome hemorràgica, síndrome d'abdomen aguda, síndrome emetitzant del lactant, síndrome hematúrica, etc.
9. Hospitalització. Criteris d'hospitalització pediàtrica davant les patologies més comuns.
|
Responsabilitats de l'alumne
|
1. Les funcions bàsiques que realitzarà l'alumne, sempre supervisades pel responsable mèdic de l'equip on estigui integrat seran :
· realització d'històries clíniques
· realització de l'exploració física
· preparació de sessions clíniques
· realització de tècniques diagnòstiques
· familiarització amb la interpretació de les proves diagnòstiques
2. Els alumnes realitzaran una guàrdia setmanal de presència física, fins les 22 hores, durant les 4 setmanes que duri la rotació.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Pràcticum |
|
58 |
0 |
58 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
5 |
6 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
4 |
0 |
4 |
Seminaris |
|
4 |
0 |
4 |
Pràctiques a laboratoris |
|
2 |
0 |
2 |
|
Atenció personalitzada |
|
0.2 |
0 |
0.2 |
|
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Se explicará al alumno el contenido teórico, plan de trabajo, rotaciones internas, modelo de evalución y competencias que deben adquirir durante el desarrollo de la asignatura |
Pràcticum |
Pràctica hospitaària |
Presentacions / exposicions |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Seminaris |
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Atenció personalitzada |
|
|
Descripció |
Pes |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de l'alumne es realitzarà valorant els coneixements i aptituds adquirides durant el període de pràctiques per part del seu tutor. Aquesta valoració es realitzarà d'acord amb uns paràmetres objectius : · Avaluació pràctica clínica: realitzada per el tutor, segons una tècnica de "check list", en la que s'avaluen un total de 8 paràmetres relacionats amb les qualitats de l'alumne. Superar aquesta avaluació és un requisit "sine qua non" per aprovar l'assignatura. · Examen pràctic oral sobre un cas clínic real (opcional) |
Bàsica |
|
Nelson Tratado de Pediatiía. Eds.: Behrman, Kliegman, Jenson. Edición 16ª, 2000 Mc Graw-Hill Interamericana.
Nelson Compendio de Pediatría. Eds.: Behrman, Kliegman. Edición 3ª, 1999 Mc Graw-Hill Interamericana.
Texto Ilustrado de Pediatría. Eds.: Lissauer, Clayden. Edición 1998 Harcourt Brace.
Pediatrics & Perinatology. The scientific basis. Eds.: Gluckman, Heymann. Edición 2ª 1996 Arnold.
Manual de Neonatología. Eds.: Natal, Prats. Edición 1ª 1996, Mosby.
Algoritmos Diagnóstico Terapéuticos en el Recién Nacido de Muy Bajo Peso. Eds.: Valls, Morcillo, Salcedo. Edición 1ª 2000, Serono. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|