DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ESTADES CLÍNIQUES Codi 14021005
Ensenyament
Fisioteràpia (1993)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
21 0 21 Troncal Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
CASAJUANA BRIANSÓ, MARIA DEL CARME
PLANA SOLÉ, Mª GLÒRIA
MONTULL MORER, SALVADOR
Adreça electrònica antonio.aguilera@urv.cat
juanantonio.lopez@urv.cat
mgloria.plana@urv.cat
Professors/es
AGUILERA BAREA, ANTONIO
LÓPEZ VILLADA, JUAN ANTONIO
PLANA SOLÉ, Mª GLÒRIA
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Assignatura troncal, que es programa durant les ultimes sis setmanes del segon quatrimestre. Els credits de l'assignatura són exclusivament pràctics. Una vegada finalitzat tot el període d’aprenentatge teòric, és realment important la integració del alumne dins els equips de treball, per tal d’assolir la responsabilitat del tractament de forma tutoritzada. Es per aquest motiu que es recomana al alumne que cursi aquesta assignatura al final de la diplomatura, ja que serà el moment en que podrà posar en pràctica la major part dels coneixements adquirits durant els tres cursos. Durant les Estades s’allibera als alumnes de tercer de totes les classes teòriques de manera que pot dedicar totes les hores per les practiques. En les Estades Clíniques l’alumne pot inclinar-se per alguna de les diverses opcions de què disposa aquesta Facultat, segons les seves preferències, o optar per algun altre centre que reuneixi els criteris bàsics per el desenvolupament d’un correcte treball de Fisioteràpia, ja que es creu que casi finalitzats els estudis, disposa de criteri suficient per decidir en quin camp de la Fisioteràpia prefereix aprofundir els seus coneixements. No obstant, els objectius de l’assignatura han de ser comuns per tots els centres. L’accés al centres de practiques que oferta la Universitat es farà mitjançant la nota de l’expedient acadèmic de cada alumne. Els llistats dels centres de practiques i la nota d’expedient acadèmic, es publicarà una vegada tos els alumnes estiguin matriculats.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
L’assignatura integra tots els continguts teòrics i pràctics específics de les assignatures cursades durant la carrera i especialment amb els continguts de les assignatures troncals de Fisioteràpia: Fisioteràpia I, Fisioteràpia II i Fisioteràpia III.
Cada centre, on es cursin les pràctiques d'Estades Clíniques, oferirà un o diferents perfils, segons les àrees d'Atenció de Fisioteràpia que cada centre estableixi.

Aquests perfils s’ajustaran als continguts de les assignatures de Fisioteràpia cursades durant els tres anys i que podran estar relacionats amb l'aprenentatge i aplicació dels coneixements, habilitats i actituds en els següents àmbits:

- Atenció de Fisioteràpia en Traumatologia i Ortopèdia.
- Atenció de Fisioteràpia en Reumatologia.
- Atenció de Fisioteràpia en les lesions neurològiques del nen i de l'adult.
- Atenció de Fisioteràpia en geriatria.
- Atenció de Fisioteràpia en pneumologia
- Fisioteràpia en Atenció Primària i domiciliària.
- Atenció de Fisioteràpia en l'àmbit esportiu.
- Atenció de Fisioteràpia en Salut Mental.
Aprenentatge d'habilitats de comunicació en l'entrevista clínica de Fisioteràpia.

1. Introducció. Importància de les habilitats de comunicació interpersonals.

2. Habilitats de comunicació en el maneig de l'entrevista clínica.

3. Fases de l'entrevista.

4. Estratègies pel maneig de pacients "complicats"

Atenció personalitzada
Descripció
Pel que fa a: - El centre d'estades: es farà un seguiment per part del tutor de pràctiques assignat a l'alumne. - Treballs: seguiment mixt entre el tutor de pràctiques i el responsable de l'assignatura. Pel que fa al mòdul d'habilitats de comunicació, el seguiment el farà el professor responsable d'aquest mòdul. - Activitats introductòries: el responsable de l'assignatura descriurà i orientarà en relació a les característiques dels diferents centres. - Sessions pràctiques a través de les TIC, seminaris i Pràctiques a laboratoris: s'informarà durant el curs quines són les activitats a fer, on es realitzaran i quins alumnes i participaran ja que es fara una distribució per grups.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Recomanacions de l'avaluació:

Caldrà per tant tenir en compte el següents aspectes:

- El lliurament de les activitats realitzades en els seminaris (5%)
- L'avaluació obtinguda de les pràctiques dels centres on heu fet les Estades Clíniques (30%)
- La realització del treball dintre el marc de les pràctiques d'Estades clíniques (45%)
- La participació i l'avaluació de les pràctiques realitzades en el laboratori d'habilitats (20%)
- El lliurament de les activitats lligades a les pràctiques dels seminaris (5%)


Fonts d'informació
Bàsica

L'alumne utilitzarà com a referència les fonts bibliogràfiques relacionades amb els diferents àmbits on realitzarà les estades clíniques.

Bibliografia relacionada amb les Habilitats de comunicació:

Borrell i Carrió F. Manual de entrevista clínica :para la atención primaria de salud. Barcelona etc.: Doyma; 1989.

 

Borrell i Carrió F, Sociedad Española de Medicina de Familia y Comunitaria. Entrevista clínica :manual de estrategias prácticas. Barcelona: SEMFYC, Sociedad Española de Medicina de Familia y Comunitaria; 2004.

 

Clèries X editor. La comunicación. Una competencia esencial para los profesionales de la salud. Barcelona: Masson; 2006.

 

Hargie O. The handbook of communications skills. London: Roudletdge; 1997.

 

Silverman J, Kurtz SM, Draper J. Skills for communicating with patients. 2nd ed. Abingdon, Oxon: Radcliffe; 2005.

 

Complementària

American Physical Therapy Association. (2001). Guide to Physical Therapist Practice. Second Edition. American Physical Therapy Association. Physical Therapy, 81(1), 9-746.

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent