DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) FISIOLOGIA II Codi 14214008
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
LINARES VIDAL, M. VICTORIA
Adreça electrònica mvictoria.linares@urv.cat
Professors/es
LINARES VIDAL, M. VICTORIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura proporciona els coneixements necessaris per tal de comprendre i descriure el cos humà com una unitat estructural, orgànica i funcional on s'interrelacionen els diferents aparells i sistemes en estat de salut. A més facilita l'adquisició de les habilitats necessàries per la realització de determinades exploracions funcionals i desenvolupament de tècniques de laboratori.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Definir l'anatomia i fisiologia humanes, destacar les relacions dinàmiques entre l'estructura i la funció, especialment de l'aparell locomotor i els sistemes nerviosos i cardiorespiratori.
 A2 Explicar els canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com a conseqüència de l'aplicació de la fisioteràpia.
 A3 Discutir els factors que influeixen sobre el creixement i desenvolupament humans al llarg de tota la vida.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprendre i verificar els mecanismes de la pressió arterial i l'activitat elèctrica del cor; contribuint així a l'aprenentatge del sistema circulatori com a element de distribució entre tots els sistemes i aparells del cos.
Explicar i evidenciar com una correcta dinàmica ventilatòria i una bona relació entre la ventilació i el flux sanguini contribuiran a l'aportació d'oxigen als teixits.
 A2 Comprendre i verificar els mecanismes de la pressió arterial i l'activitat elèctrica del cor; contribuint així a l'aprenentatge del sistema circulatori com a element de distribució entre tots els sistemes i aparells del cos
Explicar i evidenciar com una correcta dinàmica ventilatòria i una bona relació entre la ventilació i el flux sanguini contribuiran a l'aportació d'oxigen als teixits
Identificar els mecanismes fisiològics que controlen la micció i la defecació per comprendre les pautes que se segueixen en condicions patològiques
 A3 Conèixer les característiques i funcions del sistema hormonal, així com la seva implicació en la termoregulació
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
 B4 Fer el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Reflexiona sobre el seu procés d’ aprenentatge i necessitats d’ aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
PROGRAMA TEÒRIC.
CapítoI I: introducció a la Fisiologia
1. Organització funcional del cos humà i control del medi intern
Capítol II: Sang. Hemostàsia e immunitat 1. Funcions generals de la sang. Eritròcits.
2. Leucòcits e immunitat i al•lèrgia.
3. Plaquetes. Hemostàsia i coagulació.
Capítol III. Sistema Càrdio-vascular 1. Fenòmens elèctrics i mecànics del cor. Marcapassos cardíac.
Sistema de conducció. Electrocardiograma. Cicle cardíac.
2. Regulació de la activitat cardíaca. Mesura i regulació del gasto cardíac. Volum minut cardíac: factors del que depèn.
3. Circulació de la sang. Hemodinàmica. Circulació sistèmica i pulmonar. Consideracions biofísiques.
4. Circulació arterial i venosa. Circulació arterial: Pols i pressió arterial. Circulació venosa. Retorn venós.
5. Circulació capil•lar i limfàtica. Microcirculació i limfàtics: estructura i funcions.
6. Control de la circulació. Regulació local del flux sanguini. Regulació de la pressió arterial.
Capítol IV: Sistema Respiratori 1. Estructura funcional dels sistema respiratori. Estructura i funció. Espirometria: volums i capacitats pulmonars. Ventilació. Mecànica respiratòria.
2. Relacions ventilació - perfusió. Difusió dels gasos respiratoris a nivell pulmonar. Distribució del flux sanguini. Relacions ventilació-perfusió.
3. Transport dels gasos en la sang. Hemoglobina. Cessió d'oxigen i pH sanguinis. Anhídrid carbònic. Intercanvi de gasos a nivell pulmonar.
4. Regulació de la ventilació pulmonar. Control de la ventilació. Centre respiratori. Respostes integrades: resposta a l'anhídrid carbònic, a l'oxigen, al pH i a l'exercici.
Capítol V: Sistema Gastrointestinal 1. Funcions generals. Motilitat. Control nerviós i hormonal. Activitat motora: control e integració de les activitats motores. Defecació.
2. Secrecions del sistema gastrointestinal. Secreció salival, gàstrica, exocrina pancreàtica i intestinal. Composició i control.
3. Funció hepàtica. Funcions digestives hepàtiques. Composició de la bilis. Significació funcional dels components biliars: accions digestives. cicle enterohepàtic.
4. Digestió i absorció. Digestió i absorció de hidrats de carboni, proteïnes, lípids, aigua, sals i vitamines.
Capítol VI. Sistema Renal 1. Estructura funcional dels sistema renal. Transport tubular renal. Estructura funcional del ronyó: la nefrona. Filtració glomerular. Mecanismes de reabsorció i secreció tubular.
2. Balanç hídric i electrolític. Micció. Excreció d'orina diluïda. Mecanisme contracorrent per l'excreció d'orina concentrada. Transport d'orina per els urèters. Innervació de la bufeta urinària.
3. Equilibri àcid-bàsic. Paper del ronyó en la seva regulació. Compensacions renals i pulmonars de l'acidosi i alcalosi.
Capítol VII. Sistema Endocrí i Reproductor 1. Introducció al sistema endocrí. Hipotàlem - hipófisi.
2. Fisiologia del tiroides.
3. Metabolisme fosfocàlcic.
4. Secrecions hormonals suprarrenals.
5. Funció endocrina del pàncrees.
6. Fisiologia endocrina del sistema reproductor masculí i femení.
PROGRAMA PRÀCTIC. 1. Analítica de sang en programa de simulació. Determinació dels grups sanguinis.
2. Realització d'un ECG.
3. Mesura de la capacitat pulmonar: Espirometria.
4. Secreció i digestió salival. Digestió intestinal. Estudi de l'absorció intestinal.
5. Estudi de la funció renal
6. Hormones i metabolisme en programa de simulació.
7. Estudi del cicle reproductor masculí i femení.
SEMINARIS 1. Adaptacions a l'exercici.
2. Adaptacions durant l'embaràs.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
B1
34 51 85
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B1
C2
6 9 15
Pràctiques a laboratoris
A3
B1
B4
C4
15 22.5 37.5
Seminaris
A2
A3
B1
C4
4 16 20
Atenció personalitzada
0.5 0.25 0.75
 
Proves objectives de tipus test
A2
B4
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa i mètode de treball.
Sessió Magistral Exposició i desenvolupament dels continguts teòrics a l'aula.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC.
Pràctiques a laboratoris Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través dels diferents laboratoris (aula de lliteres, laboratori de Fisiològiques.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema. Cerca i comentari d'articles relacionats amb els continguts de fisiologia.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada de l'alumne sobre els continguts de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Els horaris d'atenció a l'alumne es donaran el primer dia de classe.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
B1
En la prova final tipus test s'avaluaran els continguts teòrics de l'assignatura. 50%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B1
C2
En la prova final tipus test s'avaluaran els continguts desenvolupats en aquestes sessions pràctiques de l'assignatura. També s'avaluarà la presencialitat. La no assistència implicarà la no avaluació de la matèria. 10%
Pràctiques a laboratoris
A3
B1
B4
C4
En la prova final tipus test s'avaluaran els continguts pràctics de l'assignatura. També s'avaluarà la presencialitat. La no assistència implicarà la no avaluació de la matèria. 30%
Seminaris
A2
A3
B1
C4
En la prova final tipus test s'avaluaran els continguts dels seminaris de l'assignatura. També s'avaluarà la presencialitat i la participació. La no assistència implicarà la no avaluació de la matèria. 10%
Proves objectives de tipus test
A2
B4
Hi haurà una prova final on s'avaluaran els continguts teòrics, pràctics i de seminaris de l'assignatura mitjançant preguntes tipus test. 100%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica
  • Berne, R.; Levy, M. Fisiología. 6ª ed. Elsevier Mosby. 2009.
  • Córdova A, Fisiologia Dinámica. Ed. Masson 1ª ed. 2003.
  • Costanzo LS. Fisiología. Ed. Interamericana-Mc Graw-Hill. 4ª ed. 2011.
  • Fox SI. Fisiología Humana. Ed. Interamericana-Mc Graw-Hill. 12ª ed. 2011.
  • Pocock G, Richards CD. Fisiologia Humana. La base de la medicina. Ed. Masson. 2ª ed. 2005.
  • Rhoades AR, Tanner GA. Fisiología Médica. Ed. Masson- Little, Brown, S.A. 1997.
  • Silverthorn, D.U. Fisiología Humana. 4ª ed. Panamericana. 2008.
  • Thibodeau GA, Patton KT. Anatomía y Fisiología. Ed. Elsevier Mosby. 6ª Ed. 2007.
  • Thibodeau GA. Estructura y función del cuerpo humano. Ed. Elsevier, 14ª Ed. 2012.
  • Tortora GJ, Derrickson. Principios de Anatomía y Fisiología. Ed. Panamericana. 11ª ed. 2006.
  • Tresguerres, J.A.F. Fisiología Humana. 4ª ed. Interamericana-McGraq-Hill. ed. 2010.
Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent