Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A27 |
Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent els criteris d'adequació, validesa i eficiència. |
| A28 |
Executar, dirigir i coordinar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia, atenent al principi de la individualitat de l'usuari i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia, és a dir, el conjunt de mètodes, procediments, actuacions i tècniques que mitjançant l'aplicació dels mitjans físics curen, recuperen, habiliten, rehabiliten, adapten i readaptar les persones amb deficiències, limitacions funcionals, discapacitats i minusvalideses; prevenen les malalties i promouen la salut a les persones que volen mantenir un nivell òptim de salut. Això implica establir i aplicar els mitjans físics terapèutics en els tractaments que es presten als usuaris de totes les especialitats de medicina i cirurgia on sigui necessària l'aplicació dels mitjans esmentats. Dissenyar i aplicar exercicis terapèutics, amb mètodes especials, per a les malalties i lesions cardiorespiratòries, ortopèdiques, traumatològiques, pediàtriques, reumatològiques, geriàtriques, neurològiques, pneumòleg, esportives, així com per les alteracions del raquis, la incontinència urinària i fecal i els exercicis maternals prepart i postpart. Dissenyar i aplicar els procediments de cinesiteràpia, mobilització, manipulació, massoteràpia, teràpia manual, osteopatia, quiropràxia i la resta de tècniques manuals. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats de electroteràpia, termoteràpia i crioteràpia, fotototerapia, ultrasonoteràpia, vibroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia i pressoteràpia. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats d'hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterápia, talassoteràpia, etc. Dissenyar i aplicar les diverses modalitats dels mètodes i tècniques terapèutiques reflexes així com d'altres teràpies manuals específiques, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. Establir i aplicar el tractament en grups a usuaris amb problemes similars. Fomentar la participació de l'usuari i la família en el seu procés de recuperació. Prevenir i evitar els riscos en l'aplicació del tractament. Establir el pla de pautes que ha de seguir durant el tractament. |
| A29 |
Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament de fisioteràpia amb relació als objectius marcats i als criteris de resultats establerts. Serà necessari: definir i establir els criteris de resultats, realitzar la valoració de l'evolució del pacient / usuari, redissenyar els objectius segons la valoració, si cal, i adequar el pla d'intervenció o tractament als nous objectius, si escau. |
| A31 |
Proporcionar una atenció de fisioteràpia de manera eficaç, atorgant una assistència integral als pacients / usuaris, per la qual cosa serà necessari interpretar les prescripcions facultatives; preparar l'entorn en què es durà a terme l'atenció de fisioteràpia perquè sigui confortable, mantenir informat al pacient del tractament que se li aplica, explicant les proves i maniobres que se li practiquen, la preparació que requereixen i demanar-li que col • labori en tot moment, registrar diàriament l'aplicació de l'atenció en fisioteràpia, l'evolució i els incidents, identificar signes i símptomes d'alteració de les funcions biològiques relacionats amb l'atenció de fisioteràpia, controlar i interpretar els signes vitals durant l'execució del tractament diari, orientar les activitats i l'actuació en relació als pacients / usuaris, del personal no sanitari i subaltern, i avaluar la pròpia atenció proporcionada als pacients / usuaris. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la fisioteràpia. Mostrar la seva orientació al pacient / usuari, posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix al voltant del qual giren les seves decisions.
|
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A27 |
Realitzar els mètodes d'exploració i valoració funcional de l'aparell locomotor i respiratori
Marcar objectius terapèutics i preventius a curt i llarg termini
Aplicar adequadament les tècniques fisioterapèutiques generals i específiques per assolir els objectius proposats
Elaborar fórmules de valoració dels resultats
Identificar i comprendre els factors que influeixen en els processos sobre els quals actua el fisioterapeuta, el que li permet utilitzar els mètodes de tractament habituals amb una millor comprensió i, fins i tot, modificar de forma racional
Conèixer i saber preveure totes les situacions de risc per al pacient en la pràctica de la Fisioteràpia
Saber dissenyar el pla de tractament
Conèixer les ajudes de marxa i cadires de rodes
| | A28 |
Aplicar adequadament les tècniques fisioterapèutiques generals i específiques per assolir els objectius proposats
| | A29 |
Elaborar fórmules de valoració dels resultats
| | A31 |
Identificar i comprendre els factors que influeixen en els processos sobre els quals actua el fisioterapeuta, el que li permet utilitzar els mètodes de tractament habituals amb una millor comprensió i, fins i tot, modificar de forma raciona
Adoptar una actitud adequada per a cada pacient
Conèixer i saber preveure totes les situacions de risc per al pacient en la pràctica de la Fisioteràpia
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
| | B2 |
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
| | B4 |
Fer el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats.
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
BLOC I: GENERALITATS |
Tema 1: Introducció general. El pacient traumàtic i la patologia traumàtica en fisioteràpia
Tema 2: Tractament fisioterapèutic de l’edema postraumàtic
Tema 3: Fisioteràpia en el procés de cicatrització
Tema 4: Fisioteràpia en les lesions traumàtiques segons teixit afectat:
Tema 5: Fisioteràpia en el tractament de les fractures. Consideracions generals
Tema 6: Fisioteràpia en el tractament de les luxacions. Consideracions generals
Tema 7: Tractament fisioterapèutic de les complicacions de la patologia traumàtica
|
BLOC II: TRACTAMENTS ESPECÍFICS |
Tema 8: Afeccions traumàtiques de la cintura escapular.
Tema 9: Afeccions traumàtiques del complex articular del colze.
Tema 10: Afeccions traumàtiques del canell i de la ma.
Tema 11: Afeccions traumàtiques de la cintura pèlvica
Tema 12: Afeccions traumàtiques del genoll
Tema 13: Afeccions traumàtiques de turmell i peu
Tema 14: Reeducació de la marxa en pacients amb afeccions traumàtiques
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
28 |
14 |
42 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
2 |
2 |
4 |
Pràctiques a laboratoris |
|
12 |
12 |
24 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'introduirà l'assignatura mitjançant una classe magistral i una activitat de debat en grup
|
Sessió Magistral |
Es desenvoluparan els continguts teòrics de l'assignatura mijançant classes expositives amb suport digital
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
L'alumne treballarà els continguts teòrics plantejats aplicant-los a casos clínics que caldrà que presenti en format paper i exposi als seus companys |
Pràctiques a laboratoris |
L'alumne treballarà els continguts teòrics exposats previament, aplicant les maniobres demostrades pel professor |
Atenció personalitzada |
Es resoldran els dubtes de forma personalitzada i s'aprofundirà sobre els supòsits pràctics |
Descripció |
L'atenció personalitzada de l'assignatura es farà a través de tutories presencials o virtuals a través de moodle o correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Avaluació final: preguntes de resposta concisa i resolució de cas clínic. |
40% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Avaluació final: preguntes de resposta concisa i resolució de cas clínic. |
20% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Examen d’habilitats pràctiques |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de l'assignatura tindrà dues parts: Examen | 50% | Avaluació final: preguntes de resposta concisa i resolució de cas clínic. | S'ha d'obtenir una qualificació mínima del 50% en cada prova per poder fer la mitja. | Pràctiques | 50% | Examen pràctic al final de l'assignatura | Consideracions: - L'alumne només es podrà presentar a l'examen pràctic si s'ha presentat al teòric. - Si l'alumne no supera una de les dues parts (teòric o pràctic) en la primera convocatòria pot anar a la segona convocatòria només de la part que li ha quedat. - si a la segona convocatòria l'alumne ha suspès una o les dues parts de l'assignatura (teòrica i pràctica) caldrà que es torni a matricular de tot doncs no es guardaran les notes d'un any per l'altre. - L'examen serà conjunt amb les dues vessants de l'assignatura (teòrica i pràctica) i en ell s'avaluaran tots els coneixements, les metodologies i les habilitats treballades durant el curs. |
Bàsica |
|
Cyriax PJ, Cyriax JH.
Cyriax’s illustrated manual of orthopaedic medicine. 2 nd edition. Oxford: Butterworth
Heinemann, 1993. Dutton
M. Orthopaedic. Examination, evaluation and Intervention. New York:
McGraw-Hill, 2004 Hoppenfeld S, Murthy VL. Fracturas. Tratamiento
y rehabilitación. Madrid: Marban, 2001 Kaltenborn FM. Fisioterapia
manual: Extremidades. 2da edición. Madrid: McGraw-Hill Interamericana, 2004. Kolster B, Ebelt.Paprotny G. Fisioterapia:
Exploración, técnicas, tratamientos y rehabilitación. Barcelona: Edicions
Bellaterra, 1999. Maitland G. Peripheral
manipulation. 3a ed. London:
Butterworth; 1991. Prentice
WE. Técnicas de Rehabilitación en la medicina deportiva. Barcelona: Edit
Paidotribo, 1997. Puddu
G, Giombini A, Selvanetti A. Rehabilitation of sports injuries. Berlin:
Springer, 2001. Salter RB. Transtornos y lesiones del sistema
músculoesquelético. Barcelona: Masson, 2000. 3ª Edición. Serra Gabriel, MR, et al. Fisioterapia en
traumatología, ortopedia y reumatología. Barcelona: Masson, 2003. 2da Edición. Swiontkowski, MF. Manual de ortopedia y
traumatología. Barcelona: Masson, 2005. 2da edición. |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
BIOMECÀNICA CLÍNICA/14214103 | PATOLOGIA QUIRÚRGICA/14214102 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|