DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) MODELS D'ATENCIÓ EN LA GENT GRAN Codi 14625102
Ensenyament
Envelliment i Salut (Campus Terres de l'Ebre) (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Obligatòria Primer Únic anual
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MARTÍNEZ ALMAZÁN, MARIA ESTHER
Adreça electrònica mariaesther.martinez@urv.cat
joseaugusto.garcia@urv.cat
Professors/es
MARTÍNEZ ALMAZÁN, MARIA ESTHER
GARCÍA NAVARRO, JOSÉ AUGUSTO
Web
Descripció general i informació rellevant L'alumne aprendrà a definir el marc conceptual, els recursos, el finançament i el marc legal sobre els quals es fonamenten els diferents plans dirigits a l'atenció de l'ancià. Distingirà els diferents recursos sanitaris i socials i les característiques específiques de la gent gran a qui van destinats. L'alumne coneixerà diferents programes duts a terme en el nostre entorn així com altres models integrats. Coneixerà els diferents recursos assistencials i les corresponents indicacions. Qualitat assistencial en Geriatria. Drets i deures dels usuaris.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Reconèixer l'envelliment fisiològic i saber distingir de la patologia.
  AC2 Conèixer les característiques especials en l'atenció del pacient geriàtric: Presentació clínica atípica, pluripatologia, tendència cap a la cronicitat i a la incapacitat.
  Professionalitzador
  AP2 Conèixer els mitjans per a la prevenció i/o retard de la dependència.
  AP4 Capacitar en l'educació sanitària.
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els diferents recursos assistencials i les seves característiques singulars. AC2
BC1
BC7
Valorar la qualitat assistencial. AC2
BC1
BC7
Demostrar el coneixement de les indicacions de cada recurs. AC2
BC1
BC7
Conèixer els àmbits d'actuació: residències, centres sociosanitaris, clíniques geriàtriques, centres de dia, serveis de prevenció primària i altres serveis d'atenció a l'ancià. AC2
BC1
BC7
Garantir la màxima autonomia de l'ancià a partir del treball interdisciplinar. AC2
BC1
BC7
Conèixer el marc legal de la llei de dependència. AC2
BC1
BC7
Valorar els riscos i conèixer la iatrogènia en l'ancià. AC1
AC2
AP2
AP4
Saber identificar els drets i deures dels usuaris. AC2
Conèixer les diferents tipologies del pacient geriàtric per poder aplicar el programa terapèutic més adequat. AC2
Identificar els factors que influeixen en l'envelliment i el seu entorn. CC3
CC5

Continguts
Tema Subtema
1.- DEFINICIÓ D'UN MODEL D'ATENCIÓ. 1.1. POBLACIÓ DIANA
1.2. RECURSOS O CARTERA DE SERVEI
1.3. DIRECTRIUS I CRITERIS GENERALS EN ELS QUE ES BASA
1.4. COORDINACIÓ AMB ALTRES RECURSOS
2. RECURSOS SANITARIS DESTINATS A L'ANCIÀ - ATENCIÓ PRIMARIA
- ATENCIÓ ESPECIALITZADA
- DESCRIPCIÓ DELS RECURSOS ESPECÍFICAMENTE GERIÀTRICS
3.- DESCRIPCIÓ DE MODELS D'ATENCIÓ A L'ANCIÀ 3.1.- MODEL D'ATENCIÓ TRADICIONAL O DE CURES FRAGMENTADES
3.2. MODEL INTERDISCIPLINAR

4.- MODELS D'ATENCIÓ 4.1. SOCIOSANITARI DE CATALUNYA
4.2.- ALTRES MODELS: PACE I ALTRES.
5.- MARC LEGAL DE LA LLEI DE LA DEPENDÈNCIA.
6 LA QUALITAT EN L'ATENCIÓ
7. DRETS I DEURES DELS PACIENTS

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 7 9
 
Sessió Magistral
3 16 19
Pràctiques a laboratoris
5 25 30
 
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
5 10 15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries A classe es realitzarà una introducció sobre els continguts a desenvolupar en la classe magistral i en els tallers. L’alumne podrà omplir la informació amb la documentació que es penjarà al moodle, amb la lectura crítica de la mateixa i consulta de dubtes als seminaris.
Sessió Magistral Es realitzaran les explicacions dels principis bàsics de qualitat assistencial; els drets i deures dels usuaris. Els principals nivells assistencials en Geriatria.Models integrats. Llei de la dependència. S’enviaran els materials didàctics al moodle per omplir l’estudi de l’assignatura.
Pràctiques a laboratoris Es penjaran diversos casos clínics a propòsit de l’idònia ubicació del pacient geriàtric a discutir en laboratoris.
S’enviaran articles de recerca per discutir a la classe.
Es faran preguntes per guiar la realització dels casos, que es debatran en grups als seminaris.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Pràctiques a laboratoris
Proves objectives de preguntes curtes
Descripció
S'accedirá a través del moodle en el forum o en el email: mariaesther.martinez@urv.cat Es podrà sol·licitar tutoria de presencia física a través dels correus electrónics en els dies de classe presencial.

Avaluació
  Descripció Pes
Activitats Introductòries L'assistència a la classe en la qual s'ha realitzat la introducció tindrà pes en la qualificació. 10%.
La comprensió dels continguts seran valorats avaluats en els treballs que es demanaran al llarg del curs.
10%
Sessió Magistral La assistència a les sessions magistrals tindrà pes en la qualificació. 10%
La comprensió dels continguts seran valorats, avaluats en els treballs que es demanaran al llarg del curs.
10%
Pràctiques a laboratoris La participació en els tallers de discussió de casos clínics es tindrà en compte en la qualificació final. 30%
30%
Proves objectives de preguntes curtes Proves objectives de preguntes curtes La realització de les preguntes curtes i resum del cas és imprescindible per a l'avaluació de l'assignatura. Es valorarà la comprensió dels continguts desenvolupats en les classes, la capacitat crítica, i la interrelació entre els continguts. Puntuació mínima per aprovar ha de ser de 50 / 100
50
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Avedis Donabedian., The Quality of care. How can it be assessed?, Arch Pathol Lab Med.1997, 121-11: 1145-1151.,
Esteban Carrillo Ridao et al. , Claves para la construcción del espacio sociosanitario en España. , Antares Consulting.2010,
Sociedad Española de Geriatría y Gerontología., Tratado de Geriatría para residentes., International Marketing & comunication.SA.Madrid. 2007,
Sociedad Española de Geriatría y Gerontología ., Estándares de Calidad en Geriatría., imc. Madrid 2007.,
, , ,
Rodriguez Mañas. Solano Jaurrieta., Bases de la atención sanitaria al anciano, Sociedad Española de Medicina Geriatrica.2001 ,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent