DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) DESENVOLUPAMENT DEL PROCÉS D'ENVELLIR Codi 14625103
Ensenyament
Envelliment i Salut (Campus Terres de l'Ebre) (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Obligatòria Primer Únic anual
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
CANALS VENTÍN, MARIA PURIFICACIÓ
Adreça electrònica mariapurificacio.canals@urv.cat
Professors/es
CANALS VENTÍN, MARIA PURIFICACIÓ
Web
Descripció general i informació rellevant Fisiologia de l'envelliment. Teories de l'envelliment. Introducció a la biologia de la longevitat. Diferències entre conseqüències de l'envelliment fisiològic i patologia l'envelliment. Implicació dels diferents sistemes i òrgans en el procés de envellir

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Reconèixer l'envelliment fisiològic i saber distingir de la patologia.
  AC3 Saber realitzar una valoració geriàtrica integral, des del seu vessant mèdica, capacitat funcional, cognitiva, d'estat d'ànim, rehabilitadora i social, amb la utilització d'escales de valoració geriàtrica
  AC5 Conèixer les malalties prevalents més incapacitants en l'edat geriàtrica.
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els canvis fisiològics que apareixen amb l'envelliment. AC1
BC1
CC3
Saber distingir entre envelliment normal i malaltia AC3
BC1
CC3
Conèixer aquells aspectes de l'envelliment que predisposen a l'aparició de patologia i de dependència. AC5
BC1
CC3
Identificar els factors que influeixen en l'envelliment i el seu entorn. AC1
BC1
CC3

Continguts
Tema Subtema
Tema 1- Què és l’envelliment?

- Definició del procés d’envelliment.
- Diferenciació entre canvis per envelliment i processos patològics.
- Conceptes i teories associats a l’envelliment
Tema 2- L’envelliment a nivell cel·lular / Mitocòndries i envelliment - Estrès oxidatiu mitocondrial
- Condicions que milloren les funcions mitocondrials
- Defenses cel·lulars antioxidants
- Estrès oxidatiu envelliment i càncer
Tema 3- Cervell i sistema nerviós


- Canvis anatòmics
- Canvis cel·lulars
- Expressió gènica i envelliment
- Neurotransmissors
- Estils de vida
Tema 4- Òrgans dels sentits -Visió
-Audició
-Olfacte
-Gust
-Sistemes de percepció somàtica
Tema 5- Sistema endocrí -Hormona de creixement
-Prolactina
-Hormones tiroïdals
-Hormones sexuals
-Melatonina
-Hormones suprarenals
-Pàncrees endocrí
Tema 6- Sistema immunitari -La immunosenescència
-Canvis en les poblacions de leucòcits
-Canvis funcionals
-Canvis en les relacions neuroimmunoendocrines
-Relació del sistema immunitari amb l’envelliment: teoria oxidativa- inflamatòria
-Factors que influeixen en l’envelliment del sistema immunitari
Tema 7- Aparell cardiovascular - Canvis morfològics i estructurals al cor
- Canvis funcionals al cor
- Envelliment vascular
Tema 8- Aparell renal - Canvis morfològics i estructurals al ronyons
- Canvis funcionals del ronyons
- Disfunció tubular
- Canvis anatòmics i funcionals en altres òrgans del sistema renal
Tema 9- Aparell respiratori - Canvis fisiològics
- Canvis anatòmics i estructurals dels pulmons
- Canvis funcionals dels pulmons
- Mecanismes de defensa
- Resposta a l’exercici físic, alteracions durant el son i malalties
Tema 10- Sistema muscular i osteomuscular - Envelliment del teixit conjuntiu i muscular
- Envelliment dels cartílags i els ossos
- Conseqüències clíniques
Tema 11- Pell - Envelliment intrínsec o genètic
- Envelliment extrínsec o fotoenvelliment
Tema 12- Envelliment i processos patològics - La obesitat com a model d’envelliment prematur
- Patologies més comunes
- La malaltia d’Alzheimer
Tema 13- Tractaments - Restricció calòrica
- Vitamines i antioxidants
- Hormones
Tema 14- Activitat física - Avantatges de l’activitat física
- Com abordar l’activitat física a la tercera edat

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
5 0 5
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
2 4 6
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
0 45 45
Treballs
0 12 12
Supòsits pràctics/ estudi de casos
0 3 3
 
Atenció personalitzada
0 2 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició presencial dels continguts dels Temes 1 i 2 de l’assignatura i posterior disponibilitat de les presentacions al Moodle
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Sessions presencials que inclouen la presentació i l’anàlisi d’aspectes pràctics concrets d’un tema de l’assignatura. En concret del respiratori. Amb la posterior elaboració d’un resum per part de l’alumne sobre els continguts tractats
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge Preparació dels continguts dels temes 3 al 14 de l’asignatura per part de cada alumne a partir d’un guió dels continguts concrets a preparar i d’un llistat de preguntes orientatives penjats al Moodle
Treballs Redacció d’un treball temàtic per part de l’alumne
Supòsits pràctics/ estudi de casos Lectura d’algún article de divulgació associat amb els continguts de l’assignatura
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
L’atenció personalitzada es realitza preferentment per mitjà del correu electrònic, a l’adreça indicada, tant pel que fa a les preguntes de continguts com d’organització de l’assignatura que els alumnes puguin tenir. mariapurificacio.canals@urv.cat

Avaluació
  Descripció Pes
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Valoració de la participació a la sessió presencial de la pràctica i la preparació del resum de la pràctica 10%
Treballs Treball temàtic a redactar per l’alumne
10%
Proves objectives de preguntes curtes Valoració dels coneixements adquirits mitjançant examen al final de l’assignatura. Meitat preguntes test, meitat preguntes curtes
80%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

1.       Biogerontologia mèdica. Juan Sastre, Reinald Pamplona & José Ramón Ramón. Ed. Ergon, 2009

2.       Bioquímica y fisiología del envejecimiento. María Cascales Angosto.  Ed. Human Kinetics Publishers, 2007

3.       The biology of human longevity: inflammation, nutrition, and aging in the evolution of lifespans. Caleb E. Finch. Academic Press Inc. 2007

4.       Physiological basis of aging geriatrics. Paola S. Timiras. CRC Press, 2007

5.       Biology of aging: observations and principles. Bob Arking. Ed. Oxford University Press, 2006

 

Complementària



1- Physiology of exercise and healthy aging. Albert Taylor. 2010

2-  Oxidative stress in aging: from model systems to human diseases. S. Miwa. Ed. Humana, 2008

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent