Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A8 |
Reconèixer el caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la interdisciplinarietat dels problemes jurídics |
| A9 |
Conèixer en profunditat les principals institucions jurídiques públiques i privades, la seva gènesi i evolució històrica |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp jurídic |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A8 |
Genèric
| | A9 |
Coneix i diferencia les grans etapes de l’evolució del Dret
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Genèric
| | B3 |
Genèric
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
|
Tema |
Subtema |
Temes:
BLOC I.- PRELIMINARS
|
Tema 1.- Història, Dret i Història del dret. La historiografia jurídica.
Història i Dret. La Història del Dret: objecte. Historiografia jurídica espanyola: etapes i escoles.
|
BLOC II.- LA ROMANITZACIÓ
|
Tema 2.- La romanització. Els pobles pre-romans. El procés jurídic de la romanització: Fonts del Dret i Institucions.
|
BLOC III.- EL MÓN MEDIEVAL
|
Tema 3.- El regne visigot a la Península. Fonts del Dret i Institucions.
Tema 4.- Reconquesta, repoblació i règim senyorial.
Tema 5.- Dret alt medieval: Liber Iudiciorum;fazañas, furs. Institucions feudals: vassallatge i benefici. El ius commune; i la recepció a la Península. La monarquia medieval.
Tema 6.- El dret del regne de Castella.
Formació i desenvolupament del dret: els furs. L'obra jurídica d'Alfons X: Fuero Real, Espéculo,Partidas. Evolució posterior: Ordenamiento de Alcalá. Prelació de fonts.
Tema 7.- El dret dels regnes d'Aragó i de Navarra.
Aspectes generals. El Fuero de Jaca; i el desenvolupament del dret aragonès. Els Fueros de Aragón. El desenvolupament del dret navarrès. El Fuero General de Navarra.
Tema 8.- El dret del Principat de Catalunya. Les Capitulars carolíngies. Les cartes de població i franquícia. Evolució posterior. Fonts de dret general del Principat: els Usatges. La legislació reial. La legislació de Corts. El dret local i els seus caràcters principals: Ordinacions de Sanctacilia; Recognoverunt proceres; Consuetudines Ilerdenses; Costums de Tortosa. Altres costums. Les col•leccions de dret feudal.
Tema 9.- El dret dels regnes de València i Mallorca.
Els regnes de conquesta. València: Els Furs i la seva aplicació. Mallorca: Cartes de població. Règim jurídic i ordre de prelació de fonts.
Tema 10.- El dret marítim medieval.
Orígens i evolució del dret mercantil. Caràcters generals. El dret marítim català. El Llibre del Consolat de Mar. El dret marítim de la zona atlàntica: les Rôles d'Oleron.
|
BLOC IV.- L'ESTAT MODERN
|
Tema 11.- Monarquia i sobirania.
L'Estat modern i la sobirania. El procés d'integració territorial. Els Decrets de Nova Planta.
Tema 12.- Monarquia moderna. Les recopilacions. Les Institucions polítiques: la Corona i l'Administració territorial.
|
Bloc V.- L'ESTAT CONSTITUCIONAL
|
Tema 13.- L'Estat Constitucional. Caracters generals i principis organitzatius. Institucions polítiques.
Tema 14.- El constitucionalisme històric espanyol. Procés de formació.
Anàlisi històrico-jurídic de les constitucions.
Tema 15.- La codificació.
El procés codificador a Espanya. Anàlisi històrico-jurídic dels Codis.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
40 |
60 |
100 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
18 |
25 |
43 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
1 |
2 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
1 |
2 |
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Informació bàsica sobre el contingut i funcionament de l'assignatura que s' impartirà durant el primer dia del curs pel professor de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Classes teòriques impartides pel professor/a de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis |
De forma individual o treballant en grup, es realitzaran seminaris, comentaris i/o treballs sobre:
a) textos seleccionats
b) lectures d'articles, llibres, etc.
Els comentaris es podran preparar amb material complementari fora de l'aula, i podran ser exposats en classe. |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
S'informarà del seu horari el primer dia de curs. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves objectives de tipus test |
|
Prova tipus test que inclou 20 preguntes tancades de resposta múltiple. Les respostes positives sumen 1 punt. Les respostes negatives resten 1/4 de punt. Les respostes en blanc no compten. El mínim per aprovar són 12 punts.Es valora sobre 10. La nota pondera un 40% de la nota final. |
40% |
Proves objectives de tipus test |
|
Prova tipus test que inclou 20 preguntes tancades de resposta múltiple. Les respostes positives sumen 1 punt. Les respostes negatives resten 1/4 de punt. Les respostes en blanc no compten. El mínim per aprovar són 12 punts.Es valora sobre 10. La nota pondera un 40% de la nota final. |
40 % |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Prova de desenvolupament que inclou preguntes curtes sobre el temari, comentaris de textos, articles, etc. ; Es valora sobre 10. Es té en compte la correcta ortografia, redacció, anàlisi i comprensió del tema, i es podran descomptar fins a un màxim de 2 punts de la nota final de la prova. |
20 % |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de la segona convocatòria consistirà en una prova objectiva tipus test (80 %) i en una prova de desenvolupament (preguntes curtes, comentari de text) (20%), amb els mateixos criteris d'avaluació de la primera convocatòria. |
Bàsica |
, , ,
, , ,
|
Qualsevol manual de l'assignatura recomanat pel professorat a l'inici de curs. |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
TEORIA DEL DRET/15214004 | DRET ROMÀ/15214002 | CONSTITUCIÓ I SISTEMA DE FONTS/15214005 |
|
|
Altres comentaris |
És convenient comptar amb uns coneixements previs i suficients del desenvolupament històric. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|