Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Analitzar els processos d’elaboració de polítiques públiques. |
|
AC2 |
Avaluar polítiques públiques utilitzant la tipologia d’avaluació, els models, els indicadors i els instruments adequats. |
|
AC6 |
Establir hipòtesis de treball, elaborar teories i investigacions científiques en matèria d’administració i dret públic. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda dels estudis jurídics, polítics, econòmics i socials en general. |
|
BC5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbit tècnic concret. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
|
CC5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
|
CC6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Objectius |
Competències |
Comprender y aplicar los modelos y procesos de elaboración, análisis y evaluación de políticas |
AC1 AC2 AC6
|
BC3 BC5 BC6
|
CC1 CC5 CC6
|
Tema |
Subtema |
1. Marco conceptual. El análisis de políticas públicas
2. Estrategias de mejora de los servicios públicos y las políticas públicas y el rol de la evaluación
3. La implementación de las políticas públicas. ¿Dificultades y complejidad en la puesta en práctica de una política pública
4. Instrumentos de planificación estratégica. Sistemas de evaluación. Indicadores de seguimiento
5. La evaluación de las políticas públicas: evaluación del diseño; evaluación de la implementación; evaluación de necesidades; evaluación de impacto
6. La evaluación económica
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
|
Sessió Magistral |
|
8 |
8 |
16 |
Seminaris |
|
20 |
20 |
40 |
Treballs |
|
0 |
11 |
11 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Aproximación a los temas y cuestiones fundamentales de la asignatura |
Sessió Magistral |
Exposición de los conceptos teóricos, modelos y problemas relevantes por parte del docente |
Seminaris |
Clase caracterizado por la participación activa de los asistentes |
Treballs |
Elaboración de un estudio en forma de ensayo corto |
Atenció personalitzada |
|
|
Descripció |
Además de las consultas habituales en cada sesión de clase, el alumno podrá a lo largo del curso contrastar, consultar y completar las informaciones que le sean precisas para mejorar el desarrollo de la preparación de la asignatura |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
1 ensayo corto (3,000 palabras) basado en las lecturas obligatorias y en el análisis de un caso práctico (60%). El/la alumno/a podrá elegir el tema del ensayo entre 3 opciones. |
60% |
Proves de desenvolupament |
El/La alumno/a podrá escoger entre 6 preguntas de examen de las cuáles sólo deberá responder 2 de ellas. La respuesta a las preguntas deberá realizarse en formato ensayo. La duración del examen será de dos horas. |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
Bibliografía básica.
Agencia Española
de Evaluación y Calidad (AEVAL) (2010). “Fundamentos de evaluación de
políticas públicas”. Guías.
Gobierno de España
Aguilar
Villanueva, L.F. (2003). “La
implementación de las políticas”. Grupo editorial Miguel Ángel Porrua.
Ballart,
Xavier. “Avaluació de Polítiques i Quadres de Comandament a la Generalitat
de Catalunya”. Publicado en “Informe Pi i Sunyer sobre l’Administració de
la Generalitat de Catalunya”. Barcelona, 2003, Páginas 223-244, ISBN:
84-95417-24-3
Ballart, X.
“Gestión pública, análisis y evaluación de políticas”. Revista de Estudios
Políticos (Nueva Época), núm.97, juliol-setembre 1997.
Goma, R. y
Subirats, J. (1998). “Políticas
públicas en España: contenidos, redes de actores y niveles de gobierno”.
Le Grand, Julian (2003). “Motivation, agency and public policy: Of Knights and Knaves, Pawns
& Queens”. Oxford University Press.
Le Grand, Julian (2007) “The Other Invisible Hand:
Delivering Public Services Through Choice and
Competition”. Princeton University Press.
Meny, I.; Thoenig, J. C (1992). “Las
políticas públicas”. Barcelona: Ariel.
“Strategy: Create and Implement the Best Strategy
for your Business”. Harvard Business Essentials (2005).
IVÀLUA
(2009). “Guia Pràctica 1. Com iniciar una avaluació: oportunitat,
viabilitat i preguntes per a una avaluació”. Col·lecció Ivàlua de Guies
Pràctiques sobre avaluació de polítiques publiques
IVÀLUA (2009).
“Guía Pràctica 3. Avaluació del disseny”. Col·lecció Ivàlua de guies
pràctiques sobre avaluació de polítiques publiques. 1ª Edició.
IVÀLUA (2009).
“Guía Pràctica 4. Avaluació de la implementació”. Col·lecció Ivàlua de
guies pràctiques sobre avaluació de polítiques publiques. 1ª Edició.
IVÀLUA (2009).
“Guía Pràctica 5. Avaluació de l’impacte”. Col·lecció Ivàlua de guies
pràctiques sobre avaluació de polítiques publiques. 1ª Edició.
IVÀLUA
(2009). “Guía Pràctica 6. Avaluació econòmica”. Col·lecció Ivàlua de guies
pràctiques sobre avaluació de polítiques publiques. 1ª Edició.
“Els
Cercles de Comparació Intermunicipal”. Diputació de Barcelona. Informació accessible online i en català
a l’adreça electrònica <www.diba.cat/menugovernlocal/cci>
“3a edició
del Cercle de comparació intermunicipal d’OMICs: resultats any 2010”. Versió
lliure difusió. Àrea d’Atenció a les Persones. Diputació de Barcelona.
17. “Evaluación del impacto en salud, una herramienta más allá de la
asistencia sanitaria” (2011). El Médico. Núm 1123. Páginas 25-31. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|