IDENTIFYING DATA 2012_13
Subject (*) ESTADÍSTICA I Code 16204007
Study programme
Grau de Finances i Comptabilitat (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Formació bàsica Primer Primer
Modality and teaching language
Department Economia
Coordinator
ALLEPÚS QUEROL, JOSE MARIA
ASLANIDIS ., NEKTARIOS
CASAS CRIADO, RAQUEL
MARTÍNEZ IBÁÑEZ, OSCAR
MASIP VIÑES, JOAN
FUMANAL GONZALEZ, BEATRIZ
MANJÓN ANTOLÍN, MIGUEL CARLOS
LÓPEZ-REY LAURENS, JUAN MANUEL
E-mail oscar.martinez@urv.cat
juanmanuel.lopezrey@urv.cat
joan.masip@urv.cat
miguel.manjon@urv.cat
raquel.casas@urv.cat
josepmaria.allepus@urv.cat
nektarios.aslanidis@urv.cat
mariadolors.casas@urv.cat
beatriz.fumanal@urv.cat
Lecturers
MARTÍNEZ IBÁÑEZ, OSCAR
LÓPEZ-REY LAURENS, JUAN MANUEL
MASIP VIÑES, JOAN
MANJÓN ANTOLÍN, MIGUEL CARLOS
CASAS CRIADO, RAQUEL
ALLEPÚS QUEROL, JOSE MARIA
ASLANIDIS ., NEKTARIOS
CASAS FOLCH, MARIA DOLORS
FUMANAL GONZALEZ, BEATRIZ
Web http://moodle.urv.cat/
General description and relevant information Aprendre a ordenar la informació econòmica per a aprofitar-la millor i per seleccionar les mesures més representatives per descriure-la. Contingut: Estadística descriptiva, anàlisi de la regressió, números índexs i taxes de variació.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A5 Ser capaç de cercar, analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa de caràcter econòmic, social i legal, rellevant per a la presa de decisions en el context financer.
 A8 Utilitzar les eines matemàtiques i estadístiques adequades per a l'anàlisi de les principals variables del sistema econòmic-financer.
Type B Code Competences Transversal
 B1 Aprendre a aprendre.
Type C Code Competences Nuclear
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A5 Interpreta correctament i comprèn la informació estadística obtinguda.
 A8 Interpreta i organitza correctament la informació quantitativa i qualitativa inicial.
Resol sense errors els problemes estadístics que se li plantegen.
Aplica les tècniques estadístiques adequades al problema que es planteja.
Type B Code Learning outcomes
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Type C Code Learning outcomes
 C1 Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn les idees bàsiques de programes de ràdio o televisió
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Topic Sub-topic
Tema 1. Introducció 1. Concepte i contingut de l'Estadística
2. Estadística econòmica
3. Estadística descriptiva. Inferència estadística
4. Concepte estadístic de població, mostra i individu
5. Variables estadístiques. Classificació
6. Fases del procés estadístic
Tema 2. Anàlisi descriptiva de les dades 1. Distribució de freqüències d'una variable
2. Reducció de dades, agrupació en intervals
3. Representacions gràfiques
4. Paràmetres poblacionals. Mesures i estadístics mostrals
5. Mesures i estadístics de posició: mesures de tendència central
6. Mesures de posició no centrals: quartils, decils, percentils
7. Mesures de variabilitat o dispersió
8. Altres mesures
Tema 3. Tractament descriptiu bidimensional 1. Introducció al tractament bidimensional
2. Distribucions marginals i condicionades
3. Covariància, coeficient de correlació lineal de Pearson. Propietats
4. Independència, dependència estadística, dependència funcional

Tema 4. Anàlisi de la regressió 1. Concepte de regressió lineal simple. Criteri de mínims quadrats
2. Obtenció dels coeficients de la recta. Interpretació
3. Bondat de l'ajust: variància residual, coeficient de determinació
4. Predicció
Tema 5. Números índexs i taxes de variació 1. Definició d'un índex i les seves aplicacions
2. Índexs simples i complexes (o compostos)
3. Índexs complexes (o compostos) de preus ponderats i no ponderats
4. Propietats dels índexs. Enllaços i canvis de base
5. Índexs de valor. Com deflactar sèries econòmiques
6. Altres indicadors econòmics
7. Taxes de variació
Tema 6. Fonaments de probabilitat

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
1 3 4
Sessió Magistral
A5
A8
B1
C1
28 42 70
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A8
B1
C1
22 33 55
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A5
A8
B1
C1
C3
6 9 15
Atenció personalitzada
A5
A8
B1
C1
1 0 1
 
Proves mixtes
A5
A8
B1
C1
C4
2 3 5
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Classe de presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i interpretació de problemes o exercicis.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Tractament de dades mitjançant full de càlcul.
Atenció personalitzada Utilització de les hores d'atenció a l'alumne per resoldre qüestions i dubtes concrets.

Atenció personalitzada
Description
Consultes: Resoldre dubtes de forma personalitzada. El primer dia de classe s'informarà de l'horari d'atenció als estudiants de cada professor/a.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A5
A8
B1
C1
C3
Es realitzaran 2 proves al llarg del curs, on cadascuna puntua un 5% de la nota final. 10%
Proves mixtes
A5
A8
B1
C1
C4
Dues proves:
1. A meitats de curs (20% nota final), amb preguntes curtes i/o tipus test, i exercicis pràctics.
2. A la primera convocatòria oficial (70% de la nota final), amb preguntes curtes i/o tipus test, i exercicis pràctics.
90%
Others  
 
Other comments and second exam session

El primer dia de classe s'indicaran les normes de realització de les diferents proves així com el material que es pot portar en cadascuna d'elles. Aquestes normes estaran penjades a l'espai moodle de l'assignatura durant tot el curs.

Segona convocatòria: L'estructura de l'examen és idèntica a la de la primera convocatòria oficial: primera part amb preguntes curtes o tipus test (valoració del 30-40% de la nota final) i una segona part de problemes similars als de les pràctiques de classe (60-70% de la nota final). No es tindran en compte les puntuacions obtingudes en les activitats de l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica

DOMINGO, C. /Coord.) (2006): "Exercicis d'estadística empresarial". Universitat Rovira i Virgili, 2006 col. EINA, 36.

MARTINPLIEGO, F.J. (2004): "Introducción a la estadística económica yempresarial (Teoría y práctica)". Thomson.

PEREZ, C. (2002): "Estadística a través deExcel". PrenticeHall.

Complementària

ARNALDOS,F. et al. (2003): "Estadística descriptiva para economía y administraciónde empresas". AC.

Lind, D. A. et al. (2008): "Estadística aplicada a los negocios y a la economía". Mc Graw Hill.

Altres recursos

Pàgina web de l' Instituto Nacional de Estadística (www.ine.es) i de l’Institut Català d’Estadística (www.idescat.net)

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.