Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas |
|
Comú |
|
AC1 |
Dominar els fonaments teòrics de la gestió d’empreses i de les seves àrees funcionals. |
|
AC2 |
Definir i analitzar els problemes empresarials complexos. |
|
AC3 |
Aplicar mètodes d’anàlisi i de presa de decisions empresarials. |
|
AC4 |
Aplicar els conceptes, tècniques i mètodes als problemes estratègics de les empreses reals. |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Conèixer els conceptes i les tècniques d’aplicació de l’establiment d’objectius, d’anàlisi, formulació i implantació de l’estratègia en empreses i organitzacions. |
|
AP2 |
Identificar i anticipar problemes empresarials rellevants, i proposar solucions. |
|
AP3 |
Aportar racionalitat en la presa de decisions estratègiques. |
|
AP4 |
Dissenyar l’estructura de l’organització i liderar les tasques dels col•laboradors. 9.Redactar informes estratègics i empresarials, i presentar-los i defensar-los en públic. |
|
AP5 |
Iniciar-se en la realització de projectes de consultoria i en la pràctica professional. |
|
Recerca |
|
AR1 |
Identificar les fonts d'informació econòmica i empresarial rellevant per a la recerca. |
|
AR2 |
Interpretar i analitzar les dades i derivant-ne conclusions científiques. |
|
AR3 |
Conèixer, analitzar i sistematitzar la bibliografia de recerca i els resultats d’investigació. |
|
AR4 |
Dominar els fonaments metodològics, científics i instrumentals d'investigació. |
|
AR5 |
Conèixer i saber utilitzar les tècniques quantitatives i qualitatives de recerca científica, tot iniciant-se en la realització de projectes de recerca. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat: desenvolupar idees i projectes originals. |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa. |
|
BC3 |
Flexibilitat: disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants. |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva. |
|
BC5 |
Transferibilitat: aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica. |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable. |
|
BC7 |
Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional. |
|
BC8 |
Autoestima professional: comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat. |
|
BC9 |
Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social. |
|
BC10 |
Lideratge. |
|
BC11 |
Treballar en equip i gestionar equips. |
|
BC12 |
Asertivitat: comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes. |
|
BC13 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC14 |
Planificació i organització. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
|
Comú |
|
CC1 |
Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau. |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau. |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau. |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals. |
|
CC5 |
Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional. |
|
CC6 |
Desenvolupament de processos d’incorporació al món del treball (per compte d’altres i/o emprenedoria). |
Objetivos |
Competencias |
Comprendre la transcendència de l'estratègia en la consecució dels objectius de màrqueting. |
AC1 AC2 AP1 AP2 AR3
|
BC1 BC5 BC6 BC7 BC8 BC9 BC10 BC13
|
CC1 CC3 CC6
|
Analitzar els fonaments teòrics de les estratègies de màrqueting, principals models i orientació per a una futura anàlisi de l'estat de l'art en profunditat. |
AC1 AC3 AC4 AP1 AP3 AR1 AR2 AR3 AR4 AR5
|
BC2 BC5 BC6 BC11 BC13
|
CC1 CC2 CC4
|
Comprendre les diferents situacions de desenvolupament estratègic en l'àmbit del màrqueting i l'aplicació dels fonaments teòrics i pràctics que l'alumne ha asimilat en anteriors assignatures. |
AC1 AC2 AP1 AP2 AP3 AP5 AR1 AR3 AR4 AR5
|
BC1 BC3 BC4 BC6 BC13
|
CC3 CC4
|
Practicar la crítica de les decisions estratègiques adoptades per les empreses, mitjançant el mètode del cas. |
AC2 AC3 AC4 AP1 AP2 AP3 AP5 AR1 AR2
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC6 BC7 BC8 BC9 BC10 BC11 BC12 BC13
|
CC1 CC2 CC4 CC6
|
Exercitar la presa de decisions de màrqueting, a nivell individual i en equip, imaginant la realitat a través del simulador de decisions |
AC1 AC2 AC3 AC4 AP1 AP2 AP3 AP4 AP5 AR1 AR2 AR5
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC6 BC7 BC8 BC10 BC11 BC12 BC13 BC14
|
CC1 CC2 CC3 CC4 CC5
|
tema |
Subtema |
0. Presentació de l'assignatura. |
. Objectius
. Programa
. Metodologia docent
. Descripció dels temes
. Casos pràctics
. Presentació del simulador SIMBRAND
. Equips de treball
|
1. Visió estratègica actual: redefinint el rumb cap a un futur millor. Claus del màrqueting estratègic. |
• L'orientació al mercat
• La direcció de màrqueting en l'actualitat
• Del màrqueting transaccional al màrqueting relacional
• La planificació estratègica de màrqueting
• L'organització funcional del màrqueting en l'empresa
• El màrqueting en un entorn de crisi
• Variabilitat de l'entorn i de l'estratègia
• Alternatives estratègiques i operatives en conjuntura de crisi
|
2. La informació en màrqueting. Recursos per a la presa de decisions.
|
• El sistema d'informació comercial de l'empresa
• El coneixement del consumidor
• La investigació del mercat: Tipus d'estudis i objectius.
• Investigació transversal i longitudinal.
• Metodologies d'investigació de mercats: qualitativa i Quantitativa
• Models més representatius d'investigació del mercat
• Panells de consumidors i distribuïdors
• Informació de mercats internacionals
• Eines per prendre decisions comercials i de màrqueting
|
3. Màrqueting B2C |
• Comportament del consumidor
• Segmentació
• Gestió relacional amb el consumidor
• Procés de decisió de compra
|
4. Màrqueting B2B
|
• El procés de compra en els mercats organitzacionals
• Gestió de clients CRM
• La logística i el valor del servei
• Estratègies de creixement
• Estratègies d'internacionalització
• Procés d'internacionalització
|
5. Branding i posicionament
|
• El valor emocional de la marca
• La imatge, la identitat i el posicionament
• Posicionament de la marca
• Decisions de reposicionament
|
6. Innovació i màrqueting lateral
|
• Tipus d'innovació
• Creativitat i generació d'idees
• La forma de concebre i desenvolupar nous productes
• Concepte de pensament lateral
• El procés d'innovar
• La caça de tendències
|
7. Pricing. La clau del benefici
|
• Estratègia de preus en l'empresa
• Variables que determinen la política de preus de l'empresa
• Mètodes per fixar pregàries de venda
• El preu i el marge
• Aplicacions de la marginalitat en la determinació de preus
• Conceptes de yield management i revenue management
|
8. La direcció comercial a l'empresa
|
• Objectius de la direcció comercial
• Tipus d'organització comercial
• Organització de la força de vendes
• El màrqueting intern
• Direcció de la força de vendes
• Motivació i retribució de la força de vendes
|
9. Les claus de la distribució i la comunicació actual
|
• Relacions de poder en el canal
• Seguretat de mercat i cost de la distribució
• Noves tendències en la distribució
• Cooperació amb el canal
• L'objectiu de la comunicació
• Planificació de la comunicació
• L'evolució dels mitjans de comunicació
• Planificació de mitjans de comunicació
|
10. Màrqueting a través de la xarxa
|
• La importància de la xarxa en el màrqueting
• De la web 1.0 a les xarxes 2.0
• Utilitat i importància de les xarxes socials
• La funció del comunity manager
• El màrqueting viral
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase |
Horas fuera de clase |
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
24 |
36 |
60 |
Debats |
|
9 |
18 |
27 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
50 |
0 |
50 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
4 |
8 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
1 |
2 |
Proves pràctiques |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Es realitzarà una primera sessió de presentació de l'assignatura, que pretendrà posar en evidència la transcendència de la formulació d'estratègies de màrqueting.
S'exposaran els 10 temes estratègics seleccionats per tractar durant el curs.
També s’exposarà el procés a seguir en el treball de simulació de decisions, utilitzant la plataforma SIMBRAND i l'operativitat a nivell de grups de treball.
|
Sessió Magistral |
Exposició dels conceptes teòrics, principals antecedents bibliogràfics, relació entre els conceptes i la seva aplicació per al desenvolupament de cada estratègia de màrqueting.
|
Debats |
Hi haurà dos tipus de debats o participacions actives de l'alumne.
D'una banda es desenvoluparan diverses didàctiques en què després de la seva participació l'alumne reflexionarà sobre la seva implicació amb el contingut del tema a tractar, mitjançant un mètode inductiu.
D'altra banda, s'analitzaran diversos casos pràctics de situacions reals a l'empresa, en què l'alumne desenvoluparà tasca d'anàlisi i posteriorment debat en grup.
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
L'estudiant participarà en un joc de simulació de decisions de màrqueting en grups de 4. El programari que s'utilitzarà serà el SIMBRAND elaborat per CESIM.
Cada setmana es treballarà en equip un procés de presa de decisions. Els alumnes poden utilitzar l'aula informàtica, si ho desitgen.
Fora de l'aula els estudiants descarregaran, a través de la xarxa, els resultats de la simulació del període anterior, analitzaran els resultats i possibles decisions del període següent.
|
Atenció personalitzada |
|
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
descripción |
El professor mantindrà un contacte personal amb cada estudiant per orientar el seu treball en l'anàlisi dels casos pràctics i en la simulació de decisions de màrqueting mitjançant SIMBRAND |
|
|
descripción |
Peso |
Debats |
La participació a classe, en el debat dels casos pràctics, serà avaluada quantitativament i qualitativament.
Una qualificació mínima de casos pràctics serà imprescindible per superar la asignatuta. |
20% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
El desenvolupament de la activitat de simulació serà avaluada en funció del rigor de l'anàlisi i l'adopció de les decisions. La qualifiació serà igual per a tot el grup.
El resultat de l'empresa, no es tindrà en compte per a l'avaluació del grup.
Es requereix una qualificació mínima de la simulació per superar l'assignatura.
|
20% |
Proves objectives de preguntes curtes |
L'examen constarà de 24 preguntes tipus test sobre els conceptes exposats en les sessions teòriques i bibliografia complementària.
|
30% |
Proves pràctiques |
L'examen constarà de 3 exercicis pràctics o valoracions de casos pràctics, en els quals l'alumne haurà de prendre les decisions correctes. |
30% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
En l'avaluació de la segona convocatòria es mantindran els mateixos criteris que en la primera. Les qualificacions de debats de casos pràctics i simulació SIMBRAND, es mantindran per a la segona convocatòria. |
Bàsica |
Pere Segarra, Transparencias de la asignatura, DGE,
CESIM, ManuaL SIMBRAND, ,
Pere Segarra, Casos practicos de la asignatura, DGE,
|
Bibliografia bàsica Kotler, Philip, Direccions De Marketing, Edición Del Milenio, Madrid, Prentice Hall, 2000. Martín Armario, Enrique, Marketing, Barcelona, ARIEL, 1993 Munuera Aleman, José Luís, Rodriguez Escudero, Ana Isabel , Marketing Estrategico, Teoria y Casos, Madrid, Pirámide, 1998. Bibliografia exercicis El material per a la resolució de treballs pràctics serà lliura pel professor al llarg del curs. |
Complementària |
|
Bibliografia complementària Abascal Rojas, Francisco, Como Se Hace un Plan Estratégico, Modelo de Desarrollo de una Empresa, Madrid, ESIC, 1996. Barroso Castro , Carmen , Martín Armario, Enrique, Marketing Relacional, Madrid, ESIC, 1999. Lambin, Jean-Jacques, Marketing Estrategico, 2ª Ed., Madrid, Mc Graw HilL Nieto Churruca, Ana, Llamazares García-Lomas, Olegario, Marketing Internaconal, Madrid Pirámide, 1995. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|