DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ARQUITECTURA DE COMPUTADORS Codi 17081210
Ensenyament
Enginyeria Tècnica en Informàtica de Sistemes (1998)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
MOLINA CLEMENTE, CARLOS MARÍA
Adreça electrònica carles.aliagas@urv.cat
carlos.molina@urv.cat
Professors/es
ALIAGAS CASTELL, CARLES
MOLINA CLEMENTE, CARLOS MARÍA
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant L'avaluació i docència d'aquesta assignatura passa a realitzar-se a l'assignatura "Arquitectura de Computadors" del Grau d'Informàtica

Competències
Codi  
A1 Dominar l'anàlisi estadística.
A2 Analitzar, dissenyar i desenvolupar arquitectures de computadors.
A5 Capacitat de comprendre i avaluar especificacions internes i externes.
A7 Conèixer productes tecnològics i tendències de la tecnologia, associats al segment del mercat.
A9 Redactar documentació tècnica.
A10 Avaluar requeriments hardware.
A12 Realitzar tasques d'integració de sistemes.
A13 Dissenyar i desenvolupar interfícies amb l'usuari final.
A17 Analitzar, dissenyar i desenvolupar programari.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B9 Planificació i organització.
B11 Motivació per la qualitat.
B12 Presa de decisions.
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions.
B14 Capacitat d'anàlisi i síntesi.
C1 Dominar l'expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer la implementació dels processadors actuals. A2
A5
A7
B1
B3
B14
C1
Conèixer el procés evolutiu de millora de rendiment en els processadors A1
A2
A5
A7
B1
B3
B4
B14
C1
Utilitzar i programar a baix nivell optimitzant el codi per a una implementació en concret A2
A5
A7
A9
A10
B1
B2
B3
B5
B9
B11
B12
B14
C1
C2
C5
Fer estudis modelitzant/simulant el comportament de processadors A1
A2
A5
A7
A9
A10
A13
A17
B1
B2
B3
B5
B9
B11
B12
B14
C1
C2
C5
Poder escollir el processador que millor s'adapti a unes necessitats en concret. (Corol·lari: poder escollir entre AMD i Intel amb criteri). A2
A5
A7
A9
A10
A12
B1
B3
B4
B6
B9
B11
B12
B13
B14
C1
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Avaluació de rendiment, consum i cost dels processadors 1.1. Conceptes bàsics: arquitectura Von Neumann, tecnologies i tendències, reptes en el disseny de processadors.
1.2. Rendiment: MIPS, MFLOPS, temps d’execució, speedup, benchmarks,, Top 500.
1.3. Llei d’Amhdal.
1.4. Consum: estàtic i dinàmic, chip multiprocessors, Green 500.
1.5. Àrea i cost de fabricació.
2. Anàlisi i disseny de processadors superescalars 2.1. Conceptes bàsics.
2.2. Model d'execució: etapes.
2.3. Estructures: finestra d'instruccions, estacions de reserva, reorder buffer.
2.4. Execució especulativa: salts, recuperació.
2.5. Excepcions síncrones/asíncrones: interrupcions, traps.
3. Optimització de programes 3.1. Conceptes bàsics.
3.2. Optimització seqüencial.
3.3. Optimització d'accés a memòria.
4. Anàlisi de processadors paral·lels 4.1. Conceptes bàsics.
4.2. Multiprocessador.
4.3. Coherència de caché.
4.4. Multithread.
4.5. Multicore.
4.6. Altres arquitectures
4.7. Introducció a la programacio paral.lela

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
14 0 14
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
5 0 5
Pràctiques a laboratoris
26 0 26
Presentacions / exposicions
6 0 6
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
Proves pràctiques
2 0 2
Proves orals
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació dels objectius, continguts i procés d'avaluació.
Sessió Magistral Explicació de conceptes teòrics mitjançant transparències i pissarra. Es formulen preguntes a l'alumnat per tal que desenvolupi les seves pròpies solucions davant la problemàtica plantejada.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant el curs es plantejaran exercicis relacionats amb el context teòric presentat en les sessions magistrals
Pràctiques a laboratoris Aplicació dels coneixements teòrics a situacions concretes, utilitzant ordinadors, simuladors i altres elements pràctics dels laboratoris.
Presentacions / exposicions Exposició oral i pública per part dels alumnes d'un tema concret que amplli els conceptes teòrics de les sessions magistrals
Atenció personalitzada Aclariment de conceptes i resolució de dubtes de manera individualitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes poden acudir personalment al despatx del professor en hores de consulta per tal de plantejar-li qualsevol dubte relacionat amb l'explicació teòrica o pràctica, relització de problemes o pràctiques i evolució i dificultats en el seu procés d'aprenentatge.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de desenvolupament Prova consistent en la resolució de problemes on l'alumne haurà d'aplicar els coneixements teòrics de l'assignatura 17%
Proves objectives de preguntes curtes Prova consistent en preguntes curtes on l'alumne haurà de plasmar el coneixements teòrics de l'assignatura 17%
Proves pràctiques Resolució, en grup, de pràctiques de laboratori: anàlisi preliminar, disseny, implementació i documentació. En alguna de les pràctiques: defensa oral individual (entrevista). 33%
Proves orals Exposició oral i pública per part dels alumnes d'un tema concret que amplli els conceptes teòrics de les sessions magistrals 33%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació en 1a convocatòria serà de forma continuada.

En 2a convocatòria l'avaluació consistirà en un examen de teoria/problemes, en una prova pràctica i en un treball/presentció on es podran tenir en compte els resultats previs obtinguts per determinar la qualificació final de l'assignatura. Només caldrà examinar-se de la part (teoria o pràctica o presentació) que estigui suspesa en 1a convocatòria.

Fonts d'informació

Bàsica Professors AC, Transparències AC , 2012, DEIM-ETSE-URV
J.L.Hennessy i D.A.Patterson, Computer Architecture: a Quantitative Approach, 2006, Morgan Kaufmann
William Stallings, Computer Organization and Architecture: Designing for Performance, 2010, Pearson Education
John Paul Shen, Modern Processor Design: Fundamentals of Superscalar Processors, 2005, McGraw Hill

Complementària Saijan Shiva, Computer Organization, Design, and Architecture, 2008, CRC Press
David Kaeli i Pen-Chung Yew , Speculative Execution in High-Performance Computer Architectures, 2005, Chapman & Hall/CRC
Parhami Behrooz, Computer Architecture: from Microprocessors to Supercomputers, 2005, Oxford University
Harvey Cragon, Computer Architecture and Implementation, 2000, Cambridge

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTRUCTURA DE COMPUTADORS II/17081103
ESTRUCTURA DE COMPUTADORS I/17081011
COMPUTADORS/17081010
 
Altres comentaris
L'avaluació i docència d'aquesta assignatura passa a realitzar-se a l'assignatura "Arquitectura de Computadors" del Grau d'Informàtica
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent