Codi |
|
A1 |
Dominar l'anàlisi estadística. |
A2 |
Analitzar, dissenyar i desenvolupar arquitectures de computadors. |
A5 |
Capacitat de comprendre i avaluar especificacions internes i externes. |
A7 |
Conèixer productes tecnològics i tendències de la tecnologia, associats al segment del mercat. |
A9 |
Redactar documentació tècnica. |
A10 |
Avaluar requeriments hardware. |
A12 |
Realitzar tasques d'integració de sistemes. |
A13 |
Dissenyar i desenvolupar interfícies amb l'usuari final. |
A17 |
Analitzar, dissenyar i desenvolupar programari. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa. |
B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
B9 |
Planificació i organització. |
B11 |
Motivació per la qualitat. |
B12 |
Presa de decisions. |
B13 |
Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions. |
B14 |
Capacitat d'anàlisi i síntesi. |
C1 |
Dominar l'expressió i la comprensió d'un idioma estranger. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Conèixer la implementació dels processadors actuals. |
A2 A5 A7
|
B1 B3 B14
|
C1
|
Conèixer el procés evolutiu de millora de rendiment en els processadors |
A1 A2 A5 A7
|
B1 B3 B4 B14
|
C1
|
Utilitzar i programar a baix nivell optimitzant el codi per a una implementació en concret |
A2 A5 A7 A9 A10
|
B1 B2 B3 B5 B9 B11 B12 B14
|
C1 C2 C5
|
Fer estudis modelitzant/simulant el comportament de processadors |
A1 A2 A5 A7 A9 A10 A13 A17
|
B1 B2 B3 B5 B9 B11 B12 B14
|
C1 C2 C5
|
Poder escollir el processador que millor s'adapti a unes necessitats en concret. (Corol·lari: poder escollir entre AMD i Intel amb criteri). |
A2 A5 A7 A9 A10 A12
|
B1 B3 B4 B6 B9 B11 B12 B13 B14
|
C1 C2 C5
|
Tema |
Subtema |
1. Avaluació de rendiment, consum i cost dels processadors |
1.1. Conceptes bàsics: arquitectura Von Neumann, tecnologies i tendències, reptes en el disseny de processadors.
1.2. Rendiment: MIPS, MFLOPS, temps d’execució, speedup, benchmarks,, Top 500.
1.3. Llei d’Amhdal.
1.4. Consum: estàtic i dinàmic, chip multiprocessors, Green 500.
1.5. Àrea i cost de fabricació. |
2. Anàlisi i disseny de processadors superescalars |
2.1. Conceptes bàsics.
2.2. Model d'execució: etapes.
2.3. Estructures: finestra d'instruccions, estacions de reserva, reorder buffer.
2.4. Execució especulativa: salts, recuperació.
2.5. Excepcions síncrones/asíncrones: interrupcions, traps.
|
3. Optimització de programes |
3.1. Conceptes bàsics.
3.2. Optimització seqüencial.
3.3. Optimització d'accés a memòria. |
4. Anàlisi de processadors paral·lels |
4.1. Conceptes bàsics.
4.2. Multiprocessador.
4.3. Coherència de caché.
4.4. Multithread.
4.5. Multicore.
4.6. Altres arquitectures
4.7. Introducció a la programacio paral.lela
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
14 |
0 |
14 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
5 |
0 |
5 |
Pràctiques a laboratoris |
|
26 |
0 |
26 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
0 |
6 |
|
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
Proves orals |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació dels objectius, continguts i procés d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Explicació de conceptes teòrics mitjançant transparències i pissarra. Es formulen preguntes a l'alumnat per tal que desenvolupi les seves pròpies solucions davant la problemàtica plantejada. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Durant el curs es plantejaran exercicis relacionats amb el context teòric presentat en les sessions magistrals |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicació dels coneixements teòrics a situacions concretes, utilitzant ordinadors, simuladors i altres elements pràctics dels laboratoris. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral i pública per part dels alumnes d'un tema concret que amplli els conceptes teòrics de les sessions magistrals |
Atenció personalitzada |
Aclariment de conceptes i resolució de dubtes de manera individualitzada |
|
Descripció |
Els alumnes poden acudir personalment al despatx del professor en hores de consulta per tal de plantejar-li qualsevol dubte relacionat amb l'explicació teòrica o pràctica, relització de problemes o pràctiques i evolució i dificultats en el seu procés d'aprenentatge. |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves de desenvolupament |
Prova consistent en la resolució de problemes on l'alumne haurà d'aplicar els coneixements teòrics de l'assignatura |
17% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Prova consistent en preguntes curtes on l'alumne haurà de plasmar el coneixements teòrics de l'assignatura |
17% |
Proves pràctiques |
Resolució, en grup, de pràctiques de laboratori: anàlisi preliminar, disseny, implementació i documentació. En alguna de les pràctiques: defensa oral individual (entrevista). |
33% |
Proves orals |
Exposició oral i pública per part dels alumnes d'un tema concret que amplli els conceptes teòrics de les sessions magistrals |
33% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació en 1a convocatòria serà de forma continuada. En 2a convocatòria l'avaluació consistirà en un examen de teoria/problemes, en una prova pràctica i en un treball/presentció on es podran tenir en compte els resultats previs obtinguts per determinar la qualificació final de l'assignatura. Només caldrà examinar-se de la part (teoria o pràctica o presentació) que estigui suspesa en 1a convocatòria. |
Bàsica |
Professors AC, Transparències AC , 2012, DEIM-ETSE-URV
J.L.Hennessy i D.A.Patterson, Computer Architecture: a Quantitative Approach, 2006, Morgan Kaufmann
William Stallings, Computer Organization and Architecture: Designing for Performance, 2010, Pearson Education
John Paul Shen, Modern Processor Design: Fundamentals of Superscalar Processors, 2005, McGraw Hill
|
|
Complementària |
Saijan Shiva, Computer Organization, Design, and Architecture, 2008, CRC Press
David Kaeli i Pen-Chung Yew , Speculative Execution in High-Performance Computer Architectures, 2005, Chapman & Hall/CRC
Parhami Behrooz, Computer Architecture: from Microprocessors to Supercomputers, 2005, Oxford University
Harvey Cragon, Computer Architecture and Implementation, 2000, Cambridge
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ESTRUCTURA DE COMPUTADORS II/17081103 | ESTRUCTURA DE COMPUTADORS I/17081011 | COMPUTADORS/17081010 |
|
|
Altres comentaris |
L'avaluació i docència d'aquesta assignatura passa a realitzar-se a l'assignatura "Arquitectura de Computadors" del Grau d'Informàtica |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|