DATOS IDENTIFICATIVOS 2012_13
Asignatura (*) SALUT MENTAL POSITIVA: DE LA NORMALITAT A LA PATOLOGIA Código 18204213
Titulación
Grau d'Infermeria (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Optativa Anual
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Infermeria
Coordinador/a
FERRÉ GRAU, CARMEN
Correo-e carme.ferre@urv.cat
ana.palomino@urv.cat
disorionaria.soares@urv.cat
Profesores/as
FERRÉ GRAU, CARMEN
PALOMINO MARTINEZ, ANA
SOARES DE CARVALHO, DISORIONARIA
Web
Descripción general e información relevante Donar a conèixer a l'alumne els aspectes bàsics relacionats amb la salut mental positiva.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A7 Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida.
 A22 Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A4 Reflexionarà sobre l’impacta dels trastorns de salut mental en la qualitat de vida del pacient i la seva família
 A7 Identificarà els processos associats a factors de protecció o de risc de salut mental al llarg del cicle evolutiu
Treballarà els conceptes de: resiliència , intel•ligència emocional i estres
 A22 Identificarà els conceptes bàsics de la salut mental positiva i els aplicarà en la regulació de les emocions personals i professionals
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Aprendrà noves maneres d’afrontar situacions complicades
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
UD I : Introducció als conceptes de la salut mental positiva Conceptes basics de la salut mental positiva: Definició, aspectes psicològics sans, Interacció salut mental/salut física. Consideracions culturals i religioses.
El decàleg de la salut mental positiva
UDII: La intel•ligència emocional El vocabulari afectiu: Emocions i sentiments. Aprenentatge i desenvolupament
El desert emocional
Exercicis pràctics sobre competències emocionals
UDIII: La promoció de la salut mental Presentació de diferents programes relacionats amb la promoció de la salut
mental en els diferents àmbits individuals o comunitaris relacionats amb l’atenció d’infermeria
UDIV: Trastorns de personalitat: de la normalitat a la patologia Concepte de normalitat/patologia
Anàlisis dels diferents trets de personalitat de la normalitat a la patologia
La normalització, acceptació i comprensió dels transtorns de personalitat

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
B3
3 0 3
Presentacions / exposicions
A4
A7
A22
B3
9 5 14
Treballs
A4
A7
A22
B3
2 13 15
Seminaris
A4
A7
A22
B3
15 12 27
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves objectives de tipus test
A4
2 8 10
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Explicació teòrica del desenvolupament de l'assignatura
Presentacions / exposicions examen tipus test del material de l'assignatura
Treballs Treball de camp sobre un fenomen relacionat amb diferents aspectes de la salut mental positiva
Seminaris Presentació, anàlisis i debat de diferents aspectes monogràfics relacionats amb la salut mental.
Anàlisis de casos pràctics, pel•lícules i textos divulgatius
Atenció personalitzada Atenció en grup i tutorització dels treballs de camp

Atenció personalitzada
descripción
Es realitzarà un seguiment tutoritzat dels treballs dels alumnes

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentacions / exposicions
A4
A7
A22
B3
És realitzara un examen tipus test del temari de l'assignatura 40%
Treballs
A4
A7
A22
B3
Treball sobre un tema de l'assignatura i presentació
pùblica
40%
Seminaris
A4
A7
A22
B3
Assistència i paticipació als seminaris. 20%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Es seguiran els mateixos criteris d'avaluació que en la primera, menys l'assistència. L'alumnat nomes podrà obtenir en aquesta segona convocatòria un nota màxima de 8


Fonts d'informació

Bàsica Conangla M., Como superar y convivir con las crisis emocionales , Amat , Barcelona 2000
Colell-Brunet, R, Psicologia de las relaciones Humanas, Paris , LLeida 2010
Ferre-Grau,C, La Depressió: pacients i familiars, Cossetania, Valls 2005
Nardone, Giorgo, Psicosoluciones , Herder , Barcelona 2002
Nardone, Giorgo, Màs allá de la anorexia y la bulimia , Paidos , Barcelona 2004
Cyrulnik,B, Los patitos feos. La resilencia: una infancia infeliz no determina la vida , Gedisa, Madrid 2002
MillonT; Davis R, Transtornos de la personalidad en la vida moderna , Masson , Barcelona 2001
René de Lassus, El análisis Transaccional, Salvat, Barcelona 1995

Es proporcionara al llarg del curs bibliografia complementaria

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.