Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
TEMA 1 Introducció a les cures paliatives |
- Definició de conceptes generals.
- L'organització de les cures pal·liatives.
- El malat terminal i la seva família
|
TEMA 2 L'acompanyament al final de la vida |
- El procés de dol en malalt i família
- Emocions i sentiments davant la perdua i la mort
|
TEMA 3 El procés de comunicació i d'informació |
- Comunicació amb el malalt terminal i la seva família
- Atenció a la família del malalt terminal.
- Dificultats més habituals en la comunicació |
TEMA 4 Cures específiques d'infermeria |
- Els moments finals de la vida: situació dels últims dies i d'agonia
- Cures de confort.
|
TEMA 5 Els símptomes en el malalt terminal |
- Principis generals del control de símptomes.
- Sistemes d'avaluació dels símptomes.
- Criteris per a l'ús de drogues en pacients terminals
- El control del símptomes més freqüents: dolor, símptomes digestius, respiratoris i neurològics |
TEMA 6 Aspectes ètics de la atenció al final de la vida. |
- Dilemes ètics en la pressa de decisions
- Voluntats anticipades i testament vital
- Eutanàsia, suïcidi assistit...
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
1 |
4 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
8 |
14 |
22 |
Sessió Magistral |
|
10 |
6 |
16 |
Treballs |
|
2 |
16 |
18 |
Debats |
|
6 |
6 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, explicació de la dinàmica i compromís am l'assignatura: metodologia, objectius, continguts i avaluació.
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració.
Realització d'activitats a l'aula per familiaritzar-se amb les situacions que es poden donar al treballar amb malalts pal·liatius i terminals. |
Sessió Magistral |
Classes teòriques , participatives |
Treballs |
Treballs en grups o individual sobre: la lectura d’un llibre relacionat amb l’assignatura. O bé sobre situacions relacionades amb l'assignatura viscudes a les seves estades practiques |
Debats |
Visualització i Cinefòrum de pel•lícules projectades a l'aula i debat sobre els treballs de les lectures obligatòries. |
Atenció personalitzada |
Suport i orientació individual a l’alumne per tal que superi amb èxit l’assignatura
|
Descripció |
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge. L'horari de tutories disponible es publica a l'espai Moodle de l'assignatura (prèvia confirmació de cita). També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura en Moodle. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Plantejament de casos on s'ha de donar resposta a la situació plantejada. El cas no proporciona solucions sinó dades per a reflexionar, analitzar i discutir en grup les possibles sortides al problema.
Execució d'exercicis i tallers a l'aula per treballar la relació, confiança, compromís, on té molta importància la participació activa per par de l'alumna |
30% |
Sessió Magistral |
|
L'avaluació del continguts teòrics podrà realitzar-se a través de una prova amb preguntes curtes i /o tipus test o també es podrà introduir altre tipus d'avaluació com per exemple exercicis tipus taller, narratives, observacionals, etc |
20% |
Treballs |
|
Treballs en grup o individual que consistirà en un dels següents:
- anàlisi d'un llibre relacionat amb l’assignatura, que constarà de resum, relació amb l’assignatura i opinió personal. Es valorarà la capacitat de síntesi, el desenvolupament i la presentació del treball.
- Treballa relacionat amb situacions viscudes a les seves estades a pràctiques, que tinguin relació amb el temes tractes a l’assignatura. Es farà una narrativa i anàlisis reflexiu de diferents situacions i la relació que tenen amb el temes tractes a la assignatura
- Treball d'un tema relacionat amb l'assignatura
- Anàlisis crítics d'articles, capitul de llibre, noticies... relacionats amb els temes tractes |
20% |
Debats |
|
Es valorarà l'assistència, la participació activa i les respostes a les preguntes que sorgeixin durant les sessions. |
20% |
Altres |
|
Es valorarà especialment l'aportació de material relacionat amb el tema per la seva discussió amb grup. La participació oportuna i adequada a les classes i situacions proposades. Assistència es obligatòria en un 70 % del total de hores de l'assignatura |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació serà continua. Per aprovar l'assignatura es necessari que totes les seves parts avaluatives estiguin aprovades. L'alumne presentarà en segona convocatòria aquell treball pendents d'entrega o suspès. I es farà una prova objectiva de tipus test, pregunta curta o cas. |
Bàsica |
|
- López
Imedio, E., Enfermería en cuidados paliativos, Madrid. 1998, Panamericana
S.A.
Sociedad Española de Cuidados Paliativos, , www.secpal.com
- Sanz
Ortiz y cols, Cuidados Paliativos, Madrid. 1993, Ministerio de Sanidad y
Consumo
- Gómez
Sancho, M., Cuidados Paliativos e Intervención psicosocial en enfermos
terminales, Las Palmas. 1994, Instituto Canario de Estudios y Promoción
Social S
- Astudillo,
W. Hendinueta, C. Astudillo, E., Cuidados del Enfermo en fase terminal y
atención a su familia., Pamplona 1997, EUNSA
- Buckman,
R., Com donar les males noticies: una guia per a professionals de la salut,
Vic 1998, EUMO
- Porta,
P. Gómez-Batiste, X. Tuca, A., Manual de control de síntomas en pacientes con
cáncer avanzado y terminalterminal, Barcelona 2004, Arán
|
Complementària |
|
- López
Imedio, E., Formación Continuada. Monográficos de Enfermería. Cuidados
Paliativos, Madrid. 1996, Olalla
- Espejo
Arias, M.D., Cuidados Paliativos, Madrid. 2000, Paradigma TEC S.L
- Jomain,
C., Morir en la tendresa, Vic. 1988, Eumo
- Ariès,
P., La muerte en Occidente, Barcelona 1982, Argos Vergara
- ,
Quaderns de la bona praxis. Guia d’actuació en la situació d’agonia del
malalt terminal, Desembre 2000, Col·legi oficial de metges de Barcelona
- Kübler-Ros,
E. , La muerte: un amanecer, Barcelona 1991, Luciérnaga
- Kübler-Ros,
E., Sobre la muerte i los moribundos, Barcelona 1993, Grijalbo
- Torralba,
F., El sofriment un nou tabú?, Barcelona 1995, Caret
- Suarez,
M., Diagnóstico cáncer: mi lucha por la vida, Barcelona 2003, DeBolsillo
- Gili,
E., La sonrisa de Elisabeth, Barcelona 2002, Ed Martínez Roca
- Roussel,
M., La cuenta atrás, Barcelona 2002, Luciérnaga
- Kübler-Ros,
E. , Vivir hasta despedirnos., Barcelona 1991, Luciérnaga
- Kübler-Ros,
E., Morir es de vital importancia, Barcelona, Luciérnaga
- Rodríguez,
P., Morir es nada, Barcelona 2002 , Edicciones B
- Gómez
Sancho, M. , Diagnóstico cáncer... ¿cómo decírselo?, Madrid 2005, Aran
- Gómez
Sancho, M., Medicina paliativa en la cultura latina, Madrid 1999, Aran
- Ministerio
de Sanidad y Consumo, Plan nacional de cuidados paliativos. Bases para su
desarrollo, Madrid 2001, Centro de publicaciones
- Monje
Sanchez, M A., Sin miedo: cómo afrontar la enfermedad y el final de la vida,
Pamplona 2006, EUNSA. Ediciones Universidad de Navarra, SA
- Arranz,
P. Barbero, J.J. Barreto, P. Bayés, R., Intervención emocional en cuidados
paliativos. Modelos y protocolos, Madrid 2003, Ariel Ciencias Médicas
- Barboteo
JB, Bruera E., "Avances en la comunicación médico-paciente en cuidados
paliativos. toma de decisiones: Ayudas prácticas en la comunicación" ,
Madrid 2003, Medicina Paliativa 10:226-34
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
INFERMERIA EN SITUACIONS COMPLEXES DE SALUT MENTAL/18204106 | INFERMERIA EN LA PERSONA GRAN/18204105 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES/18204109 | INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18204101 | PRÀCTIQUES CLÍNIQUES I/18204110 | INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18204104 | INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18204103 | PRÀCTIQUES CLÍNIQUES HOSPITALÀRIES I/18204112 |
|
|
Altres comentaris |
Es requereix el compromís de una participació activa a les classes, a les activitats proposades, i exercicis pràctics que es durant a termini en el desenvolupament de l'assignatura. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|