Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A3 |
Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia. |
| A4 |
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió. |
| A8 |
Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A12 |
Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. |
| A14 |
Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria. |
| A15 |
Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals |
| A19 |
Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat. |
| A21 |
Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari. |
| A22 |
Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip. |
| A23 |
Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies. |
| A25 |
Comprendre la funció, activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'atenció per a la salut. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Reconèixer les implicacions ètiques dels seus actes
| | A3 |
Actua i assumeix responsabilitat en les cures
| | A4 |
Actua des de la responsabilitat assegurant del per què el com i les conseqüències dels seus actes
| | A8 |
Reconeix signes, símptomes i factors de risc i les seves implicacions per al pacient
| | A9 |
És capaç de respondre a les necessitats del pacient i família atenent al seu significat contextualitzant la cura en l'entorn
| | A12 |
S'implica en la manera de fer les coses per garantir aquests aspectes
| | A14 |
Relaciona els fàrmacs i teràpia nutricional amb les necessitats clíniques del pacient
S'assegura en la seva administració de complir els estàndards de qualitat per a la prevenció de riscos
| | A15 |
Reconeix signes, símptomes, factors de risc i situacions que impliquin sofriment, malaltia, incapacitat o mort i actua en el suport a la vida i la mort des de la sensibilitat i la compassió
| | A19 |
S'assegura que la seva pràctica estigui basada en l'evidència científica, en guies de pràctica clínica actualitzades, en el que per al pacient sigui benestar i en el saber pràctic adquirit per la seva experiència i contrastat amb la seva tutora
| | A21 |
És capaç de comunicar a la infermera o en sessió clínica, el que ha vist i observat en el pacient
És capaç de parlar amb el pacient i família de manera adequada a la seva comprensió i situació
| | A22 |
És capaç de contactar amb les emocions i gestionar-les (expressar-les, acceptar-les ...) en benefici del pacient
| | A23 |
Actua des de l'escolta, des de la sensibilitat pel sofriment i des del que és terapèutic (bo) per al pacient
| | A25 |
Participa i s'involucra en les activitats d'equip per a la socialització del coneixement i millora de la pràctica
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Eix:1 Desenvolupament personal, relacional, ètic, social i cultural |
Rol d'infermeria de salut mental.
Sensibilitat i respecte envers un mateix i cap els altres.
Desenvolupament de compromís ètic.
Treball en equip. |
Eix 2: Desenvolupament d'un coneixement científic i del pensament crític |
Processos de salut i malaltia mental.
La relació terapèutica.
Programens de promoció i prevenció de la salut mental.
Protocols i guies de pràctica clínica en salut mental.
La unitat assistencial.
|
Eix 3: Desenvolupament d'un cuidar integral a l'èsser |
El procés de valoració i observació en salut mental.
Estratègies d'intervenció terapèutiques en salut mental.
Entorns de seguretat i confort.
Habilitats de comunicació. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
Pràctiques clíniques |
|
165 |
0 |
165 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
2 |
10 |
12 |
Sessions clíniques |
|
5 |
10 |
15 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del programa, portfolis i centres de pràctiques. |
Pràctiques clíniques |
Les pràctiques es duran a terme al llarg de 5 setmanes, 5 dies per setmana, amb l'horari preestablert i depenent de la disposició del lloc de pràctiques. L'aprenentatge en les diferents unitats clíniques, va capacitant l'estudiant a una comprensió progressiva de les diferents situacions de cuidatges, a través d'un procés reflexiu i integrant els continguts adquirits a les assignatures teòriques i el seu aprenentatge pràctic. |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Mitjançant l'espai moodle l'alumne seguirà el pla de treball i recopilarà i organitzarà dels documents i evidències que mostren l'evolució, trajectòria i reflexions envers l'aprenentatge de les pràctiques clíniques. |
Sessions clíniques |
Treball cooperatiu en grups reduïts on l'alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica clínica. |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
L'estudiant tindrà assignat un tutor professor de la universitat i un tutor responsable dintre de la institució on realitza les pràctiques. Ambdós tutors es responsabilitzaran de fer el seguiment de les pràctiques i participar en l'avaluació de l'alumne/a tenint en compte els objectius plantejats. L'alumne/a presentarà el seu portfoli al tutor professor de la universitat. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Es valorarà la consecució de les competències i objectius d'aprenentatge del programa de l'assignatura amb l'observació directa i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, habilitat i actituds.
A meitat de pràctiques i al final l'alumne farà una autoavaluació. |
70% |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
S'avaluarà el lliurament puntual i acurat dels diferents elements que componen el portfolis. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades, fonts documentals i la capacitat d'anàlisi, pensament crític i síntesi. |
20% |
Sessions clíniques |
|
S'avaluarà l'assistència, actitud, grau de participació , suggeriments i capacitat de reflexió. |
10% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria de pràctiques serà per als alumnes que no hagin complit els objectius o tinguin faltes d'assistència a les pràctiques. La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en el període establert per la facultat i sempre abans de la qualificació d'actes de l'assignatura. |
Bàsica |
Rigol Cuadra A, Ugalde Apalategui M., Enfermeria de salud mental y psiquiátrica. , Última disponible,
Fornés Vives J, Carballal Balsa MC., Enfermería de salud mental y psiquiátrica. Guía práctica de valoración y estratégias de intervención., Última disponible ,
Herdman TH. , NANDA Internaciona. Diagnósticos enfermeros: Definiciones y clasificación. , Última disponible,
Moorhead S, Johnson M, Maas ML, Swanson E., Clasificación de resultados de enfermería (NOC)., Última disponible,
Bulechek GM, Butcher HK, McCloskey J., Clasificación de intervenciones de enfermería (NIC). , Última disponible ,
Johnson M, Moorhead S, Bulechek G, Butcher H, Maas M, Swanson E., Vínculos de NOC i NIC a NANDA-I y diagnósticos médicos. Soporte para el razonamiento crítico y la calidad de los cuidados., Última disponible,
|
Rigol Cuadra A, Ugalde Apalategui M. Enfermeria de salud mental y psiquiátrica. Masson. Última edició publicada. Fornés Vives J, Carballal Balsa MC. Enfermería de salud mental y psiquiátrica. Guía práctica de valoración y estratégias de intervención. Editorial Mécica Panamericana. Última edició publicada. Herdman TH. NANDA Internaciona. Diagnósticos enfermeros: Definiciones y clasificación. Elsevier. Última edició publicada. Moorhead S, Johnson M, Maas ML, Swanson E. Clasificación de resultados de enfermería (NOC). Elsevier. Última edició publicada. Bulechek GM, Butcher HK, McCloskey J. Clasificación de intervenciones de enfermería (NIC). Elsevier. Última edició publicada. Johnson M, Moorhead S, Bulechek G, Butcher H, Maas M, Swanson E. Vínculos de NOC i NIC a NANDA-I y diagnósticos médicos. Soporte para el razonamiento crítico y la calidad de los cuidados. Elsevier. Última revisió publicada. |
Complementària |
JOHNSON B.S. , Enfermería de salud mental y psiquiátrica., Última disponible,
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA) , DSM IV-TR. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales , Última disponoble,
SHIVES LR , Enfermeria psiquiátrica y de salud mental: Conceptos básicos, Última disponible,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|