DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES EN UNITATS DE PSIQUIATRIA I DE SALUT MENTAL Codi 18214117
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
8 Obligatòria Quart Anual
Impartició
Departament Infermeria
Coordinador/a
ALBACAR RIOBOÓ, NÚRIA MARIA
Adreça electrònica nuria.albacar@urv.cat
mar.lleixa@urv.cat
pereantoni.dalmau@urv.cat
barbara.adell@urv.cat
lidia.sarrio@urv.cat
Professors/es
ALBACAR RIOBOÓ, NÚRIA MARIA
LLEIXÀ FORTUÑO, MARIA DEL MAR
DALMAU LLORCA, PERE ANTONI
ADELL ARGENTO, BARBARA
SARRIO COLAS, LIDIA
Web
Descripció general i informació rellevant Les pràctiques clíniques en infermeria de salut mental tenen com a objectiu que l'alumne desenvolupi competències en relació a tenir cura de la persona, família i comunitat amb problemes de salut mental. La relació terapèutica és l'instrument bàsic en el rol del/a infermer/a de salut mental. L'assignatura pretén que l'alumne pugui conèixer quin és el rol de la infermera, quines son les problemàtiques més freqüents i capacitar-se per poder donar resposta , adquirint habilitats d'observació, comunicació i gestió emocional.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A12 Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
 A14 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria.
 A15 Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
 A22 Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip.
 A23 Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies.
 A25 Comprendre la funció, activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'atenció per a la salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reconèixer les implicacions ètiques dels seus actes
 A3 Actua i assumeix responsabilitat en les cures
 A4 Actua des de la responsabilitat assegurant del per què el com i les conseqüències dels seus actes
 A8 Reconeix signes, símptomes i factors de risc i les seves implicacions per al pacient
 A9 És capaç de respondre a les necessitats del pacient i família atenent al seu significat contextualitzant la cura en l'entorn
 A12 S'implica en la manera de fer les coses per garantir aquests aspectes
 A14 Relaciona els fàrmacs i teràpia nutricional amb les necessitats clíniques del pacient
S'assegura en la seva administració de complir els estàndards de qualitat per a la prevenció de riscos
 A15 Reconeix signes, símptomes, factors de risc i situacions que impliquin sofriment, malaltia, incapacitat o mort i actua en el suport a la vida i la mort des de la sensibilitat i la compassió
 A19 S'assegura que la seva pràctica estigui basada en l'evidència científica, en guies de pràctica clínica actualitzades, en el que per al pacient sigui benestar i en el saber pràctic adquirit per la seva experiència i contrastat amb la seva tutora
 A21 És capaç de comunicar a la infermera o en sessió clínica, el que ha vist i observat en el pacient
És capaç de parlar amb el pacient i família de manera adequada a la seva comprensió i situació
 A22 És capaç de contactar amb les emocions i gestionar-les (expressar-les, acceptar-les ...) en benefici del pacient
 A23 Actua des de l'escolta, des de la sensibilitat pel sofriment i des del que és terapèutic (bo) per al pacient
 A25 Participa i s'involucra en les activitats d'equip per a la socialització del coneixement i millora de la pràctica
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Eix:1 Desenvolupament personal, relacional, ètic, social i cultural Rol d'infermeria de salut mental.
Sensibilitat i respecte envers un mateix i cap els altres.
Desenvolupament de compromís ètic.
Treball en equip.
Eix 2: Desenvolupament d'un coneixement científic i del pensament crític Processos de salut i malaltia mental.
La relació terapèutica.
Programens de promoció i prevenció de la salut mental.
Protocols i guies de pràctica clínica en salut mental.
La unitat assistencial.
Eix 3: Desenvolupament d'un cuidar integral a l'èsser El procés de valoració i observació en salut mental.
Estratègies d'intervenció terapèutiques en salut mental.
Entorns de seguretat i confort.
Habilitats de comunicació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Pràctiques clíniques
A1
A3
A4
A8
A9
A12
A14
A15
A19
A21
A22
A23
A25
165 0 165
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A4
A8
A9
A14
A19
A22
A25
2 10 12
Sessions clíniques
A1
A4
A8
A14
A22
5 10 15
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa, portfolis i centres de pràctiques.
Pràctiques clíniques Les pràctiques es duran a terme al llarg de 5 setmanes, 5 dies per setmana, amb l'horari preestablert i depenent de la disposició del lloc de pràctiques. L'aprenentatge en les diferents unitats clíniques, va capacitant l'estudiant a una comprensió progressiva de les diferents situacions de cuidatges, a través d'un procés reflexiu i integrant els continguts adquirits a les assignatures teòriques i el seu aprenentatge pràctic.
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge Mitjançant l'espai moodle l'alumne seguirà el pla de treball i recopilarà i organitzarà dels documents i evidències que mostren l'evolució, trajectòria i reflexions envers l'aprenentatge de les pràctiques clíniques.
Sessions clíniques Treball cooperatiu en grups reduïts on l'alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica clínica.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
L'estudiant tindrà assignat un tutor professor de la universitat i un tutor responsable dintre de la institució on realitza les pràctiques. Ambdós tutors es responsabilitzaran de fer el seguiment de les pràctiques i participar en l'avaluació de l'alumne/a tenint en compte els objectius plantejats. L'alumne/a presentarà el seu portfoli al tutor professor de la universitat.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A1
A3
A4
A8
A9
A12
A14
A15
A19
A21
A22
A23
A25
Es valorarà la consecució de les competències i objectius d'aprenentatge del programa de l'assignatura amb l'observació directa i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, habilitat i actituds.
A meitat de pràctiques i al final l'alumne farà una autoavaluació.
70%
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A4
A8
A9
A14
A19
A22
A25
S'avaluarà el lliurament puntual i acurat dels diferents elements que componen el portfolis. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades, fonts documentals i la capacitat d'anàlisi, pensament crític i síntesi. 20%
Sessions clíniques
A1
A4
A8
A14
A22
S'avaluarà l'assistència, actitud, grau de participació , suggeriments i capacitat de reflexió. 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria de pràctiques serà per als alumnes que no hagin complit els objectius o tinguin faltes d'assistència a les pràctiques. La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en el període establert per la facultat i sempre abans de la qualificació d'actes de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Rigol Cuadra A, Ugalde Apalategui M., Enfermeria de salud mental y psiquiátrica. , Última disponible,
Fornés Vives J, Carballal Balsa MC., Enfermería de salud mental y psiquiátrica. Guía práctica de valoración y estratégias de intervención., Última disponible ,
Herdman TH. , NANDA Internaciona. Diagnósticos enfermeros: Definiciones y clasificación. , Última disponible,
Moorhead S, Johnson M, Maas ML, Swanson E., Clasificación de resultados de enfermería (NOC)., Última disponible,
Bulechek GM, Butcher HK, McCloskey J., Clasificación de intervenciones de enfermería (NIC). , Última disponible ,
Johnson M, Moorhead S, Bulechek G, Butcher H, Maas M, Swanson E., Vínculos de NOC i NIC a NANDA-I y diagnósticos médicos. Soporte para el razonamiento crítico y la calidad de los cuidados., Última disponible,

Rigol Cuadra A, Ugalde Apalategui M. Enfermeria de salud mental y psiquiátrica. Masson. Última edició publicada.
Fornés Vives J, Carballal Balsa MC. Enfermería de salud mental y psiquiátrica. Guía práctica de valoración y estratégias de intervención. Editorial Mécica Panamericana. Última edició publicada.
Herdman TH. NANDA Internaciona. Diagnósticos enfermeros: Definiciones y clasificación. Elsevier. Última edició publicada.
Moorhead S, Johnson M, Maas ML, Swanson E. Clasificación de resultados de enfermería (NOC). Elsevier. Última edició publicada.
Bulechek GM, Butcher HK, McCloskey J. Clasificación de intervenciones de enfermería (NIC). Elsevier. Última edició publicada.
Johnson M, Moorhead S, Bulechek G, Butcher H, Maas M, Swanson E. Vínculos de NOC i NIC a NANDA-I y diagnósticos médicos. Soporte para el razonamiento crítico y la calidad de los cuidados. Elsevier. Última revisió publicada.

Complementària JOHNSON B.S. , Enfermería de salud mental y psiquiátrica., Última disponible,
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA) , DSM IV-TR. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales , Última disponoble,
SHIVES LR , Enfermeria psiquiátrica y de salud mental: Conceptos básicos, Última disponible,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent