DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES COMUNITÀRIES II Codi 18214118
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
8 Obligatòria Quart Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MATEU GIL, MARÍA LUISA
Adreça electrònica marisa.mateu@urv.cat
marisa.panisello@urv.cat
daniela.lleixa@urv.cat
mariacinta.estrada@urv.cat
oscarjose.molina@urv.cat
mariamontserrat.nadal@urv.cat
Professors/es
MATEU GIL, MARÍA LUISA
PANISELLO CHAVARRÍA, MARÍA LUISA
LLEIXA LLEIXA, DANIELA
ESTRADA FERRANDO, MARIA CINTA
MOLINA PLA, OSCAR JOSE
NADAL RÍOS, MARIA MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter pràctic clínic, que té com a objectiu que l’alumne desenvolupi competències en relació a tenir cura de les persones, la família i la Comunitat. L’atenció primària ha de ser integral per a cobrir les necessitats sanitàries de les comunitats. Per tant, el Centre d’atenció Primària ha de donar resposta a aquestes necessitats. L’assignatura pretén que l’alumne mitjançant les estades als diferents centres pugui conèixer quin és el rol de la infermera, quines són les problemàtiques més freqüents i capacitant-se per mobilitzar recursos que li permetin analitzar i comprendre i aplicar cuidatges en qualsevol situació i en els diferents contextos; consulta, domicili i comunitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A10 Qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament la informació i les fonts de dades per a facilitar l'elecció del pacient.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A12 Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
 A14 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria.
 A15 Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals
 A16 Analitzar les dades estadístiques referits a estudis poblacionals per a identificar i analitzar la influència dels factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups per a posar en pràctica accions de promoció, prevenció i educació sanitària.
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
 A23 Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies.
 A24 Informar, registrar, documentar i derivar cuidats utilitzant les tecnologies adequades.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reconèixer les implicacions ètiques dels seus actes
Actua sense prejudicis i judicis de valor
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d’accessibilitat universal, d’igualtat d’oportunitats i no discriminació
Respectar el secret professional
 A2 És capaç d'analitzar, avaluar i aplicar els principis de la cura en situacions particulars de la pràctica
 A3 Explora intervencions que promouen el coneixement del pacient sobre la salut, benestar i confort del pacient i família
Actua i assumeix responsabilitat en les cures
 A4 Actua des de la responsabilitat assegurant del per què el com i les conseqüències dels seus actes
Assumeix la responsabilitat de les funcions que li corresponen, de les seves decisions i de les seves accions en l’àmbit de la infermeria comunitària
Identifica les funcions i rols d’infermeria com a membre de l’equip
Reconèixer el dret del pacient/família a decidir sobre el procés terapèutic
Anàlisi critica/reflexió sobre la pràctica
Compleix amb les obligacions formals: puntual, aspecte net i correctament uniformat, avisa i justifica els imprevistos (retards, faltes...)
 A8 Reconeix i interpreta en les persones senyals normals o canviants de salut relacionant-los amb el procés de malaltia que està vivint la persona
Aplica valoracions sistemàtiques d’hàbits i estils de vida i problemes de salut
Reconeix signes, símptomes i factors de risc i les seves implicacions per al pacient
 A9 Explora com afecta la malaltia i l’entorn del domicili a la qualitat de vida de la persona i família
És capaç de respondre a les necessitats del pacient i família atenent al seu significat contextualitzant la cura en l'entorn
Prioritza problemes de salut
 A10 Desenvolupa la capacitat de seleccionar la informació adequada a les necessitats de les persones i família
És capaç d'informar el pacient i família de manera adequada a la seva comprensió i situació si és de la seva competència i d'assegurar-la per derivació
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 A11 Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que es fan les coses
Contrasta l’evidència de les fonts de informació i la seva utilització a la pràctica clínica
Estableix prioritats/planifica intervencions
Realitza les tècniques adequades a cada un dels processos de salut
Elaboració de registres de qualitat garantint la qualitat dels cuidatges
 A12 Desenvolupa habilitats d'implicació i protecció envers el pacient i família.
S'implica en la manera de fer les coses per garantir aquests aspectes
Respectar la individualitat i la intimitat de la persona
 A13 En el seu procedir utilitza criteris que germanitzen la màxima seguretat per les persones que el reben, per a ells mateixos i a nivell medi ambiental
Sap com procedir amb seguretat adaptant les guies de procediments a la situació particular del pacient
Utilitza equips d’autoprotecció en totes aquelles tasques que així ho requereixen segons protocol
 A14 Coneix els fàrmacs d’ús habitual en l’àmbit de la pràctica comunitària
Treballa els components de les cures que porten a administrar fàrmacs de manera segura
Relaciona la teràpia nutricional amb la situació clínica del pacient i es planteja el mode d’adequar-la a la persona
S'assegura en la seva administració de complir els estàndards de qualitat per a la prevenció de riscos
 A15 Reconeix signes, símptomes, factors de risc i situacions que impliquin sofriment, malaltia, incapacitat o mort i actua en el suport a la vida i la mort des de la sensibilitat i la compassió
 A16 Utilitza les fonts documentals i dades epidemiològiques quan ho requereix la pràctica (educació, prevenció ....)
 A19 Coneix les guies de pràctica clínica del context i es planteja el mode en que s’utilitzen com recurs de seguretat i recolzament de bones pràctiques
S'assegura que la seva pràctica estigui basada en l'evidència científica, en guies de pràctica clínica actualitzades, en el que per al pacient sigui benestar i en el saber pràctic adquirit per la seva experiència i contrastat amb la seva tutora
Fonamenta teòricament les situacions de la pràctica
 A21 És capaç de comunicar a la infermera o en sessió clínica, el que ha vist i observat en el pacient
És capaç de parlar amb el pacient i família de manera adequada a la seva comprensió i situació
Coneix els objectius de la institució, el pla estratègic i els objectius del centre/unitat així com els sistemes de informació i comunicació utilitzats
Identifica situacions de conflicte i fa propostes de resolució
Adequa el llenguatge verbal i no verbal a la possibilitat de comprensió de l’usuari
Promou la participació de les persones famílies i grups en la presa de decisions de la seva situació de salut
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Sap respondre les preguntes que se li formulen
Participar activament en les sessions clíniques
Planifica la comunicació: genera idees, busca informació, selecciona i ordena la informació
 A23 Actua des de l'escolta, des de la sensibilitat pel sofriment i des del que és terapèutic (bo) per al pacient
Transmet confiança i proximitat, escolta de manera activa i crea un ambient que propicia l’expressió de sentiments de forma terapèutica
 A24 Utilitza amb eficàcia els mitjans de comunicació del centre en la transmissió d'informació
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a. Es marca els objectius al començament de les pràctiques
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural Responsabilitat, Asertivitat, Solidaritat y actitud cooperativa en el grup d’iguals. Desenvolupament de la capacitat d’assolir rols i, el compromís en l’aprenentatge, la socialització y capacita per treballar en equip de manera tolerant
Definir la comunitat geogràfica i la població on presta els seus serveis. Identificar les necessitats sanitàries de la comunitat on realitza les pràctiques. Quins són els objectius del centre enfront de la comunitat. Quin es el rol de la infermera en l’atenció primària.
Transmetre informació, protecció de la intimitat, autonomia, els drets, creences...
EIX 2: Desenvolupament d'un coneixement científic i del pensament crític Quines són les polítiques i procediments que el centre estableix per protegir la informació necessària per a la continuïtat de les cures.
Els programes de salut i les activitats d’educació sanitària que el centre lidera. Realitza valoracions seguin guies de practica clínica.
Es treballa sobre els fàrmacs de us freqüent en la consulta o domicili, les propietats farmacocinètiques, terapèutiques i d'administració
EIX 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser humà Desenvolupament del compromís ètic, sensibilitat, escolta i empatia.
Habilitats per garantir entorns de seguretat i confort. Aplicació de normes d’higiene i asèpsia; Identificar els processos i procediments associats amb el risc d’infecció i implementació d’estratègies per reduir el risc.
Habilitats per respondre a les necessitats de salut des d'une perspectiva integral durant el cicle vital.
Habilitats per desenvolupar activitats d'educació per a la salut als individus, famílies i comunitats.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A19
A21
A23
A24
B1
170 0 170
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A3
A8
A10
A14
A15
B1
15 2 17
Sessions clíniques
A1
B1
6 2 8
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del Programa als alumnes, portafoli, centres de pràctiques i serveis. Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment. Funcions de la professora de pràctiques i dels tutors.
Pràctiques clíniques L’alumne/a ha de realitzar una estada de 8 crèdits clínics en el lloc de pràctiques corresponent. Es duran a terme al llarg de 5 setmanes, 5 dies per setmana, en l’horari que s’estableixi en relació amb el de la infermera.
L’aprenentatge en els diferents centres d’Atenció Primària, va capacitant l’estudiant a una comprensió progressiva de la complexitat implícita en les situacions de cuidatges tant personals com grupals.
Durant les pràctiques l'alumne/a realitzarà una activitat d'educació sanitària grupal, adreçada a un grup de pacients o a un col·lectiu de la comunitat.
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge On l’estudiant recopila i organitza els documents i evidències que mostren la seva evolució i trajectòria envers l’aprenentatge de les practiques clíniques. El portafolis incloura el registre d'un pla de cures a un/a pacient crònic que acudeix a la consulta. El portafoli està supervisat per la professora.
Sessions clíniques Es realitzen sessions cíniques. Es tracta d'un treball en grups reduïts on l’alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica i clínica i s'analitza el seguiment de les pràctiques. Aquestes sessions estan guiades per la professora.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
L’estudiant tindrà assignat un/a professor/a de pràctiques i un infermer/ infermera responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques. Ambdós es responsabilitzaran del seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració d'aquestes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A19
A21
A23
A24
B1
La tutor/a de pràctiques valorarà a través una avaluació continuada i progressiva de la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura mitjançant l’observació directa. A 60%
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A3
A8
A10
A14
A15
B1
S’avaluarà el lliurament puntual i acurada dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, i la capacitat d’anàlisi i síntesi. 30%
Sessions clíniques
A1
B1
S’avaluarà l’actitud, el grau de participació, la tolerància als suggeriments i la capacitat de reflexió. 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És requisit aprovar cadascuna de les metodologies per aprovar l'assignatura.

És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria.


Sol·licitud de permisos:

1- Els permisos s'han de sol·licitar sempre per escrit i per mitjà de la professora de pràctiques o de la coordinadora de l'assignatura.

2- Els permisos s'han de sol·licitar amb antelació.

3- En cas de no assistir a pràctiques per una causa imprevista s'ha de comunicar a la unitat on

s'estan fent les pràctiques, a la professora o a la secretària de la facultat durant la jornada.

4- En cas d'haver d'abandonar el centre de pràctiques s'ha d'avisar la professora de pràctiques

i el/la responsable del servei.

5- La professora de pràctiques demanarà un justificant per escrit de les absències totals o parcials.


La recuperació serà per als estudiants que no hagin assolit els objectius, tinguin faltes d'assistència o que per motius justificats no les puguin realitzar en el període establert, prèvia valoració dels responsables de la assignatura. La recuperació es realitzarà en el període establert per la facultat i sempre abans de la qualificació de l'acta de l'assignatura.



Fonts d'informació

Bàsica

Fisterra.com: Atención primaria en la red.  Directorio de guia clinicas en Español [Consultada 21 de juny del 2012]. Disponible a: http://www.fisterra.com/recursos_web/castellano/c_guias_clinicas.asp#Medicina%20Preventiva

 Jovell, AJ; Navarro-Rubio, MD; Aymerich, M; Serra-Prat, M. Metodología de diseño y elaboración de guías de práctica clínica en atención primaria. [Consultada 21 de juny del 2012]. Disponible a: http://www.elsevier.es/en/node/2001503

 Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Guies de practica clínica. [Consultada 21 de juny del 2012]. Disponible a:

http://www.gencat.cat/salut/depsalut/html/ca/dir2094/index.html

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent