Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A2 |
Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural. |
| A3 |
Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia. |
| A4 |
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió. |
| A8 |
Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A10 |
Qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament la informació i les fonts de dades per a facilitar l'elecció del pacient. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A12 |
Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. |
| A14 |
Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria. |
| A15 |
Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals |
| A19 |
Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat. |
| A21 |
Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari. |
| A23 |
Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies. |
| A24 |
Informar, registrar, documentar i derivar cuidats utilitzant les tecnologies adequades. |
| A27 |
Planificar i gestionar el temps de forma efectiva mentre s'arriben a els estàndards de qualitat. |
| A28 |
Educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Reconèixer les implicacions ètiques dels seus actes
| | A2 |
És capaç d'analitzar, avaluar i aplicar els principis de la cura en situacions particulars de la pràctica
| | A3 |
Actua i assumeix responsabilitat en les cures
| | A4 |
Actua des de la responsabilitat assegurant del per què el com i les conseqüències dels seus actes
| | A8 |
Reconeix signes, símptomes i factors de risc i les seves implicacions per al pacient
| | A9 |
És capaç de respondre a les necessitats del pacient i família atenent al seu significat contextualitzant la cura en l'entorn
| | A10 |
És capaç d'informar el pacient i família de manera adequada a la seva comprensió i situació si és de la seva competència i d'assegurar-la per derivació
| | A11 |
Llegeix la situació del pacient i es visualitza aquesta lectura en el raonament en transició que fa, adaptant la seva resposta segons la lectura i els estàndards de pràctica clínica
| | A12 |
S'implica en la manera de fer les coses per garantir aquests aspectes
| | A14 |
Relaciona els fàrmacs i teràpia nutricional amb les necessitats clíniques del pacient
S'assegura en la seva administració de complir els estàndards de qualitat per a la prevenció de riscos
| | A15 |
Reconeix signes, símptomes, factors de risc i situacions que impliquin sofriment, malaltia, incapacitat o mort i actua en el suport a la vida i la mort des de la sensibilitat i la compassió
| | A19 |
S'assegura que la seva pràctica estigui basada en l'evidència científica, en guies de pràctica clínica actualitzades, en el que per al pacient sigui benestar i en el saber pràctic adquirit per la seva experiència i contrastat amb la seva tutora
| | A21 |
És capaç de comunicar a la infermera o en sessió clínica, el que ha vist i observat en el pacient
És capaç de parlar amb el pacient i família de manera adequada a la seva comprensió i situació
| | A23 |
Actua des de l'escolta, des de la sensibilitat pel sofriment i des del que és terapèutic (bo) per al pacient
| | A24 |
Utilitza amb eficàcia els mitjans de comunicació del centre en la transmissió d'informació
| | A27 |
Fa una distribució del temps en relació als seus objectius i necessitats del pacient i unitat
| | A28 |
Assumeix responsabilitat de tutoria amb els estudiants (infermeria i mòduls)
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B7 |
Soluciona els problemes considerant elements de desenvolupament sostenible
Integra la dimensió ambiental en el seu treball a l’hora del reciclatge i l’eliminació de residus
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Eix 1
Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural. |
Desenvolupar la habilitat de implicació. Prendre consciència de com l´alumne s´involucra davant les diferents situacions de salut i quines emocions li genera, així com els recursos que utilitza per gestionar-los.
Participació activa com a membre d´un equip multidisciplinar.
Respecte per la diversitat amb presència, compassió, acceptació, escolta i compromís ètic. |
Eix 2
Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític. |
Relacionar els aspectes teòrics i clínics específics i situacions de cuidatges , treballats els cursos anteriors, relacionats directament amb les patologies i pacients que es trobaren durant les seves pràctiques hospitalàries.
Fer-se preguntes, donar respostes raonades i prendre decisions adequades a situacions de salut concretes. |
Eix 3
Desenvolupament d’un cuidar integral a l’esser humà. |
Conèixer i comprendre la situació particular del pacient i família des d´una vessant holística.
Incorporar en els cuidatges el coneixement de la persona, el seu entorn i la situació de salut.
Assolir habilitats per garantir entorns de seguretat i confort: prevenció de lesions, administració segura de fàrmacs i prevenció d´infeccions.
Actuar per generar confiança en l´entorn.
Reflexionar davant les normes i rutines establertes a les diferents Unitats , en relació a les diferències i circumstàncies de cada malalt i les seves famílies. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
Pràctiques clíniques |
|
160 |
10 |
170 |
Sessions clíniques |
|
10 |
9 |
19 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
1 |
5 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Seminari introductori d'informació sobre el desenvolupament de les pràctiques: assignació dels llocs, torn i tutors, centres de pràctiques, horaris, tutories, activitats avaluatives, normativa i avaluació final. |
Pràctiques clíniques |
Es duran a terme durant 5 setmanes, en l'horari que s'estableixi.
Els eixos d'aprenentatge relacionats amb aquestes pràctiques son:
Eix 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural.
Eix 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític.
Eix 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’esser humà. |
Sessions clíniques |
Es realitzaran en grups reduïts. Els alumnes exposen i reflexionen sobre situacions viscudes a la pràctica clínica. |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Realització d'un portafoli on l'alumne recopila i organitza els documents i evidencies que promouen la reflexió sobre la seva evolució i trajectoria envers la pràctica clínica i demostren l'assoliment de les competències. |
Atenció personalitzada |
Durant els horaris de pràctiques l'estudiant té assignat un/a tutor/a que el guia en el seu aprenentatge.
També té assignat un professor que fa el seguiment de l'aprenentatge del alumnes |
Descripció |
Durant les pràctiques clíniques l'estudiant té assignat un/a tutor/a infermer/ra de la unitat on fa les pràctiques que realitza una tutorització individualitzades, directa i continuada durant l'horari de pràctiques, guiant-lo en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, l'observació, la reflexió en l'acció, la vigilancia i control com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip multidisciplinar.
També té assignat un professor que fa el seguiment de l'aprenentatge a través d'entrevistes amb l’alumne i en les sessions de grup per a l’anàlisi de situacions de cuidatges. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Es farà una avaluació contínuada on es valorarà la consecució de les competències i els resultats d'aprenentatge del programa de l'assignatura, mitjançant l'observació directa i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, habilitats i actituds.
A meitat del cicle de pràctiques l'alumne es farà una autoavaluació que s'utilitzarà per reorientar-lo en el seu aprenentatge. |
60% |
Sessions clíniques |
|
S'avaluarà l'assistència, l'actitud, el grau de participació, la tolerància als suggeriments i la capacitat de reflexió. |
20% |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
Es valorarà el lliurament puntual i acurat, la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, així com la capacitat d'anàlisi i síntesi. |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
És obligatòri complir totes les hores de pràctiques, regulades per las directrius europees del ensenyament d'infermeria. La segona convocatòria serà per aquells alumnes que no hagin assolit els objectius o tinguin faltes d'assistència. La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en el període establert pel centre, i sempre abans de la data límit per la qualificació de l'acta de la assignatura. |
Bàsica |
Willians L V, Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Mc Graw-Hill Interamericana
Acebedo S et all, Pràctiques Clíniques. Manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut, 2010, Publicacions URV
Medina J L, La pedagogia del cuidado: saberes y prácticas en la formación universitaria de enfermería., última edició disponible, Alertes
Le Mone P, Borke K, Enfermería Medico-Quirúrgica. Pensamiento crítico en la asistencia del paciente (2 vol), última edició disponible, Pearson Educación
Fuentes Pumarola C, Ballester Ferrando D, Manual de tècniques i procediments d'infermeria, última edició disponible, Documenta Universitària
|
|
Complementària |
Esteve J, Mitjants J , Enfermeria técnicas clínicas , última edició disponible, Mc Graw-Hill Interamericana
Esteve J, Mitjants J , Enfermeria técnicas clínicas II , última edició disponible, Mc Graw-Hill Interamericana
|
|
|
Altres comentaris |
És recomanable haver cursat totes les assignatures dels cursos anteriors |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|