Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A2 |
Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural. |
| A3 |
Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia. |
| A4 |
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió. |
| A8 |
Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A10 |
Qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament la informació i les fonts de dades per a facilitar l'elecció del pacient. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
| A14 |
Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria. |
| A21 |
Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari. |
| A23 |
Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Identifica, reconeix i analitza els valors ètics i legals en el context de la infermeria comunitària
Reconeix la sensibilitat cap a un mateix i els demés com a principi ètic fonamental de cures en la relació amb les persones
| | A2 |
S’involucra en el cuidar segons la situació particular de la persona i els principis de cura humana
| | A3 |
Explora intervencions que promouen el coneixement del pacient sobre la salut, benestar i confort del pacient i família
| | A4 |
Desenvolupa el sentit de responsabilitat, i d’involucrar-se en el mode de fer les coses
Desenvolupa el sentit de solidaritat i l’actitud cooperativa
Identifica les funcions que implica el rol professional a la infermeria comunitària
| | A8 |
Reconeix i interpreta en les persones senyals normals o canviants de salut relacionant-los amb el procés de malaltia que està vivint la persona
Aplica valoracions sistemàtiques d’hàbits i estils de vida i problemes de salut
| | A9 |
Explora com afecta la malaltia i l’entorn del domicili a la qualitat de vida de la persona i família
| | A10 |
Desenvolupa la capacitat de seleccionar la informació adequada a les necessitats de les persones i família
| | A11 |
Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que es fan les coses
Contrasta l’evidència de les fonts de informació i la seva utilització a la pràctica clínica
| | A13 |
En el seu procedir utilitza criteris que germanitzen la màxima seguretat per les persones que el reben, per a ells mateixos i a nivell medi ambiental
| | A14 |
Coneix els fàrmacs d’ús habitual en l’àmbit de la pràctica comunitària
Treballa els components de les cures que porten a administrar fàrmacs de manera segura
Relaciona la teràpia nutricional amb la situació clínica del pacient i es planteja el mode d’adequar-la a la persona
| | A21 |
Desenvolupa la capacitat de parlar de manera tolerant
| | A23 |
Desenvolupa les habilitats d'escolta i empatia
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Compren i qüestiona els models teòrics i indaga en nous coneixements
| | B6 |
Desenvolupa la capacitat de transmetre idees amb convicció i seguretat
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural |
Responsabilitat, Asertivitat, Solidaritat y actitud cooperativa en el grup d’iguals. Desenvolupament de la capacitat d’assolir rols i, el compromís en l’aprenentatge, la socialització y capacita per treballar en equip de manera tolerant |
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític |
Definir la comunitat geografia i la població on presta els seus serveis. Identificar les necessitats sanitàries de la comunitat on desenvolupa els seus serveis. Quins són els objectis del centre enfront de la comunitat. Quin es el rol de la infermera en l’atenció primària.
Transmetre informació, protecció de la intimitat, autonomia, els drets, creences... Desenvolupament del compromís ètic, sensibilitat, escolta i empatia. Quines són les polítiques i procediments que el centre estableix per protegir la informació necessària per a la continuïtat de les cures.
Quins són els programes de salut i les activitats d’educació sanitària que el centre lidera. Realitza valoracions seguin guies de practica clínica.
Es treballa sobre els fàrmacs de uso freqüent en la unitat, les propietats farmacocinètiques, terapèutiques i d'administració.
|
Eix 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser humà |
Habilitats per garantir entorns de seguretat i confort. Aplicació de normes d’higiene i asèpsia; Identificar els processos i procediments associats amb el risc d’infecció i implementació d’estratègies per reduir el risc. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Pràctiques clíniques |
|
175 |
0 |
175 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
1 |
31 |
32 |
Sessions clíniques |
|
15 |
0 |
15 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del Programa als alumnes.
Explicació del programa, portafoli, centres de pràctiques i serveis. Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment. Funcions de la professora de pràctiques i dels tutors.
|
Pràctiques clíniques |
Estada de Pràctiques:
L’alumne ha de realitzar una estada de 9 crèdits clínics en el lloc de pràctiques corresponent. Es duran a terme al llarg de 5 setmanes, 5 dies per setmana, 7 hores cada dia, en l’horari que s’estableixi en relació amb el de la infermera tutora.
L’aprenentatge en el diferents centres d’Atenció Primària, va capacitant l’estudiant a una comprensió progressiva de la complexitat implícita en les situacions de cuidatges tant personals com grupals.
|
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
On l’estudiant recopila i organitza els documents i evidències que mostren la seva evolució, trajectòria i reflexions envers l’aprenentatge de les practiques clíniques i demostren el seu assoliment de competències. El portafoli està supervisat per la professora. |
Sessions clíniques |
Es realitzen sessions cíniques. Es tracta d'un treball cooperatiu en grups reduïts on l’alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica i clínica. Aquestes sessions estan guiades per la professora |
Atenció personalitzada |
L’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un infermer/ infermera tutor/ tutora responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques. |
Descripció |
L’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un infermer/ infermera tutor/ tutora responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques. Ambdós tutors/es es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant, fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l’estudiant tot complimentant el full de valoració de pràctiques de l’alumne tenint en conte els objectius pactats amb l’ estudiant. És convenient que l’alumne s’adreci al seu tutor acadèmic abans d’iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix el lloc de pràctiques. Igualment durant l’estada de pràctiques és necessari que l’alumne presenti el portafoli de pràctiques complimentat al seu tutor acadèmic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
La tutor/a de pràctiques valorarà a través una avaluació continuada i progressiva de la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura mitjançant l’observació directa. A meitat del cicle de pràctiques l’alumne farà una autoavaluació que s’utilitzarà per orientar l’alumne en el seu aprenentatge. |
60% |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
S’avaluarà el lliurament puntual i acurada dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, i la capacitat d’anàlisi i síntesi.
|
30% |
Sessions clíniques |
|
S’avaluarà l’assistència a les sessions, l’actitud, el grau de participació, la tolerància als suggeriments i la capacitat de reflexió. |
10% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació es farà de manera continuada. A meitat de període es farà una avaluació formativa s'utilitzarà per donar orientacions concretes quant a la manera de procedir. Un cop finalitzat el període es farà una autoavaluació, avaluació per el professor i el tutor. La qualificació final es realitzarà mitjançant un informe realitzat per la professora que tindrà com guia l' instrument d' avaluació. Aquestes pràctiques no tenen segona convocatòria, si les suspens et queden per el pròxim curs. En cas de que per algun incident imprevist, com malaltia... es recuperaran els dies que falten. |
|