Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Conèixer i comprendre de forma integrada els organismes a nivell molecular, cel•lular i metabòlic |
| A11 |
Aplicar adequadament la diversitat de tècniques i metodologies de DNA recombinant per a dissenyar estratègies d'enginyeria genètica cel•lular per a la producció de proteïnes homòlogues o heteròlogues, o de cèl•lules capaces d'actuar com biocatalitzadors |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Utilitzar les eines bioinformàtiques per a: a) analitzar estructures i seqüències de proteïnes i àcids nucleics, i b) cercar informació en les principals bases de dades biològiques i bibliogràfiques
Conèixer eines avançades de l'enginyeria genètica, tant en sistemes procariotes com eucariotes.
Apreciar la velocitat dels canvis en els coneixements i eines de la tecnologia del ADN recombinant.
Adquirir experiència en l'exposició oral i defensa d'un treball.
| | A11 |
Utilitzar les eines bioinformàtiques per a: a) analitzar estructures i seqüències de proteïnes i àcids nucleics, i b) cercar informació en les principals bases de dades biològiques i bibliogràfiques
Conèixer els aspectes vinculats al cultiu de cèl·lules in vitro, a nivell pràctic, teòric i les seves aplicacions al camp de la biotecnologia
Conèixer i dominar les tècniques analítiques instrumentals que s'apliquen a biotecnologia.
Conèixer i dominar les tècniques bàsiques instrumentals de bioquímica i biologia mol·lecular
Conèixer eines avançades de l'enginyeria genètica, tant en sistemes procariotes com eucariotes.
Apreciar la velocitat dels canvis en els coneixements i eines de la tecnologia del ADN recombinant.
Adquirir experiència en l'exposició oral i defensa d'un treball.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
| | B6 |
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducció. |
Introducció a l’enginyeria genètica als conceptes bàsics de clonatge. DNA recombinant; vectors i eines; incorporació de DNA a l’hoste, tècniques bàsiques (PCR, electroforesis...). |
2. Vectors per a procariotes: Plasmidis i bacteriòfags. |
Característiques bàsiques dels vectors plasmidis i bacteriòfags. Selecció. Millora dels vectors bàsics. Plasmidis pBR322 i pUC. Vectors derivats del fag lambda d’inserció i de substitució. Vectors avançats. Aplicacions: Phage Display. |
3. Manipulació del DNA. |
Purificació del DNA. Tall i unió: enzims de restricció, lligases, altres enzims usats en enginyeria genètica. |
4. Introducció del DNA a l’hoste i selecció de recombinants. |
Transformació per mètodes químics i físics, mètode del clorur de calci, electroporació. Virus. Identificació dels organismes transformats. |
5. Llibreries gèniques. |
Construcció de genoteques. |
6. Clonatge en llevats. |
Clonatge en S. cerevisiae. Vectors: vectors d’integració cromosòmica (YIp) i vectors de replicació autònoma (YEp, YRp, YCp, YAC). Introducció de DNA en llevats. Expressió de proteïnes recombinants. Yeast cell surface display. Aplicacions: Yeast Two Hybrid, Yeast Three Hybrid. |
7. Enginyeria genètica en cèl•lules animals. |
Transfecció transitòria i estable. Estratègies de transfecció. Mètodes de selecció. Vectors: plasmidis no replicatius, plasmidis amb replicons vírics, vectors vírics (retrovirus, lentivirus, adenovirus). Cèl•lules empaquetadores. Expressió de proteïnes. Gene silencing per RNA d’interferència. Aplicació: teràpia gènica. |
TEMARI PRÀCTIQUES |
1. Clonatge de cDNA humà a vector de expressió del llevat.
2. Clonatge de DNA del fag lambda a vector de clonatge de bacteri. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
Sessió Magistral |
|
25 |
40 |
65 |
Pràctiques a laboratoris |
|
30 |
37 |
67 |
Treballs |
|
4 |
10 |
14 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
|
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d’un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través dels diferents laboratoris. |
Treballs |
Seminari: Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Informe de pràctiques: recopilació de resultats i conclusions de les pràctiques de laboratori. |
Atenció personalitzada |
Temps reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Temps reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Test individual de les pràctiques (23%)
Informe en grup de les pràctiques (22%).
El comportament, l'interès i l'assistència obligatòria es valoraran (5%).
|
50% |
Treballs |
|
Seminaris en grup (10%).
Examen (40%). |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assistència a les pràctiques de laboratori és obligatòria. Cal justificar les faltes. Segona convocatòria: es pot recuperar l'examen de teoria i el test individual de pràctiques. Es guardarà la nota de l'informe en grup de les pràctiques i del seminari en grup. |
Bàsica |
|
Joseph Sambrook, David W Russell, Molecular Cloning: A Laboratory Manual, 3rd edition, Cold Spring Harbour Laboratory Press, 2001
La bibliografia científica més rellevant pel projecte es trobarà disponible a l’espai Moodle de l’assignatura.
Tanmateix es faran servir catàlegs de proveïdors de material biològic, enzims, reactius i aparells com a font d’informació especialitzada i específica per cada experiment. |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
GENÈTICA MOLECULAR/19204113 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
GENÈTICA/19204007 | ESTRUCTURA I FUNCIÓ DE BIOMOLÈCULES/19204107 | EXPRESSIÓ I REPLICACIÓ GÈNIQUES/19204102 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|