Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Conèixer i comprendre de forma integrada els organismes a nivell molecular, cel•lular i metabòlic |
| A9 |
Conèixer en profunditat els microorganismes, tant procariotes com eucariotes, i els virus, així com la diversitat de metabolismes present en els procariotes, i les seves possibilitats d'aprofitament biotecnològic |
| A11 |
Aplicar adequadament la diversitat de tècniques i metodologies de DNA recombinant per a dissenyar estratègies d'enginyeria genètica cel•lular per a la producció de proteïnes homòlogues o heteròlogues, o de cèl•lules capaces d'actuar com biocatalitzadors |
| A13 |
Identificar les possibilitats de transferència de biotecnologia a partir de l'experimentació bàsica, i l'escalat de processos tenint en compte els paràmetres econòmics, racionalitzant l'ús de matèria i energia, i minimitzant els impactes ambientals |
| A15 |
Conèixer la diversitat de processos i productes biotecnològics existents, així com els recents avenços biotecnològics, i saber explicar-los i comunicar-los a auditoris diversos |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Entendre les bases conceptuals i metodològiques de les noves estratègies de teràpia gènica que permeten corregir defectes genètics "in situ"
Discutir les bases científiques i ètiques de la futura medicina molecular i fomentar un esperit crític enfront dels últims avenços
| | A9 |
Descriure els avenços en el disseny i aplicació de noves biomolècules en contraposició als fàrmacs tradicionals
| | A11 |
Entendre les bases conceptuals i metodològiques de les noves estratègies de teràpia gènica que permeten corregir defectes genètics "in situ"
Discutir les bases científiques i ètiques de la futura medicina molecular i fomentar un esperit crític enfront dels últims avenços
| | A13 |
Descriure els avenços en el disseny i aplicació de noves biomolècules en contraposició als fàrmacs tradicionals
| | A15 |
Analitzar i desenvolupar en públic l’estat de l’art d’un aplicación/tècnica en el camp de la teràpia gènica
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B6 |
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1.Introducció. Fonaments moleculars de la teràpia gènica: |
Bases moleculars de les malalties genètiques, bases científiques del desenvolupament de la teràpia gènica, regulació administrativa per l’aprovació de l’us de fàrmacs biològics (FDA). |
2.Modulació de la funció gènica utilitzant molècules d’àcids nucleïcs |
DNA - Aptàmers, quimeroplàsties (reparació gènica), SHFR, Oligonucleòtids (SSO, LNA, TFO), Recombinació homòloga (reparació gènica) ; RNA – Spliceosoma-mediated RNA trans –splicing (SMaRT), Oligonucleòtids antisentit, Ribozims. |
3.Vectors de teràpia gènica: |
No vírics – DNA nú, Liposomes, Lipoplexes, Poliplexes; Vírics – Adenovirus, Retrovirus, Virus adenoassociats, Lentivirus, Herpes virus |
4.Limitacions de la transferència gènica |
Resposta immune, barreres anatòmiques i cel•lulars, etc. |
5.Regulació de l’expressió del transgen |
Replicació episomal, seqüències reguladores 3’ 5’, sistemes d’inducció tet on/off |
6.Aplicacions de les tècniques de Teràpia Gènica |
Teràpia gènica de malalties hereditàries (monogèniques vs. Multigèniques), Teràpia gènica de malalties degeneratives i del SNC, Teràpia gènica de malaties adquirides (càncer, infeccioses). |
7. Ètica i teràpia gènica: |
Percepció pública dels riscos associats de l’ús de la medicina molecular tant a l’individu (alteració concomitants de l’expressió gènica) com a la població. |
8. Futur i teràpia gènica |
Perspectives de futur i conseqüències dessitjables |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
24 |
28 |
52 |
Seminaris |
|
6 |
10 |
16 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
2 |
4 |
Proves orals |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció sobre l'organització de l'assignatura. Nombre de temes. Desenvolupament. Avaluació |
Sessió Magistral |
Desenvolupament teòric a l'aula del contingut de l'assignatura |
Seminaris |
Discussió global (alumnes+professor) d'un article relacionat amb el contingut de l'assignatura |
Atenció personalitzada |
Ressolució de dubtes de forma individualitzada |
Descripció |
L'atenció personalitzada es durà a terme al despatx 106. Es prega demanar cita prèvia al mail: miquel.mulero@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves orals |
|
Prova que es durà a terme durant el desenvolupament del seminari per part de l'alumne. S'avaluarà el contingut i format del mateix. Així com els coneixements i la capacirtat de defensa vinculat al seminari realitzat per l'alumne. |
10% |
Proves de desenvolupament |
|
Proves que inclouen preguntes obertes sobre un tema. L'alumne ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. La resposta que dóna l'alumne és extensa |
90% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En la segona convocatòria s'avaluarà el contingut total de l'assignatura. Es guardarà la nota del seminari. |
Bàsica |
|
1. A Guide to Human Gene therapy (Roland W.Herzog, Sergei Zolotukhin). World Scientific, 2010
2. Gene therapy (Mauro Giacca). Springer, 2010
3. Gene therapy: Prospective Technology in Its Social Context (Jörg Niewöhner adn Cristof Tannert). Elsevier, 2006
4. Gene therapy: The use of DNA as a drug. (Gavin Brooks). Pharmaceutical Press, 2002 |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
GENÈTICA MOLECULAR/19204113 | TECNOLOGIA DEL ADN RECOMBINAT/19204117 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|