Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1.1 |
Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria |
| A5.1 |
Coneixements sobre balanços de matèria i energia, biotecnologia, transferència de matèria, operacions de separació, enginyeria de la reacció química, disseny de reactors, i valorització i transformació de matèries primeres i recursos energètics (QI1) |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1.4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1.1 |
Aplica correctament els balanços de matèria i energia, biotecnologia, transferència de matèria, operacions de separació, enginyeria de la reacció química, disseny de reactors, i valorització i transformació de matèries primeres i recursos energètics.
| | A5.1 |
Descriu les operacions d'etapes d'equilibri més típiques, els equips necessaris i el concepte d'etapa d'equilibri. Calcular el balanç de matèria, línies d'operació, nombre d'etapes d'equilibri mitjançant mètodes gràfics
Descriu l'equip necessari per a sistemes de contacte continu. Càlcul del balanç de matèria diferencial i el Nombre d'Unitats de Transferència (NTU).
Descriu els diferents tipus de destil·lació: flaix, destil·lació amb reflux, i els seus equips. Calcula les línies d'operació, el nombre d'etapes pel mètode de McCabe-Thiele i la relació de reflux mínima.
Troba en la literatura els valors de les propietats físiques i termodinàmiques.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1.4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Introducció |
Característiques i tipus d'operacions de separació. |
Principis bàsics d'operacions de transferència de matèria |
Models teòrics i avaluació de coeficients de transferència mitjançant correlacions empíriques. |
Absorció de gasos |
Equips de contacte continuo. Balança de matèria diferencial. Nombre d'unitats de transferència (NTU): correlacions empíriques i models |
Operacions d'etapes d'equilibri |
Equip. Etapa d'equilibri. Balanç de matèria. Línies d'operació. Càlculs per mètodes gràfics. El mètode del factor d'absorció (Kremser). |
Destil·lació binària |
Destil·lació flash (vaporitzador). Destil·lació amb reflux. Equip. Línies d'operació. Càlcul del nombre d'etapes per el mètode del McCabe-Thile. Concepte i avaluació d'eficàcia d'etapa. L'equació de Fenske (nombre mínim d'etapes). Relació de reflux mínim. Altura d'una unitat de transferència (HETP). Destil·lació discontínua (batch). |
Destil·lació multicomponent |
Components clau. Selecció de la pressió d'operació. Mètodes "short-cut". Mètodes rigorosos. Aplicació de simuladors. Separacions difícils: destil·lació extractiva/azeotròpica. Síntesis de seqüencies de separació. |
Hidrodinàmica de columnes de contacte gas-líquid |
Descripció i disseny de plats de campana, vàlvules i perforats. Disseny de columnes de rebliment. Disseny de columnes de contacte gas-líquid: Dimensionat, elecció i dimensionat dels elements interns. |
Extracció líquid-líquid |
Diagrames ternaris, equips, extracció contracorrent sense reflux ens sistemes immiscibles o parcialment miscibles. |
Separadors gas-líquid-sòlid |
Separadors líquid-sòlid, líquid-líquid, gas-líquid, gas-sòlid: Tipus i aplicacions. Selecció i dimensionat. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
0.75 |
1.25 |
Sessió Magistral |
|
48.5 |
72.75 |
121.25 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15.5 |
24 |
39.5 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1.5 |
2.5 |
|
Proves pràctiques |
|
14 |
21 |
35 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
10 |
15 |
25 |
Proves pràctiques |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Atendre als alumnes de forma individual per tal d'orientar-los en l'adquisició de coneixements tècnics i competències socials. Les consultes normalment es fan en visites concertades en horari d'atenció en el despatx del professor. L'horari i el lloc d'atenció a l'alumne s'establirà al començament del curs. És recomanable concertar cita per correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves pràctiques |
|
Exercicis a entregar.
Freqüència: Cada una o dues setmanes |
15% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Dues proves d'avaluació generals (una per quadrimestre) amb el mateix pes en l'avaluació (35% cada prova).
Existeix la possibilitat que aquestes dues proves d'avaluació generals (una per quadrimestre) es divideixin en dues proves parcials per quadrimestre.
|
70% |
Proves pràctiques |
|
Encàrrec de predisseny d’una planta de procés |
15% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per fer mitja de les diferents parts en el procés d'avaluació contínua cal: 1) Obtenir almenys un 3.5 sobre 10 en la part d'exercicis a entregar (corresponent a cada quadrimestre) i en l'encàrrec de predisseny d'una planta de procés (Avantprojecte integrat). 2) Obtenir una mitja de 4.0 sobre 10 entre les dues proves d'avaluació generals corresponents a cada quadrimestre. Segona convocatòria: Es realitzarà una prova d'avaluació amb un pes del 70% que substituirà les dues proves d'avaluació generals realitzades durant el procés d'avaluació contínua. Es mantindran les avaluacions dels exercicis a entregar i l'encàrrec de predisseny d'una planta de procés (Avantprojecte integrat) però com en el cas de l'avaluació contínua caldrà obtenir una mitja de 4.0 sobre 10 en la prova d'avaluació per fer mitja. |
Bàsica |
McCABE, W.L., SMITH, J.C. HARRIOTT, P., Unit Operations of Chemical Engineering, McGraw-Hill, 1993
|
|
Complementària |
HINES, A.L., MADDOX, R.N., Mass Transfer. Fundamentals and Applications, Prentice-Hall, 1985
PERRY, H.R., CHILTON, C.H.,, Chemical Engineers Handbook, McGraw Hill, 1997
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
LABORATORI INTEGRAT D'OPERACIONS UNITÀRIES/20204121 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS D'ENGINYERIA DE PROCESSOS/20204116 | LABORATORI INTEGRAT DE TERMODINÀMICA I CINÈTICA QUÍMIQUES/20204120 | COMPUTACIÓ EN ENGINYERIA DE PROCESSOS/20204002 | LABORATORI INTEGRAT DE FENÒMENS DE TRANSPORT I MECÀNICA DE FLUIDS/20204119 | PROCESSOS I PRODUCTES QUÍMICS/20204117 | MATEMÀTIQUES II/20204006 | MATEMÀTIQUES III/20204007 | FENÒMENS DE TRANSPORT/20204125 | ENGINYERIA FLUÏDOMECÀNICA/20204110 | MATEMÀTIQUES I/20204005 | TERMODINÀMICA/20204114 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|