Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1.1 |
Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria |
| A1.3 |
Valorar l'impacte econòmic, social i mediambiental de les solucions tècniques |
| A2.1 |
Manejar especificacions, reglaments i normes d'obligat compliment |
| A2.3 |
Estar capacitat per a la preparació prèvia, concepció, redacció i signatura de projectes i estudis en l'àmbit de la professió d'enginyer tècnic agrícola que tinguin per objecte les accions esmentades a l'Ordre CIN/323/2009 |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1.1 |
Comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses de manera clara i efectiva en l'àmbit de l'enginyeria |
| B1.2 |
Adaptar-se a un entorn canviant |
| B1.3 |
Desenvolupar la feina de forma efectiva i resistir a l'adversitat |
| B1.4 |
Resoldre els conflictes de manera constructiva |
| B2.1 |
Organitzar i planificar en l'àmbit de l'empresa i en altres institucions i organitzacions pròpies de l’àmbit professional |
| B2.2 |
Dirigir projectes tècnics o professionals propis de l’àmbit professional |
| B2.3 |
Influir i guiar els altres per millorar el rendiment |
| B2.4 |
Fomentar un entorn adequat per al desenvolupament dels individus |
| B2.5 |
Proporcionar pautes per a la definició i consecució d'objectius |
| B2.6 |
Motivar i transmetre entusiasme als altres |
| B3.1 |
Funcionar bé en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals |
| B3.2 |
Contribuir efectivament a la consecució dels objectius de l'equip a través de la cooperació, la participació i el compromís en la visió i la meta que es comparteixen. |
| B3.3 |
Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida |
| B4.1 |
Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments |
| B4.2 |
Mostrar compromís amb una actitud d'aprenentatge continu |
| B4.3 |
Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa |
| B4.4 |
Conèixer les matèries bàsiques i tecnològiques que el capaciten per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories i el doten de versatilitat per adaptar-se a noves situacions |
| B5.1 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador |
| B5.2 |
Assumir posicions emprenedores |
| B5.3 |
Resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat i raonament crític en el seu àmbit professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1.2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C1.3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C1.4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C2.1 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C2.2 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1.1 |
Capacitat per conèixer, comprendre i utilitzar els principis d'Enginyeria i tecnologia dels aliments: Enginyeria i operacions bàsiques d'aliments; Tecnologia d'aliments; Processos en les indústries agroalimentàries. Modelització i optimització.
Capacitat per conèixer, comprendre i utilitzar els principis de la gestió i aprofitament de residus.
Diferencia les principals tecnologies de conservació i tractament d'aliments
Avalua les propietats físiques dels aliments a partir de fonts bibliogràfiques de referència.
Dissenya i modela tractaments tèrmics de conservació d'aliments i aplica els paràmetres cinètics d'esterilització al càlcul i optimització del temps de processament.
Utilitza els principis de transferència d'energia en estat no estacionari al càlcul i optimització del temps d'escaldat/cocció de congelació i refrigeració d'aliments amb geometries diverses.
Identifica els fonaments de la conservació d'aliments en atmosfera controlada.
| | A1.3 |
Valora l'impacte econòmic de les solucions tècniques
| | A2.1 |
Aplica especificacions, reglaments i normes relacionades amb l'enginyeria de processos alimentaris
| | A2.3 |
Desenvolupa projectes en l'àmbit de l'enginyeria tècnica agrícola
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1.1 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Usa un llenguatge apropiat a la situació
| | B1.2 |
Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assginatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
| | B1.3 |
Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís; es capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
| | B1.4 |
Desenvolupa estratègies i mètodes per tal de solucionar els conflictes interpersonals de manera constructiva, buscant el benefici mutu, basant-se en els objectius i no en les posicions
| | B2.1 |
Defineix les tasques que permetran assolir els objectius del projecte
Planifica els mecanismes de seguiment de la implementació
Identifica possibles riscos inherents al projecte
| | B2.2 |
Estableix objectius clars pel projecte
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Porta a terme un seguiment de la implementació del projecte
| | B2.3 |
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels rols dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
| | B2.4 |
Distribueix les responsabilitats i les tasques en funció de les potencialitats de cada membre de l’ equip; adaptant les accions i els responsables a les incidències i als canvis que sorgeixen durant l’execució del projecte
| | B2.5 |
Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
| | B2.6 |
Desenvolupa estratègies per a involucrar a l’equip en la consecució dels objectius.
| | B3.1 |
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’equip
Treballa bé en grups multidisciplinaris.
| | B3.2 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
| | B3.3 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes del grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B4.1 |
Desenvolupa estrategies pròpies de resoldre problemes i trobar solucions.
| | B4.2 |
Adopta autònomament les estratègies d’aprenentatge en cada situació
Estableix els seus propis objectius d’aprenentatge
| | B4.3 |
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
En cada cas, sap formular les preguntes adients per resoldre els dubtes o les qüestions obertes i té criteri en la cerca de la informació.
| | B4.4 |
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits
| | B5.1 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge
Coneix, comprén i utilitza els principis de presa de decisions mitjançant l'ús dels recursos disponibles
| | B5.2 |
Mostra un criteri correcte per a decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
Pren decisions amb criteri en situacions compromeses i sota pressió.
| | B5.3 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’un problema
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Té la capacitat de dirigir el procés de presa de decisions de manera participativa
Obté el recolzament necessari d’altres per assolir l’èxit de les seves decisions
Metòdicament es pregunta sobre noves formes de fer les coses, busca nous procediments i experimenta amb procediments nous
Analitza riscos i beneficis de la innovació
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1.2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C1.3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C1.4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C2.1 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
| | C2.2 |
Identifica necessitats de formació
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció a la conservació d' aliments. |
1.1. Objetius
1.2. Classificació
1.3. Descripció de les principals tecnologíes de conservació d'aliments
1.4. Introducció a la determinació de la vida útil d’un aliment. Conceptes de cinètica de reacció.
|
2. Introducció a les propietats físiques dels aliments |
2.1. Propietats reològiques
2.2. Propietats tèrmiques
2.3. Activitat d’aigua: Concepte |
3. Tractaments tèrmics d'aliments.
|
3.1. Cinètica de reacció (innactivació microbiana).
3.2. Escaldat i cocció
3.3. Pasteurització i Esterilització. |
4. Tractaments per fred de conservació d'aliments. |
4.1. Refrigeració
4.2. Congelació
4.3. Conservació en atmosfera controlada. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
0.335 |
0.835 |
Sessió Magistral |
|
21.5 |
14.405 |
35.905 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
13 |
8.71 |
21.71 |
Avantprojecte |
|
75 |
53.25 |
128.25 |
Seminaris |
|
15 |
10.05 |
25.05 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0.67 |
1.67 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
2.68 |
6.68 |
Proves pràctiques |
|
2 |
1.34 |
3.34 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats adeçades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i a
presentar l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Es desenvoluparan conceptes teòrics i pràctics relacionats amb la conservació d'aliments per tractament tèrmics a altes i baixes temperatures. Es discutiran exemples i casos pràctics i es realitzaran de forma conjunta exercicis. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Els estudiants resoldran coleccions de problemes individualment i/o en grup. |
Avantprojecte |
Es tracta de realitzar projectes que permetin la cooperació de diverses
assignatures i que enfrontin els alumnes, treballant en equip, a problemes oberts que els facin entrenar, entre altres, les seves capacitats d’aprenentatge en cooperació, de lideratge, d’organització, de comunicació i d’enfortiment de les relacions personals. |
Seminaris |
Es treballa en profunditat algun aspecte específic de competències transversals i/o nuclears. |
Atenció personalitzada |
Temps del professor per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Es faran servir diferents vies de comunicació amb els estudiants:
- Presencial al despatx: 317 de l'ETSEQ
- No presencial via correu electrònic o moodle |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Avantprojecte |
|
Treball pràctic que s'avaluarà en dos blocs separats, un per a cada quadrimestre. La nota de cada quadrimestre inclourà: la nota d'un informe escrit (35%), la nota d'una presentació (15%), la nota d'una defensa individual (20%) i una nota de seguiment del treball en equip (30%). |
65% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Proves teòriques i de resolució de problemes pràctics a realitzar al llarg del curs i corresponents als continguts teòrics de l'assignatura. |
26,25% |
Proves pràctiques |
|
Resolució de problemes pràctics realitzats, individualment o en grup, durant les hores de classe o fora d'elles. |
8,75% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Comentaris sobre la 1ra Convocatòria La nota mínima de les diferents activitats s'especficarà a la pàgina Moodle de l'assignatura que estarà disponible per els estudiants a partir del primer dia de classe. 2na Convocatòria L'avaluació de la segona convocatòria es realitzarà de la forma següent: 26,25 % Proves objectives de preguntes curtes 8,75% Proves pràctiques (realizades durant el curs) 52% Proves de desenvolupament (realizades durant el curs) 13% Proves orals (realizades durant el curs) |
Bàsica |
|
R. Paul Singh, Dennis R. Heldman (2009) Introducción a la ingeniería de los alimentos 2a edició, Editorial Acribia, Zaragoza.
Fellows, Peter (2000) Food processing technology : principles and practice, 2a edició, Boca Raton, Fla. : CRC Press; Cambridge : Woodhead Publishing Ltd.
Dennis R. Heldman and Daryl B. Lund (editors) (2007) Handbook of Food Engineering 2ª edició, Boca Raton: Taylor & Francis.
Ibarz, Alberto i Barbosa Cánovas, G. (2003) Unit Operations in Food Engineering, CRC Press, Boca Raton
Rotstein, Enrique; Singh, R. Paul; Valentas, Kenneth J. (1997) Handbook of Food Engineering Practice, Boca Raton, Fla. : CRC Press.
|
Complementària |
|
Simpson, Ricardo (2009) Engineering Aspects of Thermal Food Processing, Boca Raton : Taylor & Francis.
Rao, Chandra Gopala (2008) Essentials of food process Engineering, Boca Raton, FL CRC Press.
Smith, P. G. (2003) Principles of Food Process Engineering, Kluwer Academic/Plenum, New York.
Toledo, Romeo T. (2007) Fundamentals of Food Process Engineering, Springer, New York. |
Assignatures que en continuen el temari |
FONAMENTS D'ENGINYERIA DE PROCESSOS/20214116 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ENGINYERIA TÈRMICA/20214119 | MICROBIOLOGIA D'ALIMENTS/20214123 | FONAMENTS DE BIOQUÍMICA I BIOLOGIA/20214007 | QUÍMICA I ANÀLISI DELS ALIMENTS/20214124 | ECONOMIA I ORGANITZACIÓ INDUSTRIAL/20214010 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
MATEMÀTIQUES I/20214005 | FISICOQUÍMICA/20214004 | ENGINYERIA FLUÏDOMECÀNICA/20214110 | QUÍMICA I/20214008 |
|
|
Altres comentaris |
Les assignatures que es recomana cursar simulàniament són les que participen de l'avantprojecte integrat de 2on curs. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|