Type A
|
Code |
Competences Specific |
|
Recerca |
|
AR23 |
Conèixer el camp dels nanosensors, els seus principis físics i químics, el funcionament i paràmetres de qualitat que els caracteritzen. |
|
AR24 |
Conèixer les nanoestructures emprades per a fins analítics. |
|
AR25 |
Identificar àrees d'aplicació de nanosensors químics. |
|
AR26 |
Identificar fortaleses i febleses dels dispositius nanosensors. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
|
Recerca |
|
BR8 |
Capacitat d'apendre |
|
BR10 |
Habilitats crítiques: anàlisi i sintesi. |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
|
Comú |
|
CC4 |
Dominar l’expressió i la comprensió de, pel cap baix, un idioma estranger. |
Objectives |
Competences |
To know the fiel of nanosensors, their chemical and physical principles, operation and performance paramenters.
|
AR23
|
|
CC4
|
To know the nanostructures for analytical purposes. |
AR24
|
BR8
|
CC4
|
To identify application areas of chemical nanosensors. |
AR25
|
BR10
|
CC4
|
To identify strengths and weaknesses of nanosensors devices. |
AR26
|
|
CC4
|
Topic |
Sub-topic |
Tema 1. |
Introduction and basics. Application fields of chemical nanosensors. |
Tema 2. |
Components of nanosensors. Recognition elements. Operation principles of chemical sensors. Transducers. |
Tema 3. |
Performance parameters of nanosensors. Selectivity. Sensitivity. Response time, recovery time and lifetime. Precision, accuracy and repeatability. |
Tema 4. |
Optical sensors based on nanoparticles. Localized Surface Plasmon Resonance (LSPR). Forster Resonance Energy Transfer effect (FRET). |
Tema 5. |
Nanoelectronic Sensors. Field-Effect Transistors based on nanowires, and carbon nanotubes. Sensors based on mesowires. Sensors based on metal-oxide nanostructures. Nanoparticle films sensors. |
Tema 6. |
Nanomechanical Sensors. Quartz Microbalance. Nanomechanical Cantilever Array Sensor. |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours |
Hours outside the classroom |
(**) Total hours |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
10 |
20 |
30 |
Treballs |
|
6 |
6 |
12 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
5 |
0 |
5 |
|
Atenció personalitzada |
|
10 |
0 |
10 |
|
Proves de desenvolupament |
|
3 |
0 |
3 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Activitats Introductòries |
Introductory lectures. |
Sessió Magistral |
Lectures that will be supported by bibliographic examples wherever possible. |
Treballs |
Written and oral presentation of a nanosensor topic: bibliographic work, planificartion, etc. in order to solve a proposed analytical problem by means of a nanosensor. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o exercicis. L'alumne els ha treballat prèviament i la discussió és a classe. |
Atenció personalitzada |
|
|
Description |
Reunions amb els alumnes bé individualment o en petits grups per tal de resoldre dubtes, indicar punts de millora i orientar en el desenvolupament general de l'assignatura |
|
|
Description |
Weight |
Treballs |
Treballs que fa l'alumne per tal d'aquirir els coneixements i competències de l'assignatura.
Aquests treballs tenen una relació directa amb els continguts impartits en les sessions magistrals.
|
20 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o exercicis. L'alumne els ha treballat prèviament i la discussió és a classe. |
10 |
Proves de desenvolupament |
Proves en les que l’alumne ha de desenvolupar temes en les seves diverses vessants: teòriques i pràctiques. |
70 |
Proves objectives de preguntes curtes |
Preguntes tipus test per comprovar que s'han assolit alguns coeneixements específics |
0 |
|
Other comments and second exam session |
|
Bàsica |
EGGINS, B. R., Chemical sensors and biosensors, John Wiley & Sons, last edition
DI VENTRA, M., EVOY, S. HEFLIN, J.R. JR. (ed.), Introduction to Nanoscale science and technology, Kluwer Academic Publishers, last edition
P. Gründler, Chemical Sensors, Springer, last edition
J. Janata, Principles of Chemical Sensors, Ann Arbor, last edition
|
Chemical Sensors . P. Gründler. Springer, 2007
|
Complementària |
R-Ioana Stefan et al, Electrochemical Sensors in Bioanalysis, Marcel Dekker, last edition
Fraden, Jacob, Handbook of modern sensors: physics, designs, and applications, Springer, last edition
|
ISO 15839:2003 describes the performance testing of on-line sensors/analysing equipment for water. The standard is applicable to most sensors/analysing equipment, but it is recognized that, for some sensors/analysing equipment, certain performance tests cannot be carried out.
Electrochemical Sensors in Bioanalysis. R-Ioana Stefan et al. Marcel Dekker,
2001
Principles of Chemical Sensors. Jiri Janata, Ann Arbor, U.S.A., 1989
|
|
Other comments |
No hi ha recomanacions especials a fer |
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|