IDENTIFYING DATA 2012_13
Subject (*) NANOSENSORS Code 20635212
Study programme
Nanociència i Nanotecnologia (2010)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
2.5 Optativa Únic anual
Modality and teaching language
Department Química Analítica i Química Orgànica
Coordinator
RIUS FERRÚS, FRANCISCO JAVIER
E-mail fxavier.rius@urv.cat
Lecturers
RIUS FERRÚS, FRANCISCO JAVIER
Web
General description and relevant information En aquesta assignatura es proporcionen els principis dels sensors químics, les seves característiques, els seus constituents i principals aplicacions, fent especial menció dels sensors que incorporen materials nanoestructurats.

Competències
Type A Code Competences Specific
  Recerca
  AR23 Conèixer el camp dels nanosensors, els seus principis físics i químics, el funcionament i paràmetres de qualitat que els caracteritzen.
  AR24 Conèixer les nanoestructures emprades per a fins analítics.
  AR25 Identificar àrees d'aplicació de nanosensors químics.
  AR26 Identificar fortaleses i febleses dels dispositius nanosensors.
Type B Code Competences Transversal
  Recerca
  BR8 Capacitat d'apendre
  BR10 Habilitats crítiques: anàlisi i sintesi.
Type C Code Competences Nuclear
  Comú
  CC4 Dominar l’expressió i la comprensió de, pel cap baix, un idioma estranger.

Objectius d'aprenentatge
Objectives Competences
To know the fiel of nanosensors, their chemical and physical principles, operation and performance paramenters. AR23
CC4
To know the nanostructures for analytical purposes. AR24
BR8
CC4
To identify application areas of chemical nanosensors. AR25
BR10
CC4
To identify strengths and weaknesses of nanosensors devices. AR26
CC4

Continguts
Topic Sub-topic
Tema 1. Introduction and basics. Application fields of chemical nanosensors.
Tema 2. Components of nanosensors. Recognition elements. Operation principles of chemical sensors. Transducers.
Tema 3. Performance parameters of nanosensors. Selectivity. Sensitivity. Response time, recovery time and lifetime. Precision, accuracy and repeatability.
Tema 4. Optical sensors based on nanoparticles. Localized Surface Plasmon Resonance (LSPR). Forster Resonance Energy Transfer effect (FRET).
Tema 5. Nanoelectronic Sensors. Field-Effect Transistors based on nanowires, and carbon nanotubes. Sensors based on mesowires. Sensors based on metal-oxide nanostructures. Nanoparticle films sensors.
Tema 6. Nanomechanical Sensors. Quartz Microbalance. Nanomechanical Cantilever Array Sensor.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
10 20 30
Treballs
6 6 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
5 0 5
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves de desenvolupament
3 0 3
Proves objectives de preguntes curtes
1 0 1
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Introductory lectures.
Sessió Magistral Lectures that will be supported by bibliographic examples wherever possible.
Treballs Written and oral presentation of a nanosensor topic: bibliographic work, planificartion, etc. in order to solve a proposed analytical problem by means of a nanosensor.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o exercicis. L'alumne els ha treballat prèviament i la discussió és a classe.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Description
Reunions amb els alumnes bé individualment o en petits grups per tal de resoldre dubtes, indicar punts de millora i orientar en el desenvolupament general de l'assignatura

Avaluació
  Description Weight
Treballs Treballs que fa l'alumne per tal d'aquirir els coneixements i competències de l'assignatura.
Aquests treballs tenen una relació directa amb els continguts impartits en les sessions magistrals.
20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o exercicis. L'alumne els ha treballat prèviament i la discussió és a classe. 10
Proves de desenvolupament Proves en les que l’alumne ha de desenvolupar temes en les seves diverses vessants: teòriques i pràctiques. 70
Proves objectives de preguntes curtes Preguntes tipus test per comprovar que s'han assolit alguns coeneixements específics 0
 
Other comments and second exam session

Fonts d'informació

Bàsica EGGINS, B. R., Chemical sensors and biosensors, John Wiley & Sons, last edition
DI VENTRA, M., EVOY, S. HEFLIN, J.R. JR. (ed.), Introduction to Nanoscale science and technology, Kluwer Academic Publishers, last edition
P. Gründler, Chemical Sensors, Springer, last edition
J. Janata, Principles of Chemical Sensors, Ann Arbor, last edition
Chemical Sensors

. P. Gründler. Springer, 2007

Complementària R-Ioana Stefan et al, Electrochemical Sensors in Bioanalysis, Marcel Dekker, last edition
Fraden, Jacob, Handbook of modern sensors: physics, designs, and applications, Springer, last edition
ISO 15839:2003 describes the performance testing of on-line sensors/analysing equipment for water. The standard is applicable to most sensors/analysing equipment, but it is recognized that, for some sensors/analysing equipment, certain performance tests cannot be carried out.

Electrochemical Sensors in Bioanalysis. R-Ioana Stefan et al. Marcel Dekker,
2001

Principles of Chemical Sensors. Jiri Janata, Ann Arbor, U.S.A., 1989
Recomanacions


 
Other comments
No hi ha recomanacions especials a fer
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.