DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) HISTÒRIA DE LA PEDAGOGIA CATALANA Codi 11151212
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 3r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MIRÓ MONTOLIU, MARIA ISABEL
Adreça electrònica maisabel.miro@urv.cat
Professors/es
MIRÓ MONTOLIU, MARIA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura vol fer un recorregut pel que ha estat, al llarg del temps, l’educació de la pedagogia catalana, des de la configuració de Catalunya fins el franquisme. També es vol donar un lloc preferent a la investigació de camp: història oral, arxius, etc. Aquest curs, coincidint amb l’anniversari de la II República es faran els treblls, visites i xarrades sobre la temàtica.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
Bloc temàtic 1
Alguns antecedents històrics. El trobament de cultures a l’edat Mitjana: Educació i intercanvi cultural.
Bloc temàtic 2 De l’Humanisme a la Il.lustració
Bloc temàtic 3 La intensa activitat del s. XIX cap a una societat industrial. Les seves conseqüències en educació.

Bloc temàtic 4
Efervescència, decadència i ressorgiment en un segle polèmic: l’educació al s. XX.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció presencial en el despatx en les hores d'atenció als alumnes o virtual a qualsevol hora que sigui necessari.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

-Treball d'investigació (grupal) 60%: 20% l'exposició 40% el treball escrit. -Lectura d'un llibre (individual) 20%


Fonts d'informació
Bàsica

AAVV (2001): La renovació pedagògica a Catalunya des de dins (1940-1980).  Barcelona. Edicions 62.
AAVV (2002): Tradició i renovació pedagògica 1898-1939. Barcelona. Publicacions Abadia de Montserrat / IEC
BELLO, Luis (2002): Viaje por las escuelas de Cataluña. València. Tirant lo Blanch.
CLARET, J. (2003): La repressió franquista a la Universitat Catalana. Vic. Eumo.
FONTQUERNI, E. i RIBALTA, M. (1982): L’ensenyament a Catalunya durant la guerra civil. El CENU. Barcelona. Barcanova.
GONZÁLEZ-AGÀPITO, J. (1993): L’Escola Nova catalana. Barcelona. Eumo/Diputació de Barcelona.
GONZÁLEZ-AGÀPITO,J.i MARGUÈS, S. (1996): La repressió del professorat a Catalunya sota el franquisme (1939-1943). Barcelona. Institut d’Estudis Catalans.
JANER, G. (2000): De l’educació del jove de Blanquerna. Palma. Gràfiques Miramar.
MIRÓ, M.I. (1996): Història de l’educació jueva a la Catalunya de l’Edat Mitjana Tarragona. El Mèdol.
MORENTE, F.  (1996): Tradición y represión. La  depuración del magisterio de Barcelona. (1939-1942). Barcelona.
NOGUERA, J. (1984): La Escuela Normal de Tarragona. Barcelona. Universitat de Barcelona.

Complementària
  • Al començament de curs es penjarà en el’espai moodle de l’assignatura una bibliografia extensa per l’alumne.
  • Durant el curs es donaran diverses planes webs i articles actuals
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent