DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ECONOMIA DE L'EDUCACIÓ Codi 11152015
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Quart Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MARTÍNEZ MANENT, JUAN JOSÉ
Adreça electrònica juanjose.martinez@urv.cat
Professors/es
MARTÍNEZ MANENT, JUAN JOSÉ
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Economia de l'educació és una matèria adreçada a desenvolupar en els futurs professionals els coneixements que són bàsics per comprendre el funcionament econòmic de les societats i la seva relació amb l'educació, assolint alhora, les competències necessàries per analitzar, dissenyar i gestionar els processos educatius. des de la perspectiva econòmica i pedagògica.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
1.- Epistemologia de l'economia de l’educació 1.1. Concepte, fonaments i valor del coneixement de la ciència econòmica i de l’Economia de l’Educació.
1.2. Classificació i evolució històrica de l’economia.
1.3. Conceptes econòmics bàsics i glossari de termes.
1.4. El concepte de mercat a l’àmbit educatiu: La competència, el comportament dels consumidors i les tipologies de mercat.
1.5. Economia de l’educació: Concepte, classificació, continguts, funcions i valor econòmic de l’Educació.
1.6. Història de l’Economia de l’Educació: Origen i tendències.
2. Planificació 2.1. Història i etapes de la planificació de la educació.
2.2. Models teòrics de la planificació educativa.
2.3.Metodologia de la planificació educativa.
2.4.Organismes, internacionals i estatals, planificadors de l’educació.
2.5. La planificació de l’educació a Espanya.
2.6 Els plans locals d’educació. Subsidiarietat, coresponsabilitat i participació social en l’educació.
2.7.La planificació educativa i el mapa educatiu i escolar de l'administració local. L'Oficina Municipal d'Escolarització. (OME)
2.8. El futur de la planificació educativa a Espanya i la UE.
3.- Anàlisi econòmic del sistema educatiu. 3.1. Sociedad i educació. Estat de Benestar, globalització, societat de la informació i el coneixement.
3.2. Interrelacions entre economia i educació.
3.3. Els costos i beneficis de l’educació.
3.4. Aplicacions del càlcul de costos i beneficis.
3.5. Educació, ocupació, creixement i desenvolupament. Els criteris productivista i del desenvolupament humà.
3.6. La teoria del capital humà: Origen, concepte i classes. El capital humà com a factor clau pel desenvolupament personal i social.
3.7. El pensament social i el fet educatiu en relació amb l’Economia de l’Educació.
3.8. La relació de l’Economia de l’Educació i el tercer sector, els moviments socials, la immigració i la diversitat cultural.
4. Models de finançament del sistema educatiu. 4.1. L’Educació com inversió social. El sector públic i les polítiques d’educació.
4.2. Finançament del Sistema Educatiu. Política econòmica del finançament de l’educació.
4.3. Fonts de finançament de l’Educació.
4.4. El finançament del sistema educatiu. Anàlisi comparat amb la UE.
4.5. Finançament sectorial de l’educació.
4.6. La coresponsabilitat de les autonomies i l’administració local.
5. Educació i mercat de treball 5.1. Mercat laboral, educació i atur.
5.2. Polítiques de formació i ocupació.
5.3. Educació, orientació laboral i programes d’inserció sociolaboral.
5.4. Educació i nous mercats de treball.
6. PRÀCTIQUES d'organització i gestió econòmica d’entitats i actuacions educatives. 6.1. Exercici de disseny d'un formulari de Programa Europeu d'Educació (OAPEE), com a exercici pràctic de: planificació, comptabilitat, càlcul de costos, gestió econòmica i elaboració de pressupostos d’activitats educatives.
6.2. Eines tecnològiques per a la planificació, presentació organització, gestió i avaluació econòmica.
6.3. Disseny i planificació de Programes Educatius Europeus.

Atenció personalitzada
Descripció
Donat que aquesta matèria està en fase d'extinció, l'atenció personalitzada es realitzarà a través del correu electrònic i amb tutories presencials concertades amb el professor. Tots els exercicis s'han de presentar a través del moodle de l'assignatura.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Metodologies

Descripció

Pes

Anàlisi crític de l'economia de l'educació


ARTICLES

20%

Atenció personalitzada


PARTICIPACIÓ a traves del correu e

10%

Presentacions / exposicions


TREBALL TEÒRIC DELS CONTINGUTS DE LA MATÈRIA: recerca, anàlisi, reflexió sobre un tema del programa, contextualitzat i fonamentat amb citacions de text o de documents en xarxa i altres referències o fonts multimèdia específiques.

40%

Treballs


TREBALL PRACTIC DE DISSENY I REDACCIÓ DELS FORMULARIS D'UN PROGRAMA EDUCATIU EUROPEU, proposat i acordat amb el professor.

30%




Fonts d'informació
Bàsica

BLANCO, Juan Manuel / AZNAR MÁRQUEZ, Juana (2004): Introducción a la economía. Teoría y práctica, Ed Mc Graw Hill, Madrid.

BECK, U.(2000) Un nuevo mundo feliz. La precaridad del trabajo en la era de la globalización. Paidós, Barcelona.

BECKER, G. (1983) El capital humano. Alianza, Madrid.

BOSCH, F i DÍAZ, J. (1988):La educación eb España. Una perspectiva económica, Ed. Ariel, Barcelona.

BRUNET, I. y VALERO, L.F. (1998): Educación y economía. Como comprender los conceptos básicos de su relación. C.S.J  Barcelona.

BRUNET, I. y VALERO, L.F. (1994): Hacia una economía política generalizada. Ed. PPU. Barcelona.

BRUNET, I. y VALERO, L.F. (1997): Del estado de derechos sociales al estado asistencial: Sociedad y educación en las sociedades avanzadas. Ed. Llibreria Universitària. Barcelona.

CASTELLS, Manuel. (1995)  La ciudad informacional. Tecnologías de la información, estructuración económica y el proceso urbano-regional. Alianza Editorial, Madrid.

DEL RIO, E (1991): Formación y empleo, Ed. Paidós, Barcelona.

FERMOSO, Paciano (1997): Manual de economía de la educación, Ed. Narcea, Madrid.

FREIJEIRO ÁLVAREZ, Ana Belén (2006): Fomento de empresas de economia social. Ed. Ideaspropias, Vigo.

GALBRAITH, John Kennet (1998): Historia de la economía, Ed. Ariel Sociedad Económica, Barcelona.

GALBRAITH, John Kennet (2004): La Economía del fraude inocente. La verdad de nuestro tiempo. Ed. Crítica, Barcelona.

GONZÁLEZ, Manuel J. / PÉREZ, Amelia (2006): Introducción a la Economía, Ed,. Pearson Madrid.

LASSIBILLE, Gérard i NAVARRO GÓMEZ, María Lucía (2004) Manual de economía de la educación. Teoría y casos prácticos. Ed. Pirámide, Madrid.

MORENO BECERRA, José Luis (1998): Economía de la educación, Ed. Piràmide, Madrid.

NAVARRO, Vicenç (1997): Neoliberalismo y Estado del bienestar, Ed. Ariel Barcelona, col Ariel Sociedad Ecoomica,

QUINTAS, J.R. (1983) Economía y Educación. Ed.Pirámide. Madrid. 

SAN SEGUNDO, Mª Jesús (2001). Economía de la educación. Madrid: Síntesis.

RIFKIN, Jeremy, (2000): La era del acceso. La revolución de la nueva economía, Ed. Paidós, estado y sociedad, Barcelona.

SALAS VELASCO, Manuel (2008): Economía de la educación, Ed. Pearson, Madrid,

SARRAMONA, Jaume (2004): Factores e indicadores de la calidad en la educación. Ed. Octaedro, Barcelona.

VENTURA, J. (Coord.). (1999). Perspectivas económicas de la educación. Barcelona: Ediciones de la Universidad de Barcelona.

VAIZEY, John (1975). Economia de la educación.  Vicens-Vives, Barcelona.

DEBEAUVAIS, Michel (1982) Educación y nuevo orden internacional  En los textos relativos a un Nuevo Orden Económico Internacional (NOEI) aprobados por las Naciones Unidas (que comprenden la Carta de Derechos y Deberes de los Estados),

http://unesdoc.unesco.org/images/0004/000493/049369so.pdf 

WEB

ASOCIACIÓN DE ECONOMÍA DE LA EDUCACIÓN: Información, Jornadas, Publicaciones, ... http://www.pagina-aede.org/ 

Diputació de Barcelona (2009): La preparació i la gestió de projectes europeus http://www.diba.cat/ri/descarrega/Preparacio_gestio_cat.pdf 

ORGANISMO AUTONOMO DE PROGRAMAS EDUCATIVOS EUROPEOS:    http://www.oapee.es

Programa para el Aprendizaje Permanente (PAP) Guía 2013 Parte I: http://www.oapee.es/dctm/weboapee/servicios/documentos/2013/part1es.pdf?documentId=0901e72b8145e8e6

Parte II Parte II a: Subprogramas y acciones Disposiciones generales Guia Programes

http://www.oapee.es/dctm/weboapee/servicios/documentos/2013/part2es.pdf?documentId=0901e72b8145e8e7

Parte II b  - Acciones y fichas

http://www.oapee.es/dctm/weboapee/servicios/documentos/2013/ficheses.pdf?documentId=0901e72b8145e8e5

OLIVERES, Arcadi (2011): DECREIXEMENT   http://www.youtube.com/watch?v=1dfzQAYsUU0&feature=related
DICCIONARI DE TERMES D'ECONOMIA fitxer

ARTICLE introducció a la historia de l'economia de l'educació document MS Word

UAB - ICE sobre apren. Basat en Problemes fitxer

ARCADI OLIVERES - LES CRISI DEL PLANETA OPCIONS DE FUTUR fitxer

 BIBLIOGRAFIA VIRTUAL DE LLIBRES CLÀSICS D'ECONOMIA PDF

LA HISTORIA DE LAS COSAS fitxer

UNIO E_BALANÇ PRESID_ESPANYA_Socio_Econ_crisi PDF

GRUP_CATALA_reflexio_U_E PDF

ARTICLE VICENÇ NAVARRO - sobre les pensions PD

Complementària

FUENTES, E. (1987) Brasil Egipto e India paises potenciales y crisis de 

desarrollo.  Ed. Universitas

Tarraconensis. R.CC.EE.. Tarragona

GARCIA GARRIDO, J.L.  (coord)  (1989),  La Educación en Europa., Ed. Cincel. Madrid.

LAVAL, Christian (2004). La Escuela no es una empresa, : el ataque neoliberal a la enseñanza pública.  Paidós.  Barcelona,

LÓPEZ PALMA, F. (1995) Formació, qualificació i mercat. Horsori, Barcelona.

MARTIN-SHUMAN (1998) La trampa de la globalización. Taurus, Barcelona

MARTÍNEZ PEINADO, J. (1999) El capitalismo global. Icaria, Barcelona.

MASJUAN, J.M. i altres (1996) La inserció professional dels nous titulats universitaris. ICE- UAB, Barcelona.

MIGUELEZ, F. – PRIETO,C. (1999) Las relaciones de empleo en españa. Siglo XXI, Madrid. Laval, Christian (2004). La Escuela no es una empresa, : el ataque neoliberal a la enseñanza pública. Barcelona [etc.]: Paidós.

 

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent