DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ASSESSORAMENT I PLANS DE FORMACIÓ EN EMPRESES Codi 11152223
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 3r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
Adreça electrònica josemiguel.jimenez@urv.cat
Professors/es
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
Web http://www.ice.urv.es/docencia/assessorament
Descripció general i informació rellevant En una realitat sòcio-cultural i econòmica dinàmica i complexa, no és estrany que les organitzacions desenvolupin el seu treball en contextos turbulents i en constant canvi. Si l’entorn canvia, les organitzacions que vulguin sobreviure hauran d’adaptar-se als esmentats canvis. Els canvis poden afectar a tots els elements de les organitzacions, però el que és de vital importància perquè sempre està present i es veu més afectat és l’individu. L’aplicació d’un procés de canvi requereix el control de les variables intervinents i la reducció de tots els obstacles que poden influir negativament en aquesta transformació. Amb respecte als individus, s’han d’afrontar estratègies que redueixin la seva incertesa. En aquest sentit, una de les estratègies més efectives és la preparació dels individus mitjançant la formació. La formació és un requisit per assolir les missions assumides per les organitzacions però també un element propi de la dinàmica institucional de la vida de l’organització. En aquesta assignatura, partint d’una concepció de l’assessorament formatiu i del perfil professional del pedagog per fer aquestes funcions i d’una manera de concebre la formació en les organitzacions, proposem una manera de realitzar aquest assessorament amb la configuració de plans de formació en les organitzacions en base al desenvolupament de les següents fases: Anàlisi de la situació institucional, detecció de necessitats formatives, disseny i planificació del pla de formació, gestió del pla de formació (provisió i qualitat) i la seva avaluació.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, aquesta assignatura es realitza a través de tutoria. Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
1. Les funcions de suport i assesso-rament. La seva projecció. 1.1. El suport i assessorament en institucions d’acció educativa formal.
1.2. El suport i assessorament en institucions de servei i de producció.
1.3. El perfil de l’assessor.
2. La formació en les organitzacions. 2.1. Aproximació conceptual.
2.2. El pla d’assessorament formatiu.
3. El disseny i desenvolupament del pla d’assessorament formatiu. 3.1. Anàlisi de la situació de partida de la institució.
3.2. Detecció de les necessites formatives o problemes.
3.3. Disseny i planificació de les accions formatives.
3.4. Gestió del pla de formació.
3.5. L’avaluació del pla de formació

Atenció personalitzada
Descripció
Individualitzada: A l’alumne se li convidarà a assistir de forma individual i voluntària a hores d’atenció individualitzada amb la finalitat d’atendre i resoldre dubtes (6 hores setmanals). Grupal: Obligatòria. Cada grup de treball ha d’assistir a un mínim de 3 hores de tutoria grupal al llarg del quadrimestre amb la finalitat de atendre, resoldre dubtes i comprovar l’evolució i progrés dels alumnes en l’assignatura. Electrònica: Es posa a la disposició de tots el alumnes i grups de treball l’espai de tutoria electrònica a través de la qual 3 dies a la setmana s’atendrà i resoldrà dubtes.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació
Bàsica

1.        BUCKLEY, R. y CAPLE, J.  (1991): La formación. Teoría y práctica. Díaz de Santos. Madrid.

2.     CHANG, R.Y. (1998): Cómo crear programas de formación de alto impacto. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. Madrid.

3.        DISEÑO... (2000): Diseño de programas formativos. EPISE - Training Club - Gestión 2000. Barcelona.

4.     FERRÁNDEZ, A. (1997b): “El papel del pedagogo y del formador en la empresa: la formación inicial y permanente”, en GAIRÍN, J. y FERRÁNDEZ, A., Planificación y gestión de instituciones de formación. Barcelona: Praxis. Pp. 343-354.

5.     FERRÁNDEZ, A. Y GONZÁLEZ SOTO, A.P. (1992): “La programación del aprendizaje”, en FERRÁNDEZ, A. Y PUENTE, J.M. (dir.), Educación de Personas Adultas: Psicopedagogía y Microdidáctica, vol. 2. Diagrama. Zaragoza. Pp. 261-332.

6.     GAN, F. y OTROS (1995): Manual de técnicas e instrumentos de formación en la empresa. Ediciones Apóstrofe. Barcelona.

7.     GUINJOAN, M. Y RIERA, J.M. (2000): Instrumentos para la gestión de la formación continua con criterios de la calidad ISO 9000. Díaz de Santos. Barcelona.

8.     GUPTA, K. (2000): Guía práctica para evaluar necesidades. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. Madrid.

9.     KIRKPATRICK, D.L. (1999): Evaluación de Acciones Formativas: Los cuatro niveles. Training Club/Gestión 2000/Epise. Barcelona.

10.  LE BOTERF, G. (2001): Ingeniería de las Competencias. Training Club, Gestión 2000, EPISE. Barcelona.

11.  NECESIDADES... (2001): Necesidades de formación en la empresa. Training Club, Gestión 2000, EPISE. Barcelona.

12.  ORGANIZACIÓN... (2000): Organización y seguimiento de la formación. EPISE/Training Club/Gestión 2000. Barcelona.

13.  PLANIFICACIÓN... (2000): Planificación de la formación. EPISE/Training Club/Gestión 2000. Barcelona.

14.  RODRÍGUEZ, J.L. Y MEDRANO, G. (1993): La formación en las organizaciones.

15.  SOLÉ, F. y MIRABET, M. (1997): Guía para la formación en la empresa. Civitas. Madrid.

16.  SPARHAWK, S. (1998): Cómo identificar las necesidades de formación. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. Madrid.

17.  WADE, P.A. (1998ª): Cómo elaborar herramientas de aprendizaje de alto impacto. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. Madrid.

18.  WADE, P.A. (1998b): Cómo medir el impacto de la formación. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. Madrid.

19.    WILSON, J.B. (1998ª): Cómo aplicar técnicas de formación que garanticen el éxito. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. Madrid.

20.    WILSON, J.B. (1998b): Cómo diseñar un programa de formación que impacte los resultados. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. M

Complementària

www.ice.urv.es/docencia/assessorament

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent