DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ORIENTACIÓ I TUTORIA EN EDUCACIÓ OBLIGATÒRIA Codi 11152236
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 3r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Pedagogia
Coordinador/a
SALGADO UBEDA, MARIA CONCEPCIÓN
Adreça electrònica mariaconcepcion.salgado@urv.cat
Professors/es
SALGADO UBEDA, MARIA CONCEPCIÓN
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura ens ajuda a adquirir competències per portar a terme l'orientació i l'acció tutorial en el marc de l'educació obligatòria.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, aquesta assignatura es realitza a través de tutoria. Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
Introducció: 1.1 La figura del psicopedagog a educació primària i secundària obligatòria
1.2 La visió sistèmica o integral de l’orientació
L’Orientació a l’educació obligatòria 2.1 Evolució i enfocament de l’orientador a educació primària i secundària obligatòria.
2.2 Camps d'intervenció en orientació
2.3 Els agents de l'orientació
2.4 Organització de l'orientació educativa, a educació primària i secundària obligatòria
2.5 Estratègies d'intervenció vers els alumnes, el professorat i les famílies.
2.6 El Pla d’Acció Tutorial
La Tutoria a l’educació obligatòria 3.1 Definició i objectius de l'acció tutorial
3.2 Funcions i tasques del tutor
3.3 El tutor en relació a l'equip docent, als alumnes i a les famílies.
3.4 Planificació de l'acció tutorial
3.5 Estratègies d'intervenció
Recerca en contextos pràctics 4.1 Sobre orientació
4.2 En l'acció tutorial

Atenció personalitzada
Descripció
Per poder portar a terme un bon aprenentatge de l'assignatura és recomanable i necessari fer tutories i rebre assessorament puntualment mitjançant correu electrònic, tutories virtuals i/o presencials.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els criteris d'avaluació i les activitats d'avaluació es dissenyaran a partir de setembre segons l'alumnat matriculat.

En principi hi haurà un treball de recerca, activitats complementàries i un qüestionari final de l'assignatura.


Fonts d'informació
Bàsica Alvarez Gónzález, M., Bisquerra Alzina, R., Manual de orientación y tutoría, Praxis, Barcelona, 1998
Argüís, R (et al.), La acción tutorial. El alumnado toma la palabra., Graó, Barcelona 2001
Arnaiz, J. (et al.), La tutoría organización y tareas, Graó, Barcelona 1995
Bisquerra, R., Orientació Psicopedagògica i desenvolupament de recursos humans, La llar del llibre, Barcelona 1992
Bisquerra, R., Orientación Psicopedagógica para la prevención y el desarrollo, Boixareu Universitaria, Barcelona 1992
Bisquerra, R., Orígenes y desarrollo de la orientación psicopedagógica, Narcea, Madrid 1996
Bisquerra, R. coord., La práctica de la orientación y la tutoría, Praxis, Barcelona 2002
Fernández Sierra, J., La acción docente y psicopedagógica en secundaria desde las diversas opciones curriculares., Aljibe, Malaga 1995
Gil Martinez, R., Manual para tutorías y departamentos de orientación, Escuela Española, Madrid 1997
Ivars, J. y Martín, F., El psicopedagogo en un centro de educación secundaria: estrategias de intervención, Promolibro, Valencia 2001
Martín, E., Tirado V. (coords.), La orientación educativa y profesional en la Educación Secundaria, ICE/Horsori, Barcelona 1997
Rodríguez Espinar, S., Alvarez, M., Echeverría, B., Marín, M.A., teoría y práctica de la orientación educativa, PPU, Barcelona 1993
Sobrado Fernandez, L i Ocampo Gomez, C, Evaluación psicopedagógica y orientación educativa, Estel, Barcelona 1998

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent