DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) EDUCACIÓ ESPECIAL Codi 11172003
Ensenyament
Psicopedagogia (2003)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MOLINA ROLDAN, SILVIA
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Aproximació a l’educació especial.
Tema 2. L’educació especial i el psicopedagog al sistema educatiu.
Tema 3. L’educació inclusiva.
Tema 4. Estratègies educatives inclusives.
Tema 5. Enfocament comunitari. Comunitats d’aprenentatge.
Tema 6. Discapacitats i propostes d’intervenció.
Tema 7. Inserció social i laboral i programes educatius de transició a la vida adulta.

Atenció personalitzada
Descripció
Seran necessàries com a mínim dues tutories durant l'elaboració del treball. L'alumnat disposarà d'atenció personalitzada en horari de tutoria i en hores convingudes per a facilitar el seguiment de l'assignatura.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació es durà a terme mitjançant:

- Un treball sobre propostes d'intervenció per a una discapacitat concreta (a l'inici del quadrimestre es donaran instruccions concretes per a la realització del treball) (50%).

- Una prova escrita amb preguntes obertes sobre els diferents continguts de l'assignatura (50%).

La còpia total o parcial d'un treball o examen implicarà el suspens automàtic d'aquell treball o examen.


Fonts d'informació
Bàsica

A.A.M.R. (1997): Retraso mental. Definición, clasificación y sistemas de apoyo. Alianza editorial. Madrid.

AINSCOW, M. (2004): Desarrollo de las escuelas inclusivas.  Narcea Ediciones. Madrid.

AINSCOW, M. i altres (2001): Hacia escuelas eficaces para todos. Narcea ediciones. Madrid.

ARNAIZ, P; GUERRERO, C. (1999): Discapacidad psíquica: formación y empleo. Aljibe. Málaga.

ASHMAN, A.F.; CONWAY ,R.N.F. (1990): Estrategias cognitivas en educación especial. Santillana/Aula XXI. Madrid.

BASIL, C., BOLEA, E., DÍAZ-ESTÉBANEZ, E., GINÉ, C., LEONHARDT, M., MARCHESI, Á., RIVIÈRE, Á., SORO-CAMATS, E. (1997): Trastorns del desenvolupament i necessitats educatives especials. Barcelona: Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya.

BASSEDAS, E. i altres. (2000): L’assessorament psicopedagògic a Catalunya. Graó. Barcelona.

BOOTH, T., & AINSCOW, M. (2002): Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva. Index for inclusion. Madrid: Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva (original en inglés publicado en Bristol: CSIE, 2000).

CANALS, G., DOMENECH, M. (1991): Proyecto aura. Una experiencia de integración laboral. Barcelona: Milán.

COMES, MARTÍ, PARERA i VIVES (2004):  Ensenyar a escriure a alumnes amb síndrome de Down. Ed. El Mèdol. Tarragona.

ELBOJ, C., PUIGDELLÍVOL, I., SOLER, M., & VALLS, R. (2002). Comunidades de aprendizaje. Transformar la educación. Barcelona: Graó.

GALLIFA, J. (1990): Feurstein. Perspectiva teòrica, Programa d’enriquiment instrumental i sistema per a l’avaluació pel potencial d’aprenentatge. Raima. Moià.

GINÉ, C. (Coord.). (2001): Intervenció psicopedagògica en els trastorns del desenvolupament. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.

JOHNSON, D.W., JOHNSON, R.T., HOLUBEC, E.J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Buenos Aires: Paidós.

JURADO,P.(1993): Integración socio-laboral y Educación Especial. P.P.U. Barcelona.

LEWIS, V. (1991). Desarrollo y déficit. Barcelona: Paidós.

MOLINA,S.(1994): Deficiencia mental. Aspectos psicoevolutivos y educativos. Ed. Aljibe. Málaga.

MOLINA,S.; ARRAIZ,P.(1993): Procesos y estrategias cognitivas en niños deficientes mentales. Pirámide. Madrid.

OTERO,P; ARROYO,A. (1997): Transición a la vida adulta. Escuela Española. Madrid.

PALLISERA,M.(1996): Transición a la edad adulta y vida activa de las personas con discapacidad psíquica. EUB. Barcelona.

PUIGDELLÍVOL, I. (1995). Estratègies d'integració. Anàlisi dels recursos educatius en la integració escolar d'alumnes amb necessitats educatives especials. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.

PUIGDELLÍVOL, I. (2005). La educación especial en la escuela integrada: una perspectiva desde la diversidad. Barcelona: Graó.

PUJOLÀS,P. (2003): Aprendre junts alumnes diferents. Els equips d’aprenentatge cooperatiu a l’aula. EUMO Editorial. Girona.

RONDAL;PERERA;NADEL; COMBLAIN: Síndrome de Down. Perspectivas psicológicas, psicobiológicas y socioeducacional. Ministerio de Trabajo y Asuntos sociales. Madrid

SANCHEZ,A.(1993): Necesidades educativas e intervención psicopedagògica. P.P.U. Barcelona.

SOLER, M.A. (1999). Didáctica multisensorial de las ciencias. Un nuevo método para alumnos ciegos, deficientes visuales y también problemas de visión. Barcelona: Paidós / ONCE.

STAINBACK, S., & STAINBACK, W. (Eds.). (1999). Aulas inclusivas. Madrid: Narcea.

STAINBACK,S, STAINBACK,W. (2004): Aulas inclusivas.  Ed. Narcea. Madrid.

TOMLINSON,C.(2005): Estrategias para trabajar con la diversidad en el aula. Paidos. Buenos Aires.

TRONCOSO, M.V., DEL CERRO, M.M. (1998). Síndrome de Down: lectura y escritura. Barcelona: Masson.

UNESCO. (1990). Declaración Mundial sobre Educación para Todos. La Satisfacción de las Necesidades Básicas de Aprendizaje.

UNESCO. (1994). Declaración de Salamanca. Conferencia Mundial sobre Necesidades Educativas Especiales: Acceso y Calidad.

VENTOSA,V; MARSET,R. (Coord) (2000): Integración de personas con disminución psíquica en el tiempo libre. Ed. CCS. Madrid.

VERDUGO, M.A., JORDÁN, J. (Coord.). (2001).  Apoyos, autodeterminación y calidad de vida. Salamanca: Amarú.

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent