DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) PSICOLOGIA DE LA INSTRUCCIÓ Codi 11172005
Ensenyament
Psicopedagogia (2003)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
MOLAS RAMOS, EMILIA
Adreça electrònica emilia.molas@urv.cat
Professors/es
MOLAS RAMOS, EMILIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura de Psicologia de la Instrucció és una assignatura que té una doble finalitat: per una banda analitzar, des d'una perspectiva psicològica, les pràctiques educatives escolars, les característiques de l'aprenentatge que promouen aquestes pràctiques i el seu impacte en el desenvolupament personal; i per una altra banda, introduir-vos en un marc de referència psicològic que us ajudi a analitzar i comprendre els processos escolars d'ensenyament i aprenentatge, alhora que us permeti establir relacions significatives entre diferents marcs teòrics treballats al llarg de l'ensenyament.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
1 L’acció educativa en l’àmbit escolar. Psicologia de la Instrucció / Psicologia de l'Educació / Psicopedagogia.Objecte d'estudi de la Psicologia de la Instrucció.Continguts de la Psicologia de la Instrucció.La visió constructivista sociocultural de l’ensenyament i l’aprenentatge.
2. Factors psicològics de l'alumne implicats en l'aprenentatge escolar. Els components cognitius de l'aprenentatge. Els components motivacionals, afectius i relacionals en l'aprenentatge escolar, i la influència educativa
3. Factors relacionals i contextuals implicats en l'aprenentatge escolar. Interacció entre professorat i alumnat i mecanismes d'influència educativa. El traspàs del control del professorat a l’alumnat. La construcció de sistemes de significats compartits.

Interacció entre alumnes i organització social de les activitats escolars. Col·laborar entre iguals per aprendre. Mecanismes psicològics i factors moduladors de la construcció de coneixement en col·laboració.
4. Els continguts d'aprenentatge. Tipus de continguts. L’ensenyament i l’aprenentatge de conceptes, procediments, i d’actituds i valors. Característiques comunes i diferencials de l’ensenyament i l’aprenentatge dels diferents tipus de continguts. La relació entre aprenentatge de continguts i el desenvolupament i adquisició de competències.

Atenció personalitzada
Descripció
Com conseqüència de l' extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. No té classe presencial. A l'aula virtual del moodle l'alumnat podrà consultar més informació de l'assignatura.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La forma d'avaluació serà a partir d'una prova escrita.

La forma d'avaluació serà a partir d'una prova escrita.

-->


Fonts d'informació
Bàsica Coll, C; Palacios, J; Marchesi, A., Desarrollo Psicológico y educación, II. Psicología de la Educación, 2001, Alianza. Madrid
Coll, C (i altres), El constructivismo en el aula., 1993, Graó. Barcelona
Coll, C. (i altres), Psicología de la Instrucción., 1996, Ediuoc. Barcelona
Coll, C., Psicología de la Instrucción. La enseñanza y el aprendizaje en la educación secundaria., 1999, Ice UB. Barcelona
Monereo, C; Sole, I., El asesoramiento psicopedagógico: una perspectiva profesional y constructivista., 1996, Alianza. Madrid
Pozo, J.I., Aprendices y maestros, 1996, Alianza. Madrid

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent