DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) INTERVENCIÓ PSICOPEDAGÒGICA EN ELS TRASTORNS DEL DESENVOLUPAMENT Codi 11172006
Ensenyament
Psicopedagogia (2003)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
MOLAS RAMOS, EMILIA
Adreça electrònica emilia.molas@urv.cat
Professors/es
MOLAS RAMOS, EMILIA
Web
Descripció general i informació rellevant Estratègies d'intervenció psicopedagògica en els diferents trastorns del desenvolupament.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, aquesta assignatura es realitza a través de tutoria. Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
1. Conceptualització de l’assignatura


1.1. Trastorns del desenvolupament
1.1.1. Breu història i definició
1.1.2. Nivells d’anàlisi
1.2. Intervenció psicopedagògica
1.2.1. Model integral d’intervenció psicopedagògica
1.3. Atenció primerenca
1.3.1. Definició
1.3.2. Prevenció, detecció i intervenció.
2. El retard mental


2.1. Definició de retard mental i les seves conseqüències psicopedagògiques
2.2. Classificació de retard mental i els seus inconvenients
2.3. Necessitats del nen amb retard mental
2.3.1. Primeres edats
2.3.2. Infància i adolescència
2.4. Programes d’intervenció en el retard mental
2.4.1. Intervenció en les habilitats socials i comportament adaptatiu
2.4.2. Intervenció en les habilitats cognitives i del llenguatge
2.4.3. Intervenció en els problemes de conducta
2.5. El paper del psicopedagog
2.5.1. Treball amb l’alumne
2.5.2. Treball a l’escola
2.6. El context familiar
2.6.1. Característiques més freqüents de la família del nen amb retard mental
2.6.2. Intervenció psicopedagògica en la família.
3. La discapacitat visual


3.1. Evolució històrica
3.2. Definició i classificació de la discapacitat visual
3.3. Limitacions de la discapacitat visual
3.4. Característiques evolutives de les persones amb discapacitat visual
3.5. Necessitats educatives del nen amb discapacitat visual
3.6. Tècniques d’intervenció en el dèficit visual
3.7. El paper del psicopedagog
3.7.1. Treball en l’alumne
3.7.2. Treball a l’escola
3.8. El context familiar
3.8.1. Característiques més freqüents de la família del nen amb discapacitat visual
3.8.2. Intervenció psicopedagògica en la família
4. La discapacitat auditiva


4.1. Descripció i diagnòstic
4.2. L’audició normal i tipus de sordesa
4.3. Avaluació de la pèrdua auditiva
4.3.1. Mètodes objectius
4.3.2. Mètodes subjectius o comportamentals
4.4. Característiques evolutives de les persones amb discapacitat auditiva
4.5. El paper del psicopedagog
4.5.1. Les funcions psicopedagògiques
4.5.2. Avaluació del nen amb discapacitat auditiva
4.6. Integració escolar dels alumnes sords. Avantatges i inconvenients.
5. La discapacitat motriu


5.1. Evolució històrica
5.2. Definició
5.3. Tipus i característiques principals de la discapacitat motriu
5.4. Característiques evolutives de les persones amb discapacitat motriu
5.5. Intervenció psicopedagògica
5.5.1. Àmbits d’avaluació
5.5.2. Intervenció dels 0 als 6 anys
5.6. El context familiar de les persones amb discapacitat motriu
6. Els trastorns generalitzats del desenvolupament

6.1. Definició dels trastorns generalitzats del desenvolupament
6.2. Característiques evolutives
6.3. El paper del psicopedagog
6.3.1. Avaluació del nen amb trastorn generalitzat del desenvolupament
6.3.2. Intervenció psicopedagògica en l’àmbit educatiu
7. Altres trastorns del desenvolupament


7.1. El trastorn per dèficit d’atenció i hiperactivitat (TDAH)
7.1.1. Definició i classificació
7.1.2. Intervenció psicopedagògica
7.2. Els trastorns d’ansietat en la infància
7.2.1. Definició i classificació
7.2.2. Intervenció psicopedagògica

Atenció personalitzada
Descripció
Com conseqüència de l' extinció del pla d'estudi que estàs cursant aquesta assignatura no té classe presencial. A l'aula virtual del moodle l'alumnat podrà consultar més informació de l'assignatura

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La forma d'avaluació serà a partir d'una prova escrita.


Fonts d'informació
Bàsica American Association on Mental Retardation ., Retraso Mental. Definición, clasificación y sistemas de apoyo., Madrid:Alianza., (2000)
APA, DSM:IV. Manual Diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales., Barcelona: Masson., (1995)
Bueno Martín, M., Espejo de la Fuente, B., Rodríguez Díaz, F. & Toro Bueno, S., Niños y niñas con ceguera. Recomendaciones para la familia y la escuela., Málaga: Aljibe., (2000)
Checa, F.J., Marcos, M., Martín, P., Nuñez M.A. & Vallès, A., Aspectos evolutivos y educativos de la deficiencia visual., Madrid: ONCE., (1999)
Deaño, M., Intervención psicopedagógica en la deficiencia mental., Ourense:Gersam., (2001)
Gallardo, M. & Salvador, M., Discapacidad motórica. Aspectos psicoevolutivos y educativos., Málaga: Aljibe., (1994)
García, J.N. (Ed)., Intervención psicopedagógica en los trastornos del desarrollo., Madrid: Pirámide., (1999)
Giné, C. (coord)., Trastorns del desenvolupament i necessitats educatives especials., Barcelona: EDIUOC., (1997)
Leonhardt, M., El bebé ciego., Barcelona: Masson., (1992)
Lou Royo, M.A. & López Urquízar, N., Bases psicopedagógicas de la educación especial., Editorial Madrid: Pirámide., (1999)
Marchesi, A., Coll, C., A & Palacions, J., Desarrollo psicológico y necesidades educativas especiales., Madrid: Alianza., (2002)
Orjales Villar, I., Déficit de Atención con Hiperactividad. Manual para padres y educadores., Edictorial Madrid: CEPE., (2004)

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent