DATOS IDENTIFICATIVOS 2013_14
Asignatura (*) PROCESSOS PSICOLÒGICS BÀSICS EN LA COMUNICACIÓ PUBLICITÀRIA Código 11204253
Titulación
Grau de Psicologia (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa Únic primer quad.
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Psicologia
Coordinador/a
RIVERA GUAJARDO, DANIEL
Correo-e daniel.rivera@urv.cat
Profesores/as
RIVERA GUAJARDO, DANIEL
Web
Descripción general e información relevante

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A10 Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Psicologia.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A10 Analitzar i interpretar dades qualitatives i quantitatives.
Dissenyar investigacions elementals, executar-les i analitzar-les.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
tema Subtema
Introdución a la psicología de la publicidad La comunicación desde la perspectiva de los procesos psicológicos básicos.
La tríada retórica: los comunicadores, el mensaje y los receptores.
Perspectivas psicológicas en la comunicación publicitaria.
Teorías y modelos psicológicos generales de la comunicación persuasiva. Modelo de la probabilidad de elaboración.
Modelo heurístico-sistemático del procesamiento de la información.
Atención y percepción del estímulo publicitario La entrada visual
La entrada acústica
Procesando el contenido del mensaje Psicolingüística y publicidad.
Psicología del discurso y publicidad.
Argumentación y publicidad.
El mensaje una vez procesado Aprendizaje y condicionamiento
Memoria.
Entre el mensaje y la audiencia Emoción
Motivación
Consistencia cognitiva

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 2 3
Sessió Magistral
A10
25 38 63
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A10
B2
3 5 8
Estudis previs
A10
B2
4 6 10
Simulació
C4
4 6 10
Pràctiques a laboratoris
A10
4 3 7
Presentacions / exposicions
C4
2 4 6
Treballs
A10
B2
C4
10 17 27
Atenció personalitzada
3 3 6
 
Proves objectives de tipus test
A10
B2
4 6 10
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura.
Objectius, metodologia, repàs general del temari i la seva estructuració.
Sessió Magistral Continguts teòrics de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Visualització i debat de materials audiovisuals.
Estudis previs Lectura d'articles empírics seleccionats en els quals l'alumne haurà de respondre una sèrie de preguntes orientades a augmentar la seva comprensió dels mateixos. Es destacarà la metodologia que fan servir els autors per poder contestar de forma empírica les preguntes que es plantegen.
Simulació Assaigs enfocats a millorar la comunicació oral de continguts en públic
Pràctiques a laboratoris Demostració d'alguns efectes clàssics en la percepció i atenció publicitària.
Presentacions / exposicions L'alumne posarà en pràctica el que ha après en els exercicis de simulació. En aquest cas s'exposaran els continguts del seu treball en grup.
Treballs L'alumne haurà de ser capaç de treballar en grup amb vista a resoldre un problema plantejat en l'assignatura. El problema ha de ser resolt mitjançant el disseny d'una investigacció empírica que permeti contestar.
Atenció personalitzada Els alumnes disposaran d'hores d'atenció i tutories per al seguiment i supervisió del treball en grup. És un temps pensat per obtenir feedback i pistes per a l'execució efectiva del seu treball. Es promou també el seguiment de la dinàmica de treball en equip.

Atenció personalitzada
descripción
Els alumnes disposaran d'hores d'atenció i tutories per al seguiment i supervisió del treball en grup. És un temps pensat per obtenir feedback i pistes per a l'execució efectiva del seu treball. Es promou també el seguiment de la dinàmica de treball en equip.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentacions / exposicions
C4
Exposició oral del treball en grup realitzat pels alumnes. L'alumne haurà de demostrar les habilitats comunicatives adquirides durant els exercicis de simulació.

Té caràcter obligatori
10 %
Treballs
A10
B2
C4
Treball de recerca en grup.

Té caràcter obligatori.
20 %
Proves objectives de tipus test
A10
B2
En aquesta prova s'avaluen els continguts teòrics impartits a les classes magistrals i els continguts de les lectures vistos en l'aplicació de la metodologia de "estudis antecedents".

Cal superar el 50%
70 %
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Los estudiantes que no puedan asistir regularmente a las sesiones de prácticas deberán hablar con el coordinador de la materia durante el mes de septiembre.

Habrá un examen de recuperación para los alumnos que suspendan las pruebas objetivas tipo test, pero no habrá recuperación de las partes restantes que conforman el total de la nota (trabajo y exposción).

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica León, J. L., Persuasión de Masas: Psicología y Efectos de las Comunicaciones Sociopolíticas y Comerciales, Desuto; 1991,
Añaños, Elena, Psicología y Comunicación Publicitaria, Universitat Autònoma de Barcelona; 2009,
Harris, R. J., Cognitive Psychology of Mass Communication, Lawrence Erlbaum Associates; 2008,
Lowrey, T. M., Psycholinguistic phenomena in marketing communications, Lawrence Erlbaum Associates; 2008,
Walton, D., Media Argumentation: Dialectic, Persuasion and Rhetoric, Cambridge University Press; 2007,

Complementària Aristóteles, Retórica, Gredos; 1990 - 2005,
Toulmin, S., Los Usos de la Argumentación, Península; 2007,
van Eemeren, F.; Grootendorst, R., Una Teoría Sistemática de la Argumentación, Biblos; 2011,
Harris, R. J., Information Processing Research in Advertising, Lawrence Erlbaum Associates; 1987,
, Media Psychology, Taylor and Francis,
, Psychology and Marketing, Wiley Online Library,
, Journal of Consumer Psychology, Elsevier,

Recomanacions

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
LLENGUATGE I COMUNICACIÓ/11204119
PENSAMENT I RESOLUCIÓ DE PROBLEMES/11204120

Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
PSICOLOGIA EXPERIMENTAL/11204111
LLENGUATGE I COMUNICACIÓ/11204119
PENSAMENT I RESOLUCIÓ DE PROBLEMES/11204120
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.