Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | MEP1 |
Conèixer i valorar les possibilitats motrius del cos i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona. |
| MEP2 |
Saber aplicar els fonaments i les tècniques de la psicomotricitat. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| MEP1 |
Entén significativament els diferents continguts de la psicomotricitat i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
| | MEP2 |
Comprèn la dimensió aplicada de la psicomotricitat.
Identifica activitats psicomotrius.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B2 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Fa presentacions interessants i convincents
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
1) El desenvolupament psicomotor en el context de la Psicologia del desenvolupament |
- La globalitat en el desenvolupament.
- Moviment i desenvolupament psicològic: Implicacions psíquiques de l’activitat motriu de l’infant els primers anys de vida.
|
2) Desenvolupament Psicomotor i construcció de la identitat personal |
- Observació i seguiment del desenvolupament psicomotor.
- El to i el diàleg tònic: el seu paper en la construcció de la totalitat
- Desenvolupament de l'esquema i la imatge corporal
- Intervenció sobre el to i l'esquema corporal: jocs específics, respiracio, relaxació i massatge.
|
3) Intervenció psicomotriu i optimització del desenvolupament |
- La psicomotricitat com intervenció educativa en el desenvolupament.
- Orientacions per a optimitzar el desenvolupament psicomotor a l'escola infantil.
- La pràctica psicomotriu com a mitjà d'adaptació a l'escola infantil. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
Sessió Magistral |
|
20 |
0 |
20 |
Debats |
|
4 |
0 |
4 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
6 |
0 |
6 |
Pràctiques a laboratoris |
|
20 |
0 |
20 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
3 |
60 |
63 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
30 |
32 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Valoració de la disposició prèvia cap a l’assignatura (motivació, expectatives), i cap el treball autònom i en equip.
Presentació del programa, explicació de las metodologies de treball i del sistema d’avaluació (procés de e/a i avaluació continua).
Activació de coneixements previs a l’inici de cada bloc o mòdul. |
Sessió Magistral |
Explicació de continguts amb suport digital. Qüestions per a la reflexió. Presentació de documents de treball i aprofundiment. |
Debats |
Confrontació raonada i critica de diferents punts de vista sobre un cas o situació |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Anàlisis de casos en petit grup amb possibilitat de presentació en vídeo. Exposició al grup de les principals conclusions |
Pràctiques a laboratoris |
Vivència dels continguts de l’assignatura, en situacions pràctiques, a la sala de psicomotricitat, verbalització en el grup i reflexió personal. |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Elaboració i presentació de treballs individuals i de grup que representen evidències significatives del procés d’aprenentatge de l’alumne. Format per a l’avaluació continua i l’autorregulació del procés d’aprenentatge. |
Atenció personalitzada |
Seguiment i supervisió del treball de l’alumnat |
Descripció |
Seguiment i supervisió del treball de l’alumnat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
A través del portafoli s’avaluen les activitats individuals i de grup realitzades per l’alumnat. |
60 % |
Proves mixtes |
|
Els coneixements teòrics i pràctics adquirits per l’alumne s’avaluen a través d’una prova objectiva de caràcter mixte. |
40 % |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació te caràcter continu i formatiu. Per a cadascuna de les activitats rebran els indicadors d'avaluació. Per a aprovar l'assignatura cal aprovar cadascun dels apartats de l'avaluació (portafoli, amb les activitats individuals i grupals, i examen) i assistir al 80 % de les classes. Recuperació/Segona convocatòria En cadascun dels apartats de la matèria es preveu una recuperació. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
Camps, Cori, El esquema corporal. En: Llorca, M. y otros: La Pactica Psicomotriz: una propuesta educativa mediante el cuerpo y el movimiento., Málaga: Aljibe, 2002
Camps, Cori, El diálogo tónico y la construcción de la identidad personal, Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y Técnicas corporales, 25, 5-30, 2007
Chokler, Myrtha , Los organizadores del desarrollo, X Jornadas Práctica Psicomotriz, Vitoria, 2011
Pikler, Emmi, Moverse en libertad, Madrid: Narcea, 1985
Sánchez, Josefina, El desarrollo psicomotor. En: Llorca, M. y otros: La Pactica Psicomotriz: una propuesta educativa mediante el cuerpo y el movimiento, Málaga: Aljibe, 2002
Tardos, Anna, Autonomia i/o dependència, In-fàn-ci-a, 15, 4-9, 1992
Pikler, Emmi, La conquesta de l'autonomia, Barcelona: Rosa Sensat, 2004
Garcia Olalla, Lola, La construcción del saber hacer en la formación práctica del psicomotricista , Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y técnicas corporales, 36, 48-63 , 2011
Garcia Olalla, Lola , El proceso de separación y adaptación a la escuela infantil mediante la intervención psicomotriz, Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y técnicas corporales, 25, 69-82, 2007
Arnaiz, P.; Rabadán, M. y Vives, I., La psicomotricidad en la escuela: una práctica preventiva y educativa, Barcelona: Graó., 2008
Alexander, G., La eutonía, Buenos Aires: Paidós,
Falk, Judit, Mirar al niño. La escala de desarrollo Instituto Pikler (Lóczy), Ariana,
Szanto Feder, A., Una mirada adulta sobre el niño en acción. El sentido del movimiento en la protoinfancia, Cinco (Colección Fundar),
|
|
Complementària |
, ENTRELÍNEAS. Revista especializada en psicomotricidad, , Barcelona
, REVISTA IBEROAMERICANA DE PSICOMOTRICIDAD y TÈCNICAS CORPORALES, , www.psicomotricidadum.com
, PSICOMOTRICIDAD. Revista de estudios y experiencias, , Madrid: Citap.
Aucouturier, B, Los fantasmas de acción y la práctica psicomotriz, , Barcelona: Graó.
Rizo, M. , Crecer juntos, , Barcelona: Octaedro
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LA MÚSICA, L'EXPRESSIÓ PLÀSTICA I L'EXPRESSIÓ CORPORAL I/11254101 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|