Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| A11 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants. |
| MEP1 |
Conèixer i valorar les possibilitats motrius del cos i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona. |
| MEP2 |
Saber aplicar els fonaments i les tècniques de la psicomotricitat. |
| MEP3 |
Planificar, desenvolupa i avaluar activitats psicomotrius en contextos educatius. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Comprèn significativament els diferents continguts de la psicomotricitat i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
| | A11 |
Comprendre la dimensió aplicada de la psicomotricitat.
Dissenya activitats psicomotrius per a nens entre 0-6 anys.
| | MEP1 |
Entén significativament els diferents continguts de la psicomotricitat i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
Identifica activitats psicomotrius.
| | MEP2 |
Comprèn la dimensió aplicada de la psicomotricitat.
| | MEP3 |
Dissenya activitats psicomotrius per a nens entre 0-6 anys.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B2 |
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B5 |
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B6 |
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
| | C6 |
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral
|
Tema |
Subtema |
- Conceptualització, principis, finalitats i continguts de la pràctica psicomotriu educativa.
|
|
- El paper del cos en el marc educatiu
|
|
El joc: concepte, característiques i evolució del joc dels 0 als 6 anys |
|
L’organització de la sessió de psicomotricitat: espais, racons, materials. Estructura temporal. Agrupaments d’alumnes.
|
|
Metodologia al cicle de llars d’infants i al cicle de parvulari. |
|
L'observació global de l'infant en les sessions de psicmotricitat |
|
Actitud i competències del psicomotricista. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
22 |
20 |
42 |
Sessió Magistral |
|
18 |
30 |
48 |
Treballs |
|
2 |
30 |
32 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
4 |
6 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
18 |
20 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
|
Pràctiques de camp/sortides |
Realització de visites, estades de formació en empreses, institucions del sector, realització de treballs fora de l’aula (recull dades, observacions) que l’estudiant analitza críticament.
|
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura.
|
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne.
|
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Tutorització de treballs i de la programació de les sessions de psicomotricitat que es realitzaran amb el infants d'educació infantil.
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques de camp/sortides |
|
Participació en situacions de pràctica real a l'escola |
25% |
Treballs |
|
Elaboració d'una Unitat de Programació.
Treball d'observació. |
35%
10% |
Proves mixtes |
|
Proves que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test.
|
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació serà continua is'expressarà amb una nota global. Per superar l'assignatura serà necessaricomplir els requisits següents: - Obtenir una nota mínima de cincen cadascuna de les activitats amb pes a la nota. - L'assistència és obligatòria a les sessions pràctiques de l'escola (mínim el 80% de les sessions) - La participació activa en lesactivitats proposades i la coherència de les aportacions en els debatsrealitzats. - La correcció lingüística a tantoral com escrita en les diferents activitats realitzades i presentades. - Els treballs s'han de lliurar enels terminis establerts, en cas contrari no seran avaluats. Les dates delliurament s'especificaran al moodle, així com les normes i l'extensió delstreballs. En cas de detectar plagis en les diferents tasquesd'avaluació l'assignatura queda suspesa sense dret a la segona convocatòria. Quan en alguna de les activitatsd'avaluació l'alumne/a no obté una nota mínima de cinc, podrà optar a referl'activitat no superada, en segona convocatòria. En cas que l'alumne no hagi pogut assistir al 80% de les pràctiques a l'escola predrà el dret d'avaluació continuada, podrà optar a una segona convocatòria que consistirà en: una prova teòric-pràctica dels continguts de l'assignatura i una unitat de programació individual. Tota la documentació lliurada perpart de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pelconsell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. Tota la documentació lliurada per part del'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consellde mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. L'avaluació serà continua i s'expressarà amb una nota global. Per superar l'assignatura serà necessari complir els requisits següents: -Obtenir una nota mínima de cinc en cadascuna de les activitats amb pes a la nota. -L'assistència és obligatòria a les pràctiques de camp (mínim de 80% de les sessions). -La participació activa i la correcció lingüística en les diferents activitats i debats realitzats. - Els treballs s'han de lliurar en els terminis establerts, en cas contrari no seran avaluats. Les dates de lliurament s'especificaran al moodle. Quan en alguna de les activitats d'avaluació l'alumne/a no obté una nota mínima de cinc, podrà optar a refer l'activitat no superada. En cas de detectar plagis en les diferents tasquesd'avaluació l'assignatura queda suspesa sense dret a la segona convocatòria. En el cas que l'alumne no hagi pogut assistir al 80% de les pràctiques a l'escola perdrà el dret a l'avaluació contínua, podrà optar a una segona convocatòria que consistirà en: - Una prova de caràcter teòric-pràctic sobre els continguts de l'assignatura. - Una unitat de programació individual --> |
Bàsica |
SUGRAÑES, E.[et al.], La educación psicomotriz (3-8 años), 2007, Barcelona: Graó
VISCARRO, I. (Coord.)[et al.], Psicomotricitat: de la Vivència a la Representació. , 2010, ICE URV.
ARNAIZ, P, RABADAN, M., VIVES, I., La psicomotricidad en la escuela. Una práctica preventiva y educativa., (2001), Málaga: Aljibe.
AUCOUTURIER, B.; MENDEL, G., Por qué los niños y niñas se mueven tanto?, (2004), Barcelona: Graó
Generalitat de Catalunya, DECRET 101/2010, de 3 d'agost, d'ordenació dels ensenyaments del primer cicle de l'educació infantil. , 2008, DOGC
Generalitat de Catalunya, DECRET 101/2010, de 3 d'agost, d'ordenació dels ensenyaments del primer cicle de l'educació infantil., 2010, DOGC
Generalitat de Catalunya, Orientacions sobre el desplegament del currículum i la programació al segon cicle de l'educació infantil: el tractament globalitzat de les àrees i la programació d'unitats didàctiques., 2009, Departament d'Educació
RUIZ DE VELASCO, A.; ABAD, J., El juego simbólico, 2011, Barcelona: Graó
Viscarro, I.; Fuguet, J. , Treballem la psicomotricitat a parvulari, 1996, Comunicació Educativa
Viscarro, I., Comí, MD.; Soler, P.; Solsona, J., El material reutilitzat a les sessions de psicomotricitat, 2004, Comunicació Educativa
Viscarro, I.; Martínez, M.A.; Cañabate, D., Contribució de la psicomotricitat al desenvolupament de les capacitats i a l'adquisició de competències en educació infantil, 2010, Comunicació Educativa
|
BASSEDAS, M.[et al.] (1997)
Guia d'activitats i d'equipaments per a
l'educació física 0-3. Barcelona: Rosa Sensat. BONASTRE, M.; FUSTÉ, S.
(2007) Psicomotricidad y vida cotidiana (0-3 años). Barcelona: Graó ESCRIBA, A. (1998) Los juegos sensoriales y psicomotores en
Educación Física. Madrid: Gymnos. FERRENY, M.T. i ROMÁN, G.
(2004) El descubrimiento de sí mismo.
Actividades y juegos de motricidad en la escuela infantil (2º ciclo). Barcelona: Graó GARCÍA MONTES, E. y RUIZ,
F. (2001) Educación motriz a través del
juego. Infantil, materiales no convencionales. Madrid: Gymnos. GARAIGORDOBIL, M. (1990) Juego y desarrollo infantil. Madrid:
Seco Olea. GARAIGORDOBIL, M. (2007). Juegos cooperativos y creativos para grupos de niños de 4 a 6 años. Madrid: Pirámide. JUSTO MARTÍNEZ, E. (2000) Desarrollo psicomotor en educación infantil.
Bases para la intervención en psicomotricidad. Almeria: Servicio
publicaciones Universidad. LE BOULCH, J. (1983) El desarrollo picomotor desde el nacimiento
a los 6 años. Madrid: Doñate. LLEIXA, T. (1 993) La Educación Física de 3 a 8 años (Segundo
cíclo de Educacíón Infantíl y Cíclo lnicíal de Enseñanza Prímaría). Barcelona: Paidotribo. LLORCA, M. y VEGA, A. (1
998) Psicomotricídad y globalización de/
currículum de educación ínfantil.
Málaga: Aljibe. |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LA MÚSICA, L'EXPRESSIÓ PLÀSTICA I L'EXPRESSIÓ CORPORAL I/11254101 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|