DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) COMUNICACIÓ I CULTURA Codi 12102101
Ensenyament
Antropologia Social i Cultural (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
GRACIA ARNAIZ, MARIA ISABEL
Adreça electrònica mabel.gracia@urv.cat
Professors/es
GRACIA ARNAIZ, MARIA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura ens introdueix a l'estudi de la comunicació humana i, de forma específica, a l'anàlisi dels seus aspectes sòcioculturals. Sembla obvi que existeix una estreta relació entre cultura i comunicació. La llengua canvia en funció les transformacions socials i, determinats canvis culturals, venen condicionats per qüestions relatives als sistemes de comunicació. Les preguntes que intentarem respondre durant aquest curs són d'aquest ordre: la cultura es genera a partir d'actes comunicatius?, els codis que utilitzem per comunicar-nos, així com els modus i els mitjans de que disposem són fruit de la cultura?, hi ha cultura sense comunicació o a comunicació sense cultura?. Donar respostes a aquest tipus de preguntes requereix, d'entrada, definir què entenem per cultura i per comunicació, conceptes que no pel fet de ser utilitzats quotidianament expressen sempre les mateixes idees. Contràriament, una revisió crítica d'aquests termes ens posa de manifest la polivalència i la controvèrsia que porten associades.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, aquesta assignatura es realitza a través de tutoria. Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
1.- La naturalesa de la cultura i la comunicació. Revisió crítica de les principals definicions i punts de trobada: la cultura com a comunicació, la comunicació com a cultura.
2.-Antropologia de la Comunicació Un recorregut sobre els principals àmbits i temes d'estudi: des de la llengua com a cosmovisió a la parla com a acció social.
Comunicació verbal i Comunicació no Verbal: de les relacions entre natura/cultura.
3.- Diversitat cultural, diversitat comunicativa Etnolinguistica/Sociolingüistica. Comunitats de parla i variables socials. Contacte de llengües, multilingüisme, etnicitat. Comunicació i interculturalitat
4.- Comunicació i discursivitat mediàtica
Antropologia i mitjans de comunicació. La indústria publicitària: consum, marketing i cultura. La publicitat com a font d'anàlisi etnogràfica.


Atenció personalitzada
Descripció
Es recomana assistir a la tutoria col.lectiva convocada pel professor/a durant l'inici de curs, donat que s'explicarà detallament el contingut del programa de l'assignatura i els criteris d'avaluació. Al llarg del quadrimestre s'oferiran tutories de seguiment.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els criteris d'avaluació de la Primera Convocatòria s'estableixen en base a la realització d'un treball de curs que inclourà dues parts:

  • Primera part: caracterització del camp d'estudi de l'antropologia de la comunicació (30%)
  • Segona part: aprofundiment d'un tema inclòs a les unitats d'estudi (enfocament teòric- pràctic) (70%)

En iniciar el curs, es farà una tutoria col.lectiva per explicar amb detall els objectius, temari, criteris d'avaluació, recursos disponibles, calendari i seguiment de l'assignatura. Al llarg del quadrimestre, l'estudiant haurà de presentar la proposta de treball u la selecció bibliogràfica al professor/a mitjançant la tutoria presencial o virtual.

Aquest mateixos criterios d'avaluació serveixen per a la segona convocatòria.

Els criteris d'avaluació s'estableixen en base a la realització d'un treball de curs que inclourà dues parts:1) Caracterització del camp d'estudi de l'antropologia de la comunicació (30%)2) Aprofundiment sobre un apartat inclòs al temari del curs (orientació teòrico-pràctica) (70%) En iniciar el curs, es farà una sessió de tutoria col.lectiva en què s'explicarà detalladament el contingut del programa, els criteris d'avaluació, els materials i recursos disponibles i el seguiment del treball

Fonts d'informació
Bàsica

 BIBLIOGRAFIA BÀSICA

  • Askew, K. Y Wilk, R (ed): The anthropology of media. A reader, Oxford, Blackwell Publishers, 2002.
  • Bräuchler, B.; Postill, J. Theorising media and practice. Nova York: Berghahn Books, 2010.

o   Duranti, A.: Antropología Linguistica, Madrid, Cambridge University Press, 2000.

o   Duranti, A. (ed). Key Terms in Language and Culture, Malden MA: Blackwell Press, 2001.

o   Coman, M. Pour une anthropologie des medias, Grenoble, Press Universitaires Grenoble, 2003.

o   Coulmas, F. (ed.): The Handbook of sociolinguistic, Oxford, Blackwell Publishers, 1997.

o   Gumperz, J.J   i Bennett: Lenguaje y cultura. Barcelona, Anagrama, 1981.

o   Hall, E.T. La dimensión oculta, Siglo XXI, Madrid, 1997.

o   Hendry, J. y Watson, C.W: An Anthropology of Indirect Communication, Londres, Routledge, 2001.

o   Hymes, D. 1977. Foundations in Sociolinguistics. An Ethnographic Approach. Londres. Tavistock Publications.

o   Leach, E.:  Cultura y comunicación. La lógica conexión de los signos. Madrid, Siglo XXI, 1993.

o   Levy, P.Cibercultura. Anthropos Editorial, Barcelona, 2007.

o   Kremnitz, G.:  Multilingüisme social, Edicions 62, Barcelona, 1993.

o   Malefyt, T.D. y Moeran, B.:(eds) Advertising cultures, Oxford, Berg, 2003.

o   Raga, F.: Comunicación y cultura. Propuestas para el análisis transcultural de las interacciones comunicativas cara a cara, Madrid,Iberoamericana Vervuert, 2005

o   Rothenbuhler, E.W. Coman, M. (eds.): Media Antrhopology, Londres, Sage, 2005.

o   Salzmann, Z. Language, culture and society, Westview Press, Colorado, 2007

o   Sapir, E. : El lenguaje, Fondo de Cultura Económica, Madrid, 1991.

o   Winkin, Y.La nueva comunicación. Barcelona, Kairós, 1994.

o   Winkin, Y: Anthropologie de la communication. De la théorie au terrain. Éditions de Boeck & Larcier, SA y Éditions du Seuil, 2001.

Complementària

ENLLAÇOS D’INTERÈS

 

http://www.portalcomunicacion.com/

http://www.inmujer.es/observatorios/observImg/home.htm

www.migracom.com

www.cibersociedad.net

http://eardevol.wordpress.com/


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent