Codi |
|
A1 |
Conèixer les diferents teories i debats antropològics. |
A2 |
Redactar una ressenya crítica sobre un article o llibre antropològic. |
A3 |
Analitzar i valorar críticament les aportacions més destacades de la teoria antropològica. |
B6 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B7 |
Capacitat crítica davant dels sistemes experts i burocràtics de la modernitat (discursos i pràctiques biomèdics, pedagògics, etc.) |
Objectius |
Competències |
Conèixer les diferents aproximacions teòriques a les diferències de gènere i al paper de la sexualitat, així com analitzar la construcció socio-cultural i històrica del concepte d'amor |
A1
|
|
|
Fer un comentari-assaig sobre diferents textos de diferents autors tant a nivell temporal com ideológic sobre qüestions relacionades amb el gènere. |
A2
|
|
|
Conèixer amb profunditat les principals aportacions de l'Antropologia i les ciències socials a l'estudi del gènere, des de Mead a Fisher, passant per Beauvoir, Bourdieu, etc. |
A3
|
|
|
Entendre les dimensions ideològiques que deriven de les posicions teòriques i contribuir així a fomentar un esperit crític i creatiu. |
|
B6
|
|
Aprendre a situar el contingut dels discursos en el seu context de producció i difusió de manera crítica. |
|
B7
|
|
Tema |
Subtema |
1.- Elements teòrico-conceptuals
|
Biologia i cultura.
- Construccionisme social.
- Sexe i gènere.
- Els sistemes de gènere: models ideals, relacions i comportaments de gènere.
- Sexualitat, amor, enamorament, seducció, intimitat...
- Els cànons de bellesa.
|
2.- Elements teòrico-antropològics |
-El debat sobre el matriarcat: els evolucionistes del s. XIX.
- Sexe i temperament: Margaret Mead, el particularisme històric i l’escola de Cultura i Personalitat als EE.UU.
- La vida sexual dels selvatges: Malinowski i el funcionalisme.
- Les estructures elementals del parentiu: Lévi-Strauss i l’estructuralisme.
- L’home-caçador i la dona recol.lectora: el neoevolucionisme.
- De l’antropologia de la dona a l’antropologia dels gèneres |
3.- Dades etnogràfiques dels papers de dones i homes en les societats pre-industrials
|
- Societats caçadores-recol.lectores: el domini econòmic de les dones.
- Societats agrícoles i/o ramaderes: el domini econòmic dels homes.
- El debat entorn de la situació d’homes i dones a les societats primitives. |
4.- Sexe, gènere i amor a l’occident industrial-capitalista |
4.1.- Les bases ideològiques.
- L’univers judeo-cristià: el mite del Gènesis. [CAPELLANS]
- La invenció de l’amor romàntic.
- El model burgès de mestressa de casa: la mística de la feminitat i la maternitat.
- La biologia com a destí: Freud. [METGES]
4.2.- Les bases materials.
- La divisió de les esferes productiva i reproductiva, de l’àmbit públic i el domèstic.
- La contradicció dels papers femenins: emancipació i explotació.
4.3.- L’evolució dels papers de gènere a la societat industrial.
- El no treball, la proletarització i la mà d’obra de reserva de les dones.
- La societat post-industrial: el treball com opció i la doble jornada laboral; les professions “femenines”; mercat de treball i gènere.
- Monogàmia, adulteri i subordinació femenina a occident. [JUTGES I LEGISLADORS]
- Del somni de la igualtat al redescobriment de les diferències (deficiències?): vells i nous models en debat.
- De la psicoanàlisi a la sexologia i la democràcia (¿) sexual. (SEXÒLEGS) |
5.- Del present al futur: constatacions, símptomes i projeccions de l’actual sistema de gèneres |
- Canvi radical o realitat distorsionada?: les dones com a primer sexe i els homes com a sexe dèbil.
- La (pretesa) feminització de la societat (o autoenganyar-se és bonic –i pervers!-): a major glòria del feminisme yuppie.
- Mascle post-modern, mascle fracassat?
- La (tossuda) permanència de les estructures patriarcals (o qui té cura –amorosament- de l’àmbit de la reproducció).
- Amor-passió, amor-raó... els dilemes de l’amor en una societat electiva.
- Reestructuracions: viure separats, junts o enfrontats dins o fora de la família; amor lliure, divorci lliure; la procreació, tanmateix; decadència i idolatria del matrimoni, la família, la intimitat i l’amor.
- “Dissidències” sexuals: homosexualitat, prostitució, pornografia, bissexualitat, sadomassoquisme, intersexualitat, adultisme.
- Conflictes sexuals: violació, maltractaments i acuitament sexual.
- Els usos post-moderns del cos, el sexe i l’amor: les formes elementals de la vida socioeròtica –totalitarisme sexual, ascetisme sexual i seducció- amb els cyborgs a l’horitzó.
- Solucions, utopies, disbarats... crisi i/o mort del gènere: més enllà dels rols masculí i femení.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
60 |
90 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
30 |
45 |
Treballs |
|
8 |
24 |
32 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació curs i treball. |
Sessió Magistral |
Impartició temes teòrics. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Documentals i navegació webs. Anàlisi i comentaris. |
Treballs |
L'alumne haurà de resalitzar un treball que consdti d'una part original de presentació de dades empíriques i una altra d'anàlisi d'aquestes dades seguint de ben aprop els continguts teòrics facilitats al llarg del curs en les classes magistrals i en els dossiers de lectures. |
Atenció personalitzada |
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treballs |
Proves pràctiques |
|
Descripció |
Atenció en hores de tutoria i acompanyament al camp. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Visió i anàlisi webs i documentals. |
10% |
Treballs |
Consisteix a realitzar, de forma individual, algun dels possibles treballs següents relacionats amb problemàtiques/temàtiques específiques dels tres grans àmbits d’anàlisi de l’assignatura: el sexe, el gènere i l’amor.
- Gènere: Cap a una nova feminitat/masculinitat? Transformacions i/o permanències de la identitat de gènere al segle XXI (metrosexuals, siliconades, feministes yuppies, nou sexe dèbil, nou primer sexe...)
- Sexe: Els usos postmoderns del sexe (sexe virtual -o no- a internet, noves -o actuals- formes de prostitució -acompanyats, gigolós, prostitució de luxe, prostitució de carretera, massatgistes, ....-, sexe –amb, sense, per...- amor,...)
- Amor: Noves –o alternatives o renovades- formes de relació i convivència (L.A.T., segones i terceres núpcies, parelles interculturals, homosexuals, etc.).
|
80% |
Proves pràctiques |
Dirari de camp/Ressenya |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En la 2a. convocatòria l'alumne que no hagi presentat cap treball al llarg del curs tindrà dret a la realització d'un examen que constarà de cin preguntes amb un valor de dos punts cada pregunta. L'alumnes que hagi presentat algun treball al llarg del curs podrà presentar en segona convocatòria els treballs no presentats i/o no superats en primera convocatòria o optar a la realització de l'examen. |
Bàsica |
|
ARIÈS, Ph., BÉJIN, A., FOUCAULT, M. i altres Sexualidades occidentales, Paidós, Barcelona, 1987.
ARIÈS, Ph. I DUBY, G. Historia de la vida privada, Taurus, Madrid, 10 vols., 1991.
ARTOUS, Antoine Los orígenes de la opresión de la mujer, Fontamara, Barcelona, 1982.
BEAUVOIR, Simone de El segundo sexo, Cátedra, Madrid, 1998 (1949), 2 vols.
BECK, Ulrich i BECK-GERNSHEIM, Elisabeth El normal Caos del Amor, El Roure, Barcelona, 1998.
BOURDIEU, Pierre La dominación masculina, Anagrama, Barcelona, 2000.
BUSS, David M. La evolución del deseo, Alianza, Madrid, 1996.
FEATHERSTONE, Mike (Ed.) Love & Eroticism, Sage, London, 1999.
FISHER, Helen Anatomía del amor. Historia natural de la monogamia, el adulterio y el divorcio, Anagrama, Barcelona, 1999.
FLANDRIN, Jean-Louis La moral sexual en occidente, Juan Granica, Barcelona, 1984.
FOUCAULT, M. Historia de la sexualidad, Siglo XXI, Madrid, 1978.
GIDDENS, Anthony La transformación de la intimidad. Sexualidad, amor y erotismo en las sociedades modernas, Cátedra, Madrid, 2000.
GUASCH, O. i VIÑUALES, O. (eds.) Sexualidades. Diversidad y control social, edicions bellaterra, Barcelona, 2003.
HARAWAY, Donna J. Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza, Cátedra, Madrid, 1995.
MEAD, Margaret Educación y cultura en Nueva Guinea, Paidós, Barcelona, 1999 (1930).
Sexo y temperamento en las sociedades primitivas, Paidós, Barcelona, 1990 (1935).
Masculino y femenino, Minerva, Madrid, 1994 (1949).
MEILLASSOUX, Claude Mujeres, graneros y capitales, Siglo XXI, México, 1993.
MOORE, Henrietta L. Antropología y feminismo, Cátedra, Madrid, 1991.
PAGLIA, Camille Vamps & Tramps. Más allá del feminismo, Valdemar, Madrid, 2001.
ROCA i GIRONA, Jordi De la pureza a la maternidad. La construcción del género femenino en la postguerra española, Ministerio de Educación y Cultura, Madrid, 1996.
WHITTOCK, Margaret Feminising the Masculine? Women in non-traditional employment, Ashgate, 2000.
ZELDIN, Theodore Historia íntima de la humanidad, Alianza, Madrid, 1997.
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|