DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ART ALTMEDIEVAL I ROMÀNIC Codi 12214103
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Segon Primer
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
BUTTÀ ., LICIA
Adreça electrònica licia.butta@urv.cat
Professors/es
BUTTÀ ., LICIA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura té com a objectiu l'estudi de la producció artística realitzada a Europa i en l'entorn mediterrani entre l'any 300 i el 1200 aproximadament. Comença amb el primer art cristià i es centra en l'art bizantí, islàmic i 'europeu occidental fins al romànic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art.
 A2 Analitzar la visió diacrònica general de la història de l'art universal.
 A5 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
 A6 Interpretar les principals fonts literàries i documentals de la història de l’art.
 A8 Aplicar les diferents metodologies d’aproximació a la història de l’art i de la seva contingència històrica (historiografia de l’art).
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Estudia els processos historicoartístics que acompanyaren el naixement de l'Europa de les nacions després de la descomposició de l'Imperi romà
Assoleix unes nocions clares dels elements que caracteritzen l'art romànic, des dels seus orígens fins al pas cap al gòtic
Assoleix una capacitat crítica interpretativa de l’estètica i dels cicles figuratius escultòrics i pictòrics del romànic
 A2 Estudia els processos historicoartístics que acompanyaren el naixement de l'Europa de les nacions després de la descomposició de l'Imperi romà
Coneix els principals centres de la producció figurativa entre els segles VII i X
Assoleix unes nocions clares dels elements que caracteritzen l'art romànic des dels seus orígens fins al pas cap al gòtic
 A5 Assoleix uns coneixements generals dels diferents llenguatges artístics del tardoantic i l'alta edat mitjana (art carolingi, otonià, bizantí i islàmic)
Assoleix unes nocions clares dels elements que caracteritzen l'art romànic, des dels seus orígens fins al pas cap al gòtic
Assoleix una capacitat crítica interpretativa de l’estètica i dels cicles figuratius escultòrics i pictòrics del romànic
 A6 Assoleix uns coneixements generals dels diferents llenguatges artístics del tardoantic i l'alta edat mitjana (art carolingi, otonià, bizantí i islàmic)
Assoleix una capacitat crítica interpretativa de l’estètica i dels cicles figuratius escultòrics i pictòrics del romànic
 A8 Assoleix unes nocions clares dels elements que caracteritzen l'art romànic, des dels seus orígens fins al pas cap al gòtic
Assoleix una capacitat crítica interpretativa de l’estètica i dels cicles figuratius escultòrics i pictòrics del romànic
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’acord amb la planificació donada
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...

Continguts
Tema Subtema
1.Introducció a l'art altmedieval. - Conceptes previs.
- Panorama espacial.
- Cultures artístiques concurrents.
- Construcció i decoració.
- Problemes d'estudi
2. Els antecedents tardoantics: el segle IV. - Arquitectura: els espais per al culte.
- Creació d'un repertori figuratiu.
- Arts figuratives: principals realitzacions.

3. Art bizantí I: l'edat d'or de Justinià. - Art i imperi a Bizanci.
- Arquitectura del segle V.
- Arquitectura del segle VI: l'època de Justinià.
- Mosaics bizantins dels segles V i VI.
- La plàstica bizantina: escultura en pedra i ivori.
- Pintura, miniatura i arts del metall.
4. Art bizantí II: la iconoclàstia i la recuperació macedònica. - La crisi iconoclasta.
- Arquitectura: la dinastia macedònica.
- Mosaics.
- Pintura mural i miniatura.
- Escultura en pedra i ivori.
- Orfebreria i esmalts.
5. Art de la època de les invasions. - Itàlia I: Roma i Ràvena.
- Art de la Itàlia llombarda.
- Art franc merovingi.
- Les Illes Britàniques.
- Introducció al art hispanogod.

6. Art musulmà: els primers segles de l'art islàmic. - La mesquita i el palau.
- Decoració i figuració.
- Art dels omeies a Síria.
- Art dels abbasís i els seliúcides.

8. Art carolingi i otonià. - Introducció a l'art carolingi.
- Arquitectura carolíngia: palatina i religiosa.
- Arts figuratives carolíngies.
- Introducció a l'art otonià.
- Arquitectura otoniana.
- Arts figuratives otonianas.
10. Introducció a l'art romànic. - Concepte, marc històric i periodització. Els protagonistes: promotores i artistes.
- Temps i espai en l'art romànic.
- Introducció a l'arquitectura romànica.
- Introducció a les arts figuratives: formes i iconografia.
12. espais de culto i liturgia

14. programes iconogràfics i estructures arquitectòniques
objects i discurs retòric: les imatges i els reliquiaris

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 1 4
Sessió Magistral
A1
A5
25 20 45
Pràctiques de camp/sortides
A8
B3
B4
14 30 44
Seminaris
A1
A5
10 12 22
Atenció personalitzada
5 10 15
 
Proves de desenvolupament
A1
A5
4 20 24
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Pràctiques de camp/sortides
Seminaris
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Los alumnos que lo crean necesario pueden pedir atención personalizada para aclarar dudas, prufundizar temas, debatir conceptos tratados en clase.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques de camp/sortides
A8
B3
B4
Prácticas externas. El alumno prepara una presentación del monumento que se visitará durante el viaje de estudio. 20%
Seminaris
A1
A5
Seminarios activos en los cuales el alumno prepara un tema a través de la lectura de textos previamente seleccionados por el profesor y lo debate en clase con los otros compañeros 15%
Proves de desenvolupament
A1
A5
Identificación de 10 obras de arte. 5 preguntas cortas. 65%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BECKWITH, J., Arte paleocristiano y bizantino, Madrid, 1997.

CONANT, K.J., Arquitectura carolingia i románica, Madrid, 1982.

DODWELL, C.R., Artes pictóricas en Occidente 800-1200, Madrid, 1995.

GRABAR, A., Las vías de creación en la iconografía cristiana, Madrid, 1979.

GRABAR, O., La formación del arte islámico, Madrid, 1979.

KRAUTHEIMER, R., Arquitectura paleocristiana y bizantina, Madrid, 1993.

LASKO, P., Arte sacro 800-1200, Madrid, 1999.

RODLEI, L., Bizantine art and architecture. An introduction, Cambridge, 1994.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ART GÒTIC/12214104

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ICONOGRAFIA/12214002
SOCIETAT I CULTURA A L'EDAT MITJANA/12214005

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ART CLÀSSIC/12071002
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent