Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art. |
| A2 |
Analitzar la visió diacrònica general de la història de l'art universal. |
| A5 |
Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història. |
| A6 |
Interpretar les principals fonts literàries i documentals de la història de l’art. |
| A8 |
Aplicar les diferents metodologies d’aproximació a la història de l’art i de la seva contingència històrica (historiografia de l’art). |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Estudia els processos historicoartístics que acompanyaren el naixement de l'Europa de les nacions després de la descomposició de l'Imperi romà
Assoleix unes nocions clares dels elements que caracteritzen l'art romànic, des dels seus orígens fins al pas cap al gòtic
Assoleix una capacitat crítica interpretativa de l’estètica i dels cicles figuratius escultòrics i pictòrics del romànic
| | A2 |
Estudia els processos historicoartístics que acompanyaren el naixement de l'Europa de les nacions després de la descomposició de l'Imperi romà
Coneix els principals centres de la producció figurativa entre els segles VII i X
Assoleix unes nocions clares dels elements que caracteritzen l'art romànic des dels seus orígens fins al pas cap al gòtic
| | A5 |
Assoleix uns coneixements generals dels diferents llenguatges artístics del tardoantic i l'alta edat mitjana (art carolingi, otonià, bizantí i islàmic)
Assoleix unes nocions clares dels elements que caracteritzen l'art romànic, des dels seus orígens fins al pas cap al gòtic
Assoleix una capacitat crítica interpretativa de l’estètica i dels cicles figuratius escultòrics i pictòrics del romànic
| | A6 |
Assoleix uns coneixements generals dels diferents llenguatges artístics del tardoantic i l'alta edat mitjana (art carolingi, otonià, bizantí i islàmic)
Assoleix una capacitat crítica interpretativa de l’estètica i dels cicles figuratius escultòrics i pictòrics del romànic
| | A8 |
Assoleix unes nocions clares dels elements que caracteritzen l'art romànic, des dels seus orígens fins al pas cap al gòtic
Assoleix una capacitat crítica interpretativa de l’estètica i dels cicles figuratius escultòrics i pictòrics del romànic
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’acord amb la planificació donada
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
|
Tema |
Subtema |
1.Introducció a l'art altmedieval. |
- Conceptes previs.
- Panorama espacial.
- Cultures artístiques concurrents.
- Construcció i decoració.
- Problemes d'estudi
|
2. Els antecedents tardoantics: el segle IV. |
- Arquitectura: els espais per al culte.
- Creació d'un repertori figuratiu.
- Arts figuratives: principals realitzacions.
|
3. Art bizantí I: l'edat d'or de Justinià. |
- Art i imperi a Bizanci.
- Arquitectura del segle V.
- Arquitectura del segle VI: l'època de Justinià.
- Mosaics bizantins dels segles V i VI.
- La plàstica bizantina: escultura en pedra i ivori.
- Pintura, miniatura i arts del metall.
|
4. Art bizantí II: la iconoclàstia i la recuperació macedònica. |
- La crisi iconoclasta.
- Arquitectura: la dinastia macedònica.
- Mosaics.
- Pintura mural i miniatura.
- Escultura en pedra i ivori.
- Orfebreria i esmalts.
|
5. Art de la època de les invasions. |
- Itàlia I: Roma i Ràvena.
- Art de la Itàlia llombarda.
- Art franc merovingi.
- Les Illes Britàniques.
- Introducció al art hispanogod.
|
6. Art musulmà: els primers segles de l'art islàmic. |
- La mesquita i el palau.
- Decoració i figuració.
- Art dels omeies a Síria.
- Art dels abbasís i els seliúcides.
|
8. Art carolingi i otonià. |
- Introducció a l'art carolingi.
- Arquitectura carolíngia: palatina i religiosa.
- Arts figuratives carolíngies.
- Introducció a l'art otonià.
- Arquitectura otoniana.
- Arts figuratives otonianas.
|
10. Introducció a l'art romànic. |
- Concepte, marc històric i periodització. Els protagonistes: promotores i artistes.
- Temps i espai en l'art romànic.
- Introducció a l'arquitectura romànica.
- Introducció a les arts figuratives: formes i iconografia.
|
12. espais de culto i liturgia |
|
14. programes iconogràfics i estructures arquitectòniques |
|
objects i discurs retòric: les imatges i els reliquiaris |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
1 |
4 |
Sessió Magistral |
|
25 |
20 |
45 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
14 |
30 |
44 |
Seminaris |
|
10 |
12 |
22 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
10 |
15 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
20 |
24 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
|
Sessió Magistral |
|
Pràctiques de camp/sortides |
|
Seminaris |
|
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Los alumnos que lo crean necesario pueden pedir atención personalizada para aclarar dudas, prufundizar temas, debatir conceptos tratados en clase. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques de camp/sortides |
|
Prácticas externas. El alumno prepara una presentación del monumento que se visitará durante el viaje de estudio. |
20% |
Seminaris |
|
Seminarios activos en los cuales el alumno prepara un tema a través de la lectura de textos previamente seleccionados por el profesor y lo debate en clase con los otros compañeros |
15% |
Proves de desenvolupament |
|
Identificación de 10 obras de arte. 5 preguntas cortas. |
65% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
BECKWITH, J., Arte paleocristiano y bizantino, Madrid, 1997. CONANT, K.J., Arquitectura carolingia i románica, Madrid, 1982. DODWELL, C.R., Artes pictóricas en Occidente 800-1200, Madrid, 1995. GRABAR, A., Las vías de creación en la iconografía cristiana, Madrid, 1979. GRABAR, O., La formación del arte islámico, Madrid, 1979. KRAUTHEIMER, R., Arquitectura paleocristiana y bizantina, Madrid, 1993. LASKO, P., Arte sacro 800-1200, Madrid, 1999. RODLEI, L., Bizantine art and architecture. An introduction, Cambridge, 1994. |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ICONOGRAFIA/12214002 | SOCIETAT I CULTURA A L'EDAT MITJANA/12214005 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|