Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A14 |
Utilitzar tècniques avançades de producció, realització en directe, animació, muntatge i postproducció de productes audiovisuals. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals. |
| B9 |
Saber planificar i organitzar. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A14 |
Desenvolupa coneixements bàsics de les possibilitats sonores d’una gravació
Desenvolupa coneixements bàsics de les possibilitats fotogràfiques d’una gravació
Coneix les possibilitats tècniques bàsiques per a registrar el so en localitzacions d’interiors i exteriors
Coneix les possibilitats tècniques bàsiques per a registrar imatges en localitzacions d’interiors i exteriors
Aprèn les possibilitats de postproducció i disseny de so digital
Aprèn les possibilitats de postproducció d’imatge digital
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B5 |
Contribueix a l'establiment i aplicació dels processos de treball en l'equip
| | B8 |
Distribueix les responsabilitats i les tasques en funció de les potencialitats de cada membre de l'equip; adaptant les accions i els responsables a les incidències i als canvis que sorgeixen durant l'execució del projecte
| | B9 |
Té capacitat de planificació i organització
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
|
Tema |
Subtema |
Breu història de la llum
|
La llum com a matèria primera.
Breu història de la física de la llum
Plató
Newton
Goethe
Young
Huygens
Oersted
Maxwell
Michaelson i Morley
Einstein
El cercle de colors
Complementarietat
Colors bàsics llum, adició |
La càmera |
Evolució històrica de la càmera i els suports
Camera obscura
Shutter i diafragma
Profunditat de camp
L'òptica
Angulars i teles
Lluminositat, números f
Distorsió rectes
Balanç de blancs
L'histograma
El ccd cmos
Entrellaçat vs. progressiu
Cel·luloide vs. digital
L'enquadrament
Angles i valors de pla
Subexposició i sobreexposició
Exposició idònia per vídeo digital
La distribució de la llum en el pla
Jerarquies d'atenció
La importància del moviment en pla
Tipus de moviment
El cervell reptilià |
La captació del so |
El so com a ona
Les còniques, propietats reflectants llum i so
Tipus de micròfon
Direccionalitat
Perxes
Equips inalàmbrics
Ubicació del micròfon
Separació càmera-micròfon
Tècniques stereo
Diversificació fonts
Paravents
Vu-meters |
La font de llum |
El sol i el reflector
Tipus de focus
Fresnel, Quartz, Spot, leds... fluorescents
Temperatura de color
Tècniques bàsiques
Tipus de llum: llum dura, llum difosa
Llum principal, llum de farciment, contra, llum puntual
La posició de la llum |
Entre la font de llum i l'objecte |
Banderes
Gelatines de correcció
Gelatines d'expressió
Superfícies reflectants o refractants
Doble trama, transparències, persianes...
Llums variables
Us de difusors i gelatines.
Filtres correcció
Llum rebotada. Porex, reflectors, miralls.
Llei inversa del quadrat
El fotòmetre
Filmació nocturna
|
L'objecte |
Maquillatge i pintura
Coordinació amb direcció d'art
Les superfícies com a filtre
El "matabrillos"
"Forillos" i falsos fondos
L'engany 3D, 2D
Efectes teatrals
Doble exposició
Filmació per composició, substitució de cels, decorats imaginaris.
Mates, chroma, luma keys.
La profunditat del pla
Bidimensionalitat vs. il·lusió de tridimensionalitat
Els objectes davant de l'objecte
El punt de fuga
Espai vs. espai fílmic |
Entre l'objecte i la càmera |
Filtres
Polaritzadors
Difusors
Fum, filtres de boira
El balanç de blanc com a filtre
Baixa definició
Nd's
Superfícies reflectants o refractants
Doble trama (moiré i usos creatius del moiré)
Filtres de colors per foto en color
Filtres pintats |
Revisió de treballs 1 |
Revisió, visionat crític i comentari dels treballs realitzats a classe fins el moment. |
Direcció de fotografia experimental |
El cinema com a música (Ruttman, Vertov, Duchamp)
L'abstracció (Fischinger, Richter, Léger, Moholy Nagy)
La fisicitat del medi (Brakhage)
La presència de l'artifici (Terayama, Shinoda)
La presència del que mira (Jonas Mekas)
L'alteració de l'espai temps (Maya Deren)
L'alteració de la llum (ValdelOmar)
L'alteració de la durada (Warhol)
L'alteració del so (Mara Mattushka)
Etcéteres. |
Estètica trash i punk |
Arte povera
Beats, Robert Frank
Cinema verité
Direct Cinema
Nouvelle vague -Camera-stylo
Punk
Warhol
John Waters
Jess Franco
No wave
La movida
The Young Ones
Dogma 95
L'assimilació de l'underground
Implicacions ètiques |
Aprenent de la pintura |
Relació entre pintura i direcció de foto
Recrear la llum
Filmar la pintura, els diàlegs entre diferents llenguatges
Greenaway-Rembrandt (Nightwatching)
Clouzot-Picasso (Le Mystère Picasso)
Jarman-Caravaggio (Caravaggio)
Erice-López (El sol del membrillo)
Ruiz-Klimt (Klimt)
Tarkovski-Rublev (Andrei Rublev) |
Filmar en blanc i negre |
Utilització de filtres de colors i polaritzadors per fotografia en blanc i negre
Visionat en blanc i negre per veure equilibri luminància
-Satantango (Tarr)
-The Servant (Losey)
-Persona (bergman)
-La mujer de las dunas (Teshigahara)
-A bout de souffle (Godard)
-El tercer hombre (Reed)
-El Proceso (Welles)
-Hilda (Charles Vidor)
-La bella y la bestia (Cocteau)
-Otto e mezzo (Fellini)
-Dead Man (Jarmusch) |
Crèdits, vídeo-clips i anuncis, la fal·làcia de la perfecció |
La perfecció de la imatge
La postproducció
L'absència d'ombra
La saturació
El volum del so
La mitificació de la banalitat a través de la fotografia i el so.
La relació del text amb la imatge
El text com a imatge
Filmar amb música |
La utilització simbòlica de la imatge |
Què és un símbol? Símbol vs. metàfora.
El ritme de la imatge
El color com a informació
saturació del color
la llum com a informació
L'ombra com a informació
La hipnosi
La imatge específicament cinematogràfica
Tipus de relació de la filmació amb la realitat
Noció de veritat en el pla (Dreyer)
La filmació de l'atrocitat
Qui és la càmera?
La relació de la càmera amb allò filmat. |
Revisió de treballs 2 |
Revisió, visionat crític i comentari dels treballs realitzats durant el curs.
Cloenda |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
45 |
15 |
60 |
Sessió Magistral |
|
14 |
70 |
84 |
Treballs |
|
1 |
1 |
2 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Contingut de l'assignatura
Plantejament bàsic
Sistema d'avaluació
Bibliografia
Creació de grups
Tria del fil conductor de les pràctiques.
Creació d'argument bàsic en 14 escenes
Sistema acumulatiu de requisits tècnics de les pràctiques.
Mecànica de les pràctiques |
Pràctiques de camp/sortides |
Visites a l'estudi de grabació i sortides a l'exterior amb les càmeres i resta d'equip fotogràfic per tal de posar en pràctica els coneixements teòrics adquirits. |
Sessió Magistral |
Contingut teòric de l'assignatura. |
Treballs |
El treball teòric consistirà en un anàlisi i una planificació del plantejament fotogràfic d'un film o escena. Puntua el 50% de la nota final. |
Atenció personalitzada |
Els alumnes que desitgin parlar personalment amb el professor o fer suggerències sobre els continguts del curs poden fer-ho al llarg de tot el quatrimestre. |
Descripció |
Els alumnes poden sol·licitar parlar personalment amb el professor quan ho creguin convenient. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques de camp/sortides |
|
Aplicació pràctica dels continguts teòrics de l'assignatura |
50% |
Treballs |
|
Treball escrit analitzant i aplicant temes relacionats amb els continguts del curs. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria implicarà entregar un volum de treballs-pràctiques equivalents als realitzats durant el curs. S'haurà d'entregar o bé 13 pràctiques en format videogràfic (dvd) que corresponguin a les que s'haurien d'haver realitzat durant l'assignatura o bé 9 d'aquestes pràctiques i 4 treballs escrits sobre els temes de les classes-pràctiques restants. |
Bàsica |
Ricardo Aronovich, Exponer una historia : la fotografía cinematográfica, 1997, Gedisa
Schaefer, Dennis, Maestros de la luz : conversaciones con directores de fotografia, 1998 , Plot
Martínez Abadía, José, Manual básico de técnica cinematográfica y dirección de fotografía , 2000 , Paidós
Bergman, Ingmar, Persona, 2001, Filmax
F.W. Murnau, Fausto, 2002, Divisa
Tarr, Béla, Béla Tarr: trilogía inédita, 2006, Fnac
Wenders, Wim, El cielo sobre Berlín, 2003, Filmax
Trier, Lars Von, Europa, 2001, Filmax
Rouch, Jean, La Pyramide Humaine, 2008, Intermedio
Guerín, José Luis, En Construcción, 2002, Planeta
Fosse, Bob, Lenny, 2003, MGM
Wai, Wong Kar, In the mood for love, 2046, 2001-2005, Araba Films
Tarkovski, Andrei, Sacrificio, 2006, Cameo Media
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
AULA DE POSTPRODUCCIÓ: IMATGE I SO/12234210 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
GÈNERES I FORMATS AUDIOVISUALS/12234112 | HISTÒRIA DE L'AUDIOVISUAL/12234115 | ESCRIPTURA CREATIVA/12234203 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|