Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic. |
| A7 |
Conèixer de forma teòrica i aplicada els fonaments de l’exercici del periodisme: redacció i estil, concepte d’actualitat, noticiabilitat, organització laboral i professional, deontologia. |
| A11 |
Conèixer i saber aplicar els diferents gèneres periodístics escrits i els gèneres i formats de programes audiovisuals per narrar, analitzar o valorar l’actualitat de forma eficaç, responsable i creativa. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp del Periodisme. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B11 |
Tenir capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Coneix la teoria i la pràctica de l'organització en gèneres dels textos periodístics en premsa, ràdio, televisió i Internet
| | A7 |
Comprèn l’estructura, les dinàmiques i les rutines de producció d’una redacció d’informatius
| | A11 |
Coneix i sap aplicar el concepte de notícia i de noticiabilitat, i dominar les tècniques bàsiques de producció de notícies per a premsa, ràdio, televisió i internet
Desenvolupa les habilitats socials necessàries per al treball en equip que té lloc en les redaccions de mitjans escrits, audiovisuals i interactius
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’afrontar-lo
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’un problema i no quedar-se amb els símptomes
| | B4 |
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
| | B5 |
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l'establiment i aplicació dels processos de treball en equip
| | B11 |
Té capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a noves situacions
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Conceptes bàsics del periodisme informatiu |
|
La notícia: concepte i característiques |
Criteris de noticiabilitat
Vida de la notícia
Esdeveniments previstos i imprevisibles
Agenda informativa |
Les fonts informatives |
Tipologia
Gestió de les fonts
Citació i atribució de les fonts
Internet i les xarxes socials com a font informativa |
Periodista de mitjans i periodista de fonts |
Diferències i coincidències
Periodista de fonts: notes de premsa, convocatòries, dossiers informatius, internet, xarxes socials, seguiment de l'esdeveniment |
La peça informativa escrita |
Estructura i característiques
Entrevista informativa |
La peça informativa en ràdio |
Tipologia de programes informatius radiofònics |
La peça informativa en televisió |
Tipologia d'informatius de televisió |
La informació per internet |
Característiques
Mitjans exclusivament digitals i mitjans que combinen diversos formats
Avantatges i inconvenients |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
30 |
7 |
37 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
25 |
50 |
75 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
30 |
60 |
90 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
18 |
19 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació general dels objectius de l'assignatura i del sistema d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Sessions teòriques per desenvolupar els coneixements bàsics dels continguts de l'assignatura |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Realització d'exercicis de redacció de notícies reals per a premsa, ràdio i televisió. Enregistrament al carrer de fets noticiables reals. |
Pràctiques de camp/sortides |
Lectura i posterior treball d'anàlisi crítica d'un llibre actual que aborda i permet treballar els gèneres informatius. |
Atenció personalitzada |
Conferència i col·loqui amb l'autor del llibre escollit. |
Atenció personalitzada |
Correció personalitzada de les pràctiques realitzades al llarg del curs pels alumnes. Seguiment i avaluació dels treballs presentats. |
Descripció |
Al llarg del curs hi ha previstes un total de 8 sessions de dues hores cadascuna d'atenció individual i en grup a partir de l'anàlisi i correcció de les pràctiques realitzades. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
L'avaluació te en compte la qualitat de la redacció i locució de les peces informatives elaborades per a ràdio i televisió, d'acord amb el contingut teòric de l'assignatura |
35% |
Pràctiques de camp/sortides |
|
L'avaluació té en compte la capacitat se síntesi i anàlisi crítica del llibre escollit |
10% |
Altres |
|
Test d'actualitat |
Al llarg del curs es procedirà a fer exercicis per constatar el seguiment de l'actualitat informativa per part dels alumnes |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura cal haver superat per separat cadascuna de les proves (proves objectives i treballs d'una banda, i mitjana de les pràctiques d'una altra). En cas que això no es produeixi en el procés d'avaluació contínua, es farà un examen de segons convocatòria que contindrà una part teòrica (30%) i una pràctica (70%) que caldrà superar en funció de la part no superada durant l'avaluació contínua. |
Bàsica |
Balsebre, Armand, La entrevista en radio, televisión y prensa, Cátedra, 1998
Palau Sicart, Goretti, Gabinets de comunicació: periodistes a l’altra banda, Pòrtic, 2003
Reig, Ramon, El Periodista en la telaraña: nueva economía, comunicación, periodismo, públicos, Anthropos, 2007
Luengo Benedicto, Juan Tomàs, Cómo elaborar informativos en radio, Comunicación Social, 2010
Benavides, José Luis, Escribir en prensa, Pearson, 2004
De Moragas, Miquel; Prado, Emili, La televisió pública a l'era digital, Pòrtic , 2000
Oliva, L. Sitjà, X., Las noticias en radio y televisión, Omega, 2009
Martínez Albertos, José Luis, Curso general de redacción periodistica, Thomson, 2002
, www.lavanguardia.es, ,
, www.ara.cat, ,
, www.3cat24.cat, ,
, www.cadenaser.com, ,
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
GÈNERES INTERPRETATIUS EN MITJANS ESCRITS I AUDIOVISUALS/12244113 | PERIODISME A INTERNET/12244115 | PRÀCTIQUES EXTERNES/12244401 | ESCRIPTURA CREATIVA/12244203 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
GÈNERES INTERPRETATIUS EN MITJANS ESCRITS I AUDIOVISUALS/12244113 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CASTELLÀ)/12244010 | ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CATALÀ)/12244007 | HISTÒRIA I ESTRUCTURA DE LA COMUNICACIÓ/12244105 | FONAMENTS DEL PERIODISME/12244104 | PERIODISME DEL SEGLE XX/12244114 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|