DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) PERIODISME ESPECIALITZAT Codi 12244219
Ensenyament
Grau de Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
BATISTA VILADRICH, ANTONI MARIA CLARET
Adreça electrònica antonibatista@urv.cat
Professors/es
BATISTA VILADRICH, ANTONI MARIA CLARET
Web
Descripció general i informació rellevant Capacitar als futurs periodistes per abordar amb professionalitat situacions extremes en conflicte, en els àmbits polític i social, sobre tot. La metodologia se centra en la problemàtica basca, preocupació important dels ciutadans de l’Estat espanyol en les enquestes dels últims anys, i qüestió de màxima actualitat arran el cessament de la violència d’ETA. També s’estudien casos més llunyans, com Palestina i Irlanda. Amb projecció al problema més actual d’aquest tipus, com és el de la violència d’arrel yihadista. Com a conflictes socials, es proposen els temes del món de la droga i les drogodependències, i el de l’atur, fenòmens que són més o menys comuns als hàbitats en els quals ens movem. L’assignatura planteja coneixement d’aquestes realitats, maneres d’analitzar-les acadèmicament, projecció a conflictes en general i formes de tractar-les de manera professional.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Conèixer de forma teòrica i aplicada els fonaments de l’exercici del periodisme: redacció i estil, concepte d’actualitat, noticiabilitat, organització laboral i professional, deontologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Coneix els aspectes bàsics de les grans tipologies de conflictes contemporanis que generen interès periodístic
Adquireix els coneixements i les tècniques necessàries per abordar amb professionalitat situacions extremes en conflicte en els àmbits polític i social
Desenvolupa el sentit ètic i de responsabilitat social a l’hora d’enfrontar-se a la cobertura periodística de situacions de conflicte agut
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’acord amb una sistemàtica
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Plantejament general. Epistemologia. Ètica i deontologia. Guerra i terrorisme. Definicions de terrorisme. Teoria del conflicte en periodisme.
1.1. Situació actual al País Basc
Tema 2. Atemptat selectiu, atemptat indiscriminat, terrorisme de baixa intensitat.
2.1. Ampliació del concepte de terrorisme a l'espai polític.
Tema 3. Euskal Herria i ETA. Història, política, periodisme.
Tema 4. Irlanda i Palestina. Història, política, periodisme.
Tema 5. Metodologia d’anàlisi periodístic. Deconstrucció, reconstrucció, construcció.
5.1. Nova redacció d'un esdeveniment ja relatat. El metallenguatge com a nova noticiabilitat en l'univers hiperinformat.
Tema 6. El tractament de la complexitat. Temps, espai i actors. Política comunicacional de l’esquerra abertzale. Política comunicacional antiterrorista. Llocs comuns del periodisme antiterrorista.
6. 1. El terrorisme d'arrel yihaddista. Ecosistema mediàtic.


Tema 7. Les fonts, definicions, classificacions. Fonts policials. Fonts al marge de la llei. Demonització i angelització.
7. 1. Teoria de la polifonia de fonts
Tema 8. Els gèneres periodístics. El reportatge com a forma idònia del tractament de la complexitat i el conflicte. Història, periodisme i literatura.
8. 1. Reporters de guerra.
Tema 9. El món de les drogues i les drogodependències. Un conflicte social. Arquetips del drogoaddicte. Propostes.
9. 1. Tractament mediàtic de les drogues a 10 diaris europeus. Treball de camp.
Tema 10.- El periodisme en els conflictes socials quotidians. El cas de les drogues i altres (delinqüència, cassos polítics, laborals i econòmics). 10. 1. Els media sobre/contra la crisi econòmica actual.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A7
C5
28 0 28
Presentacions / exposicions
A7
C5
15 15 30
Treballs
A7
B4
44 44 88
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries En les primeres sessions de l'assignatura s'explica el funcionament i avaluació de l'assignatura. Així com, el seus continguts.
Sessió Magistral En aquestes sessions es desenvolupa el contingut teòric de curs.
Presentacions / exposicions En aquestes sessions, els alumnes exposen els seus treballs individuals i en grup.
Treballs Els treball consisteixien en fer una anàlisi de contingut del tractament de conflictes. D'altra banda, es fan treballs pràctics (esencialment, reportatges).
Atenció personalitzada La teoria del conflicte en periodisme és extrapolable a qualsevol situació amb disparitat de criteris i d'interessos. Els alumnes podran presentar els temes que, dintre d'aquests paràmetres, siguin del seu interès.

Atenció personalitzada
Descripció
Per poder fer atenció personalitzada cal concretar cita prèvia amb el professor via email. El correu electrònic estarà sempre obert a les consultes dels alumnes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A7
C5
Assistència i participació a les classes magistrals. 50 %
Presentacions / exposicions
A7
C5
Presentació dels treballs per part dels alumnes. 25 %
Treballs
A7
B4
Realització de treballs. 25 %
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació continuada

Assistència a les classes magistrals i participació a les pràctiques, 50% de la nota. Presentació de treballs durant el curs; la nota dels quals donarà l'altra 50% de la nota final. Els alumnes que vulguin millorar aquesta nota ho podran fer amb la realització d'un reportatge de final de curs, proposat pel professor en el suport que l'estudiant decideixi --premsa, ràdio, televisió o periodisme digital.

Avaluació no continuada

Examen teòric final sobre les classes, no sobre la bibliografia, per la qual cosa se n'hauran de procurar els apunts. I presentació d'un treball en profunditat (20.000 caràcters) igualment proposat pel professor. Nota al 70% l'examen i 30 % el treball.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

Bibliografia.-

Batista, Antoni. “Terror i negligència. Hipercor i la construcció periodística d’ETA”. Edicions de La Magrana/RBA. Barcelona, 1997

Batista, Antoni. “Euskadi sin prejuicios”. Plaza & Janés/Random House Mondadori. Barcelona, 2001

Batista, Antoni. “Voces sobre Euskadi”. “Plaza & Janés”/Random House Mondadori. Barcelona, 2004

Batista, Antoni. “Madariaga. De las armas a la palabra”. RBA. Barcelona, 2008

Batista, Antoni. “Catalunya i Euskadi. Nació còncava i convexa”. Angle Editorial. Barcelona, 2011.

Batista, Antoni. “Adiós a las Armas. Crónica del final de ETA”. Debate/Random House Mondadori. Barcelona, 2012.

Borrat, Héctor. “El periódico, actor político”. Gustavo Gili. Barcelona, 1989

DDAA. “Miradas sobre Euskadi”. Alga Política. Irún, 2004

DDAA. “La prensa frente a ETA”. Fundación Miguel Ángel Blanco. Madrid, 1999

DDAA. “Terrorismo, víctimas y medios de comunicación”. Fundación Víctimas del Terrorismo. Madrid, 2003

DDAA. “Los medios de comunicación y el consumo de drogas”. Universidad de Deusto, 2004

Egaña, Iñaki. “Vasconia. Hechos, episodios y sucedidos”. Nabarralde. Iruñea, 2011

Eguiguren, Jesús. “El arreglo vasco”. Hiria. Donostia, 2008

Elorza, Antonio (i altres). “La historia de ETA”. Temas de Hoy. Madrid, 2000

Feeney, Brian. “Sinn Féin. Un siglo de historia irlandesa”. Edhasa. Barcelona, 2005

Giacopucci, Giovanni. “ETA, historia política de una lucha armada”. Txalaparta. Tafalla, 1994

Gurruchaga, Iñigo. “El modelo irlandés”. Península. Barcelona, 1998

Habermas, Jürgen. “Conciencia moral y acción comunicativa”. Península. Barcelona, 1996

Idoiaga, Petxo, i Ramírez, Txema. “Al filo de la (in)comunicación. Prensa y conflicto vasco”. Fundamentos. Madrid, 2002

Iriondo i Solà. “Demà, Euskal Herria. Entrevista amb Arnaldo Otegi”. Gara. Donostia, 2006

Martín-Barbero, Jesús. “De los medios a las mediaciones”. Gustavo Gili. Barcelona, 1991

Murua, Imanol. “El triángulo de Loiola”. Ttartarlo. Donostia, 2010

Segura, Antoni. “Más allá del Islam”. Alianza. Madrid, 2001

Segura, Antoni. “Euskadi. Crònica d’una desesperança”. L’Avenç. Barcelona, 2009. (En castellà, Alianza. Madrid, 2009).

Rekalde i altres. “11-M. Tres días que engañaron al mundo”. Txalaparta. Tafalla, 2004

Rodrigo, Miquel. “Los medios de comunicación ante el terrorismo”. Icaria. Barcelona, 1991.

 

Complementària



DDAA. "Breve historia de Euskadi. De los Fueros a la Autonomía". Debate. Bercelona, 2010

Fuster-Fabra, José Mª. "Responsabilidad civil de actos de terrorismo". Atelier. Barcelona, 2001

Ordozgoiti, Koldo. "El futuro nos pertenece. Memorias políticas del lehendakari Ibarretxe". Alberdania. Irún, 2010

Vilaregut, Ricard. "Terra Lliure. La temptació armada a Catalunya". Columna. Barcelona, 2004

Recomanacions


 
Altres comentaris
L'avaluació continuada requereix assistir a totes les classe i justificar les absències. Les classes comencen amb puntualitat. Es recomana no matricular-se en altres assignatures que solapin horaris, si es vol seguir l'avaluació continuada. El professor garanteix que també complirà el seu compromís docent i n'assoleix la responsabilitat davant dels alumnes
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent