DATOS IDENTIFICATIVOS 2013_14
Asignatura (*) LINGÜÍSTICA Código 12264006
Titulación
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
12 Formació bàsica Primer Anual
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
OLTRA MASSUET, MARIA ISABEL
MOLERO BERNALDEZ, MARGARITA
Correo-e isabel.oltra@urv.cat
margarita.molerob@urv.cat
elga.cremades@urv.cat
Profesores/as
OLTRA MASSUET, MARIA ISABEL
MOLERO BERNALDEZ, MARGARITA
CREMADES CORTIELLA, ELGA
Web
Descripción general e información relevante Introducció general a la naturalesa, la història i l'ús del llenguatge humà

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A4 Conèixer els corrents teòrics i metodològics de la lingüística i les seves aplicacions.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A4 Coneix les bases teòriques de la lingüística
Coneix les bases neurofisiològiques del llenguatge humà
Coneix les característiques del llenguatge humà
Coneix les aplicacions de la lingüística
Identifica les unitats dels diferents nivells de l’anàlisi lingüística
Valora la riquesa lingüística del món
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d'acord amb la planificació donada
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Tema 1: LA LINGÜÍSTICA I EL SEU OBJECTE D'ESTUDI 1.1. La lingüística i els seus objectius
1.2. Característiques del llenguatge humà
1.3. El llenguatge i les llengües
1.4. Tipologia lingüística i universals
Tema 2: L'ESTRUCTURA DE LA LLENGUA 2.1. L'estructura fonètica
2.2. L'estructura fonològica
2.3. L'estructura morfològica
2.4. L'estructura sintàctica
2.5. L'estructura semàntica
Tema 3: L'ÚS DEL LLENGUATGE 3.1. La pragmàtica i el tractament del discurs
3.2. La variació lingüística
3.3. El canvi lingüístic
Tema 4: ASPECTES PSICOLÒGICS I BIOLÒGICS DEL LLENGUATGE 4.1. L’adquisició del llenguatge
4.2. La comprensió i la producció del llenguatge
4.3. Llenguatge i cervell
Tema 5: TEORIA I APLICACIÓ EN LINGÜÍSTICA 5.1. Concepte de lingüística aplicada
5.2. Les aplicacions de la lingüística

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A4
2 0 2
Sessió Magistral
A4
50 50 100
Debats
A4
3 3 6
Fòrums de discussió
A4
0 8 8
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
40 40 80
Pràctiques a través de TIC
A4
5 15 20
Resolució de problemes, exercicis
A4
0 25 25
Atenció personalitzada
A4
5 0 5
 
Proves objectives de tipus test
A4
2 30 32
Proves pràctiques
A4
2 20 22
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Fòrums de discussió Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit acadèmic.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
descripción
L'horari d'atenció personalitzada es facilitarà a l'alumnat a principi de curs.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis
A4
Avaluació d'una sèrie d'exercicis pràctics 25%
Proves pràctiques
A4
Realització d'una prova de qüestions pràctiques 20%
Proves objectives de tipus test
A4
Realització d'una prova objectiva de tipus test 50%
Otros  

Avaluació de l'assistència i la participació a les pràctiques

5%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per aprovar l'assignatura en l'avaluació continuada s'ha de treure un 5 en cadascuna de les parts (teroia i pràctica). La nota final serà el resultat de la mitjana de les dues parts: teoria (prova tipus test) i pràctica (exercicis, prova amb qüestions pràctiques, assistència i participació). Un No Presentat en una de les parts compta com un 0.

Si no s'aprova les dues parts amb un 5, a la segona convocatòria:

- els alumnes que suspenguin les dues parts amb menys d'un 5, han de recuperar tota la matèria.

- els alumnes que suspenguin una de les dues parts amb menys d'un 5 o amb un No Presentat, han de recuperar només aquesta part.

Si a la segona convocatòria no es tenen aprovades les dues parts amb un 5, quedarà suspesa la Lingüística pel proper curs.

Els criteris d'avaluació de l'assignatura i de cadacuna de les dues parts es comentaran detalladament durant el curs.


Fonts d'informació

Bàsica

YULE, G. (1996): The Study of Language. Cambridge: Cambridge University Press. Traducció castellana: El lenguaje. Madrid: Akal, 2007, 3 ed.

Complementària

BERGMANN, A. et alli (eds.): Language Files: Materials for an Introduction to Language and Linguistics. Columbus: Ohio State University Press, 2007, 10 ed.

FROMKIN, V. et al. (2000): Linguistics. An Introduction to Linguistic Theory. Oxford: Blackwell.

HUDSON, G. (2000): Essential Introductory Linguistics. Oxford: Blackwell.

MARTÍNEZ CELDRÁN, E. (1995): Bases para el estudio del lenguaje. Barcelona: Octaedro.

MORENO CABRERA, J.C. (1991): Curso universitario de Lingüística Gene­ral. Tomo I: teoría de la gramática y sintaxis general. Madrid: Síntesis.          

MORENO CABRERA, J.C. (1994): Curso universitario de Lingüística General. Tomo II: semántica, pragmática, morfología y fonología. Madrid: Síntesis.

NEWMEYER, F.J. (ed.) (1988): Linguistics. The Cambridge Survey. 4 vols. Cam­bridge: Cambridge University Press. Traducción castellana: Panorama de la lingüística moderna de la Universi­dad de Cambridge. Madrid: Visor.     

PÉREZ SALDANYA, M. et alli (1998): Diccionari de Lingüística. Oliva (Valencia): Colomar Editors.           

RADFORD, A. - ATKINSON, M. - BRITAIN, D. - CLAHSEN, H. - SPENCER, A. (1999): Linguistics. An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press. Traducció castellana: Introducció a la lingüística. Madrid: Cambridge University Press, 2000.

TUSÓN, J. (2000): Introducció a la Lingüística. Barcelona: Columna.

Recomanacions


 
Otros comentarios
Continuen el temari totes les assignatures de Lingüística i de Llengua dels tres graus.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.