DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) LITERATURA Codi 12274001
Ensenyament
Grau d'Anglès (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Formació bàsica Primer Anual
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
GARCÍA ARROYO, ANA MARIA
ARITZETA ABAD, MARGARIDA
Adreça electrònica mariadolores.gimeno@urv.cat
margarida.aritzeta@urv.cat
montserrat.corretger@urv.cat
ana.garciaarroyo@urv.cat
Professors/es
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
ARITZETA ABAD, MARGARIDA
CORRETGER SÀEZ, MONTSERRAT
GARCÍA ARROYO, ANA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Students will learn the main literary techniques concerning the art of fiction and will therefore be able to analyse short stories and novels from a critical standpoint. Their reading skills and enjoyment of literature will improve

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Conèixer els corrents teòrics i metodològics de la teoria de la literatura i de la crítica literària.
 A6 Saber relacionar el coneixement filològic amb altres àrees i disciplines.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Adquireix coneixements sobre història, teoria i crítica literàries
Adquireix coneixements literaris i culturals
 A6 Comprèn la literatura com un espai de representació i debat ideològic i de construcció de discursos socials
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
TEMARI PRIMER QUADRIMESTRE
1. NOCIONS DE TEORIA LITERÀRIA
1.1. Què són la Teoria Literària i la literatura comparada?
1.2. Què entenem per literatura.
1.3. De l'escriptura a la lectura: El paper de la lectura en la "construcció" del text

2 EL DISCURS LITERARI 2.1 Introducció general als gèneres literaris

3. ELS GÈNERES NARRATIUS A EUROPA
3.1. La novel•la com a gènere
3.2. La perspectiva narrativa.
3.3. Concepte d'intertextualitat.

4. ELS GÈNERES POÈTICS
4.1. Concepte i correlat objectiu.
4.2. El llenguatge poètic
4.3. El ritme.

5. ELS GÈNERES DRAMÀTICS
5.1. El teatre i el text.
5.2. La representació.

6. Corrents teòrics i metodologies crítiques per a l'estudi de la literatura


De Plató i Aristòtil a la Semiòtica i els corrents del postestructuralisme.


La interpretació del text. Diversos tipus de lectures possibles en la contemporaneïtat


L'enunciació i la partició dels gèneres
De "La Poètica" d'Aristòtil al concepte modern del gènere


Un gènere de gèneres. Punt de vista i focalització


Raons de la mètrica. Lectura i comentari de fragments de textos .

El conflicte. La situació d'enunciació en el teatre. Experiències actuals, fronteres del gènere



Descripció breu
GENERAL OVERVIEW OF LITERATURE:
FICTION







-Literature in a global world
-Critical reading and thinking
-Concepts: author, work, reader, narrator(s), characters, plot, setting, point of view, context, genres and subgenres, time, structure.

-Guidelines for: -basic research
-how to write an academic paper





ANALYSIS OF EXTRACTS FROM:
Hard Times -The context of the industrial revolution. Facts & Fancy. Finding similarities and differences with our contemporary times of recession.
-Jane Eyre -Images and metaphors. Autobiographical narration. Realism.
-The Mill on the Floss -George Eliot: Writing with a pseudonym? Women's writing.

-To the Lighthouse

-Major characteristics of modernism: the deconstruction of conventional literary patterns: time, structure, narrator. Emphasis on 'how', and not on 'what' is narrated.
ANALYSIS OF SHORT STORIES:

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A12
23 0 23
Presentacions / exposicions
A12
A13
22 0 22
Treballs
A12
A17
B1
B5
8 0 8
Presentacions / exposicions
A12
A13
4 0 4
Seminaris
A5
A6
60 60 120
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A5
A6
1 8 9
Proves de desenvolupament
A5
A6
4 10 14
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Preliminary concepts and readings will be given to present the basic literary constituents that conform a piece of fiction. These lectures will be followed by class discussions.
Sessió Magistral PRIMER QUADRIMESTRE: Explicacions teoricopràctiques (i apunts al Moodle) sobre els continguts de l'assignatura. Lectura i comprensió de l'assaig de J. Culler "Breve introducción a la Teoría Literaria".

Lectures will introduce the major theoretical frameworks which will be necessary for the reading, understanding and critical analysis of the extracts selected, the short stories and the novel.
Presentacions / exposicions The seminars will be based on the analysis of all the texts. Active participation of the student is expected.
Treballs There will be five written assignments:
--three critical reviews corresponding to the reading material,

--a handout of the bibliography used for the oral presentation

--and a paper on the compulsory novel, which will have to follow the guidelines estabished in the photocopiable materials.
Presentacions / exposicions Part of the evaluation process is based on individual presentations. The class will be divided into different groups and each group, and each student, will have to introduce different issues related to the social-historical context that accompanies each literary extract and short story. A general discussion will follow.
Seminaris PRIMER QUADRIMESTRE: Comentari de textos teòrics i de textos literaris per tal de conèixer i aplicar els diversos conceptes i mètodes d'anàlisi.
Atenció personalitzada Students are welcome to use the teacher's office hours for personal consultation or to become acquanted with the basic structure and contents of the course, and to further practise their communication skills in English. I will also be available for consultation, etc. via e-mail.

Atenció personalitzada
Descripció
Students are welcome to use the teacher's office hours for personal consultation or to become acquanted with the basic structure and contents of the course, and to further practise their communication skills in English. I will also be available for consultation, etc. via e-mail.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A12
A13
Class attendance at each session is expected since active participation is essential to the course requirements.
Students have to demonstrate that they have read the texts. Their own critical ideas and in-depth thoughts are required.
100%
Treballs
A12
A17
B1
B5

-Three critical reviews related to the texts of the programme.

The culminating assignment for the course is the writing of a paper based on the compulsory novel The God of Small Things.
Note: Writing the paper is compulsory to pass the course.

30%





25%
Presentacions / exposicions
A12
A13
The oral presentation and the handout of its bibliography will be graded according to:
-relevance
-accuracy
-fluency
-critical development
-reliable sources
100%
Altres  

Durant el PRIMER QUADRIMESTRE s'avaluarà: Comentari d'un text narratiu: 10% Comentari d'un text teòric: 10% Comentari d'un text poètic: 10% Qüestionari (terminologia): 20% Dues proves de desenvolupament sobre qüestions teòriques: 50%

 
Altres comentaris i segona convocatòria

PRIMER QUADRIMESTRE: Els/les alumnes MATRICULATS/DES EN HORARI DE MATÍ hauran de llegir els textos del dossier corresponents a cada sessió abans d'anar a classe. Es faran controls de les lectures.

En la segona convocatòria s'hauran de repetir les activitats suspeses (pràctiques del Moodle i/o examen).

Els/les alumnes MATRICULATS/DES EN HORARI DE TARDA hauran de fer servir l'ORDINADOR i la CONNEXIÓ A INTERNET per seguir el curs (a casa o a la Facultat) en les sessions no presencials. En la segona convocatòria s'hauran de repetir les activitats suspeses (pràctiques del Moodle i/o examen). En la SEGONA CONVOCATÒRIA s'hauran de repetir les activitats suspeses O NO AVALUADES (pràctiques del Moodle i/o examen). EL PLAGI invalida els textos presentats.

Per a APROVAR l'assignatura caldrà haver APROVAT ELS DOS QUADRIMESTRES


Fonts d'informació

Bàsica , -Materials on-line., ,

Complementària , The Norton Anthology of English Literature, ,

Jonathan Culler , Breve introducción a la teoría literaria, Barcelona, Ed. Crítica (Biblioteca de bolsillo), 2000

Michel Foucault, Què és un autor, “Els Marges” núm. 27/28/29, pàgs. 205-220, 1983

Roland Barthes, “La muerte del autor”, Publicat a R. Barthes (1984). El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós Comunicación/28 (1987), 1984

Constanzo Di Girolamo, "Tendències actuals de les teories de la literatura", “Els Marges” (núm. 53), 1995

Apunts al MOODLE

Dossier de textos al MOODLE

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent