Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Conèixer els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com de recerca |
|
AC2 |
Identificar, analitzar i interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius de partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc |
|
AC3 |
Comprendre, analitzar i avaluar l'impacte de les tecnologies de la informació i de la comunicació, així com de les innovacions tecnològiques, en la societat del risc, i la seva relació i aplicació en l’àmbit estratègic en la comunicació política, institucional i corporativa |
|
AC4 |
Diagnosticar i intervenir en les problemàtiques de la comunicació de risc i de crisi i dominar els processos, les tècniques i els instruments per a la seva anàlisi, gestió i avaluació en les organitzacions, empreses i institucions |
|
Professionalitzador |
|
Recerca |
|
AR1 |
Desenvolupar treballs de recerca d'alt nivell i exigència, dominant el llenguatge i la metodologia que s'utilitza per produir científicament |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la comunicació política, institucional i corporativa |
|
BC3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
|
BC4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
|
BC7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
|
BC8 |
Tenir capacitat innovadora, emprenedora i d’adaptació a les noves situacions |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Objectius |
Competències |
Comprendre el paper de la comunicació en l'encaix de la ciència i la tecnologia en la societat del risc global.
|
AC1 AC2
|
BC1 BC3 BC7
|
CC2 CC3 CC4
|
Identificar els factors d'influència en la percepció social de la ciència i la tecnologia. |
AC1 AC2
|
BC2 BC3
|
CC2 CC3
|
Proporcionar als estudiants les eines i els coneixements necessaris per analitzar i comprendre el paper de la comunicació en diversos casos pràctics relacionats amb el risc.
|
AC2 AC3
|
BC3 BC4 BC6
|
CC3 CC4
|
Aplicar els fonaments teòrics a l'estudi de casos específics.
|
AC4 AR1
|
BC2 BC4 BC8
|
CC2 CC3
|
Tema |
Subtema |
1. Els estudis de ciència, tecnologia i societat des d'un enfocament comunicatiu
|
1.1 La globalització de la ciència i la tecnologia.
1.2 Percepció social de la ciència i la tecnologia.
1.3 La comunicació de la ciència i la tecnologia
|
2.- Conceptes relacionant amb la comunicació de la ciència i la tecnologia |
2.1 Confiança
2.2 Participació
2.3 Governança |
3.- Els models de comunicació del risc |
3.1 Social Amplification of Risk
3.2 El model del conflicte
3.3 La comunicació estratègica
3.4 La governança |
4. Estudi de casos |
4.1 Comunicació i salut
4.2 Comunicació de riscos i beneficis en l'àmbit de l'alimentació
4.3 Proposta oberta d'estudi d'altres sectors i àmbits científics i tecnològics. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
4 |
6 |
|
Sessió Magistral |
|
4 |
8 |
12 |
Seminaris |
|
8 |
16 |
24 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
8 |
18 |
26 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
4 |
6 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Seminaris |
Treball en profunditat sobre el camp de la seguretat alimentària en l'àmbit comunicatiu. Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
L'estudiant haurà de plantejar un àmbit d'estudi relacionat amb l'assignatura en el què haurà de resoldre una sèrie de qüestions i realitzar una reflexió global.
|
Presentacions / exposicions |
Exposició oral i defensa d'una temàtica treballada individualment per l'alumne. |
Atenció personalitzada |
|
|
Descripció |
L'horari d'atenció personalitzada es concertarà mitjançant correu electrònic a l'adreça juanluis.gonzalo@urv.cat. |
|
|
Descripció |
Pes |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Els estudiants hauran de proposar l'estudi d'un àmbit científic i tecnològic i realitzar una reflexió global. |
70% |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes hauran de fer una exposició oral del treball individual plantejat en l'assignatura. |
30% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Supòsits pràctics/ estudi de casos: Els estudiants hauran de presentar una proposta d'anàlisi a partir d'un sector rellevant en l'àmbit científic i tecnològic. El treball es realitzarà individualment. Principals aspectes de l'anàlisi: - identificació d'stakeholders - tipus d'empreses - el paper dels mitjans de comunicació - el rol dels experts - la influència de la societat civil en forma d'organitzacions Presentacions / exposicions: Presentació i defensa d'una temàtica treballada individualment per l'alumne prèviament acordada i tutoritzada pels professors de l'assignatura. |
Bàsica |
Bauer M., Allum N., Miller S., What can we learn from 25 years of PUS survey research? Liberating and expanding the agenda, Public Understanding of Science (16), 2007
Belton P. S, Food, Science and Society: Exploring the Gap Between Expert Advice and Individual Behaviour, Springer, 2003
Bennett P., Calman K., Risk communication and public health, Oxford University Press, 1999
Bergeaud-Blackler F., Paola Ferretti M., More politics, stronger consumers? A new division of responsibility for food in the European Union, Appetite, 2006
Brossard D., Media, scientific journals and science communication: examining the construction of scientific controversies, Public Understanding of Science (18), 2009
Davies R. S., Constructing Communication: Talking to Scientists About Talking to the Public, Science Communication (29), 2008
Espluga J., Els debats socials de la biotecnologia, Papers de la Fundació (144), 2005
Frewer L., The public and effective risk communication, Toxicology Letters, 2004
Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología, Apuntes sobre los estudios de percepción social de la ciencia y la tecnología, ,
de Garine I., DIETA MEDITERRÁNEA Y ESTILO DE VIDA, VIII Congreso Internacional de Barcelona sobre la Dieta Mediterránea, 2010
Garrido F.J., Biotecnología, S.A. Una aproximación sociológica, Política y sociedad (39), 2002
González M, López Cerezo J., Luján J., Ciencia, tecnología y sociedad : una introducción al estudio social de la ciencia y la tecnología , Tecnos, 1996
Greiner A., Clegg Smith K., Guallar E., Something fishy? News media presentation of complex health issues related to fish consumption guidelines, Public Health Nutrition , 2010
Horlick-Jones T., The GM debate: risk, politics and public engagement, Routledge, 2007
Hornik R. , Public health communication: evidence for behavior change, Routledge, 2002
Houghton J., van Kleef E., Rowe G., Frewer L. , Consumer perceptions of the effectiveness of food risk management practices: A cross-cultural study, Health, Risk & Society, 2006
Lofstedt R., How can we Make Food Risk Communication Better: Where are we and Where are we Going?, Journal of Risk Research, 2006
Medina M., De la sociedad de la información y el conocimiento a la sociedad del riesgo: dilemas, impactos y retos de la cultura tecnocientífica, ,
Moreno C., Comunicar los riesgos. Ciencia y tecnología en la sociedad de la información, Biblioteca Nueva, 2009
Nelkin D., Selling Science: How the Press Covers Science and Technology, W.H.Freeman & Co Ltd, 1995
Parrott, Roxanne, Emphasizing "Communication" in Health Communication, The Journal of Communication 54 (4), 2004
Pérez Oliva, M., Expectativas de la salud en la sociedad mediática global, Humanitas. Humanidades médicas (45), 2009
Pitrelli N., The crisis of the “Public Understanding of Science” in Great Britain, Journal of Communication (2), 2003
Report of the Focus Workshops: European Federation of Biotechnology, Who should communicate with the public and how?, , 2003
Toby A. Ten Eyck, The media and public opinion on genetics and biotechnology: mirrors, windows, or walls?, Public Understanding of Science (14), 2005
Verbeke W. et alt, Consumer perception versus scientific evidence about health benefits and safety risks from fish consumption, Public Health Nutrition (8), 2005
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
COMUNICACIÓ A LA SOCIETAT DEL RISC/12725102 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|