IDENTIFYING DATA 2013_14
Subject (*) SOCIETAT CIVIL EN EL MÓN ÀRAB Code 12755103
Study programme
Relacions Euromediterrànies (2011)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Obligatòria Primer Únic anual
Modality and teaching language
Department Història i Història de l'Art
Coordinator
KERROU ,-, MOHAMED
E-mail enric.olive@urv.cat
mohamed.kerrou@urv.cat
Lecturers
OLIVÉ SERRET, ENRIC
KERROU ,-, MOHAMED
Web
General description and relevant information L'assignatura es centrarà en els fenòmens socials i polítics que les societats àrabs contemporànies afronten: des del paper canviant de la dona a l'associacionisme, passant per les tendències actuals en la relació religió-societat.

Competències
Type A Code Competences Specific
  Comú
  AC5 Realitzar anàlisis tècniques i científiques per als punts claus de l'actualitat en tota l'àrea
  AC6 Comprendre de la complexitat social, política i històrica de la zona Euromed
  Professionalitzador
  Recerca
Type B Code Competences Transversal
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre. Facilitar la integració en entorns multiculturals i multilingüístics
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació, especialment en situacions de conflicte en contextos de presa de decisions
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida en entorns multiculturals i multilingüístics
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Type C Code Competences Nuclear
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectives Competences
L'alumne haurà de saber realitzar anàlisis tècniques sobre els principals fenòmens esdevinguts a les societats àrabs. L'alumne haurà de conèixer la complexitat del societats àrabs i comprendre les implicacions socials dels fonaments d'aquestes societats. AC5
AC6
BC1
BC3
BC5
BC6

Continguts
Topic Sub-topic
1. L'activisme civil al Món Àrab
2. La participació civil al Món Àrab
3. Sociologia de les societats àrabs

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Treballs
10 50 60
Debats
8 2 10
Sessió Magistral
30 45 75
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries El professor i el cordinador del màster oferiran una presentació de l'assignatura per a emmarcar-la en el programa pedagògic del Màster.
Treballs El treball consistirà en l'elaboració d'un breu treball de recerca sobre algun dels temes tractats a l'assignatura.
Debats Els debats seran discussions dirigides pel professor en què els alumnes hauran de posicionar-se en situacions d'interessos o visions contraposats.
Sessió Magistral La sessió magistral oferirà una aproximació teòrica imprescindible per a l'aprenentatge de determinats conceptes transversals de l'assignatura.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Description
El professor estarà disponible per a tot tipus de consultes a través del correu electrònic, a les quals contestarà durant tot l'any acadèmic.

Avaluació
  Description Weight
Treballs El treball serà avaluat en base als criteris de pertinència del tema tractat, la metodologia utilitzada apropiada i a la fonamentació i argumentació de la tesi presentada 60%
Debats En els debats el professor avaluarà la pertinència i fonamentació dels arguments presentats, l'expressió oral i la capacitat de dialèctica dels estudiants 30%
Others

Serà valorada la participació activa dels estudiants i l'assistència a les sessions.

10%
 
Other comments and second exam session

Fonts d'informació

Bàsica

ADDI, L., Les mutations de la société algérienne. Famille et lien social dans l’Algérie contemporaine, Paris, La DeÅLcouverte, 1999.

ARKOUN, M., Histoire de l’Islam et des Musulmans en France, du Moyen Âge à nos jours, Paris, Albin Michel, 2006.

BOURQUIA, R., & MILLER GILSON, S., In The Shadow of the Sultan. Culture, Power and Politics in Morocco, Cambridge, Harvard

University Press, 1999.

CARLIER, O., Entre Nation et jihad. Histoire des radicalismes algériens, Paris, Presses de la FNSP, 2005.

COLONNA, F., Les versets de l’invincibilité. Permanence et changements religieux dans l’Algérie contemporaine, Paris, Presses de

la FNSP, 2005.

CESARI, J., L’Islam à l’épreuve de l’Occident, Paris, La DeÅLcouverte, 2003.

DJAIT, H., L’Europe et l’Islam, Paris, Seuil, 1978.

GEERTZ, C., Observer l’islam. Changements religieux au Maroc et en Indonésie, Paris, La DeÅLcouverte, 1992 (eÅLd. en Anglais,

1968).

HABERMAS, J., L’espace public. Archéologie de la publicité comme dimension constitutive de la société bourgeoise, Paris, Payot,

9e` eÅLd., 1992 (eÅLd. en Allemand, 1962).

HIBOU, B., La force de l’obéissance. Economie politique de la répression en Tunisie, Paris, La DeÅLcouverte, Paris, 2006.

KERROU, M., (dir.), Public et Privé en Islam. Espaces, autorités et libertés, Paris, Maisonneuve & Larose, 2002.

LACOSTE, C. & LACOSTE, Y. (dir.), L’Etat du Maghreb, Paris, La DeÅLcouverte, 1991.

LAROUI, A., L’Histoire du Maghreb. Un essai de synthèse, Paris, F. MaspeÅLro, 1970.

MALIK, M. I., Islam and Modernity: Muslims in Europe and in the United States, London, Pluto Press, 2004.

MANCO, U. (dir.), Reconnaissance et Discrimination. Présence de l’Islam en Europe occidentale et en Amérique du Nord, Paris,

L’Harmattan, 2004.

MERAD, A., L’Islam contemporain, Paris, PUF, Coll. Ås Que sais-je ?Åt, 1984.

RACHIK, H., Symboliser la nation. Essai sur les usages des identités collectives au Maroc, Casablanca, Le Fennec, 2003.

ROY, O., L’Islam mondialisé, Paris, Seuil, 2002.

SAYAD, A., L’immigration ou les paradoxes de l’altérité, Paris, Liber/Raisons d’agir, 2006.

TOZY, M., Monarchie et Islam politique au Maroc, Paris, Presses de Sciences Po, 1999.

 

Complementària

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.