DATOS IDENTIFICATIVOS 2013_14
Asignatura (*) COMUNICACIÓ ESTRATÈGICA A LES ORGANITZACIONS POLÍTIQUES Código 12765206
Titulación
Comunicació Estratègica en la Societat del Risc (2012)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Optativa Únic anual
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CAPDEVILA GÓMEZ, ARANZAZU MARIA
Correo-e arantxa.capdevila@urv.cat
Profesores/as
CAPDEVILA GÓMEZ, ARANZAZU MARIA
Web
Descripción general e información relevante L'objectiu principal d'aquesta assignatura és analitzar els principals processos comunicatius propis de les organitzacions polítiques.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comú
  AC1 Aprendre els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com d'investigació
  AC2 Identificar i interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius de partits polítics, les empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc
  AC4 Crear i desenvolupar estratègies de comunicació que siguin eficaces, correctes i atractives pels diferents tipus d'empreses, institucions, organitzacions o partits polítics, així com dominar els conceptes i tècniques de planificació estratègica de comunicació en entorns canviants
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp de la comunicació estratègica.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
Conèixer els principals processos comunicatius de les institucions públiques. AC1
AC2
AC4
Conèixer els principals processos comunicatius dels partits polítics durant les campanyes electorals. AC1
AC2
AC4
Aplicar els coneixements adquirits a l'anàlisi de casos concrets relacionats amb la comunicació dels partits polítics i de les institucions públiques. BC2
BC3
Prendre part activa en el treball de grup i en les exposicions dels treballs a classe. BC5
CC3

Continguts
tema Subtema
1. La comunicació estratègica en les organitzacions polítiques. 1.1. El triangle de la comunicació política: organitzacions polítiques, mitjans i ciutadans.
1.2. La democràcia mediàtica.
1.3. La gestió de la comunicació en contextos inestables: escàndol polític, crisi política i conflicte polític.
1.4. L'espectacle de la política.
2. La comunicació estratègica en campanya electoral. 2.1. La campanya electoral com a context comunicatiu.
2.2. La comunicació persuasiva.
2.3. El màrqueting electoral.
2.4. Comunicació electoral i nous mitjans.
3. La comunicació estratègica en les institucions públiques. 3.1. La campanya permanent.
3.2. Tècniques i estratègies per a la comunicació del missatge de les institucions públiques.
3.3. Infraestructures comunicatives de les institucions.
3.4. Efectes de la comunicació institucional.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
15 0 15
Treballs
5 45 50
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
4 0 4
Presentacions / exposicions
3 0 3
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació del curs. Explicació de les dinàmiques de treball: debats en grup, presentacions, discusions i treball individual.
Sessió Magistral Exposició dels principals conceptes relacionats amb la comunicació estratègica. En concret les explicacions se centraran en les estratègies de comunicació en campanya electoral i des de les institucions.
Treballs Quan s'iniciï l'assignatura, la professora proposarà un treball individual als estudiants.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària A partir d'un cas pràctic proposat per la professora, els alumnes/as han d'aplicar categories d'análisis explicades a classe.
Presentacions / exposicions Presentació a l'aula de les conclusions a les que s'han arribat en les sessions de cas a l'aula.
Atenció personalitzada Tutories

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
descripción
Les tutories es concertaran a través de l'email.

Avaluació
  descripción Peso
Treballs Els estudiants hauran de presentar un treball individual. 45%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Treball en grup realitzat en el marc de les sessions teòriques. 45%
Presentacions / exposicions Exposició a classe de les conclusions extretes en els estudis de cas. Discussió entre els grups. 10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fonts d'informació

Bàsica Thompson, John B., El escándalo político, Barcelona: Paidós, 2001
Castelló, Enric (ed.), La mediatización del conflicto político, Barcelona: Laertes, 2012
Casero, Andreu, La construcció mediática de las crisis políticas, Madrid: Fragua, 2008
Elizalde, Luciano H, Gestión de la comunicación pública. Empresas, grupos e instituciones en el escenario público, Barcelona: Bosch, 2009
Izurieta, Roberto (Coord.), Estrategias de comunicación política para campañas y gobiernos, México: BUAP, 2009
Hendricks, John A.; Kaid, Lynda Lee (eds.), Techno Politics in Presidential Campaigning. New voices, New Technologies and New Voters, New York: Routledge, 2011
Mancer, Eva.; Pano, Ana, El discruso político en twitter, Barcelona: Divulga!, 2013
Canel, María José, Comunicación de las instituciones públicas, Madrid: Tecnos, 2007
Maarek, Philippe, Marketing político y comunicación, Barcelona: Paidós, 2009
Maarel, Philippe , Campaign communication & Political Marketing, Oxford: Wiley-Blackwell, 2011

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.