DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) CONSERVACIÓ I RESTAURACIÓ EN ARQUEOLOGIA PLISTOCÈNICA Codi 12785216
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (Erasmus Mundus) (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
4 Optativa Únic anual
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
LÓPEZ-POLIN DOLHABERRIAGUE, LUCÍA
Adreça electrònica lucia.lopezpolin@urv.cat
Professors/es
LÓPEZ-POLIN DOLHABERRIAGUE, LUCÍA
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aproximació als fonaments teòrics i metodològics de la Conservació i Restauració, i a la seva aplicació al registre arqueopaleotològic plistocè (especialmente fauna i indústria lítica). Dins la titulació, els continguts d’aquesta assignatura poden considerar-se de caire auxiliar, ja que no es pretén formar especialistes en la matèria sinó dotar els alumnes d’uns coneixements bàsics que els preparin per afrontar les necessitats específiques de conservació del material que recuperen als jaciments i/o que estudien.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica
  AC3 Conduir protocols d'anàlisi tècnica
  AC4 Avaluar restes fòssils i decidir en intervenció arqueològica preventiva
  AC5 Planificar la intervenció arqueològica de prospecció i excavació
  AC7 Capacitar-se en el tractament i registre de dades
  AC8 Avaluar i decidir en la conservació i restauració
  AC9 Planificar projectes d'investigació
  AC10 Organitzar equips d'investigació
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració
  AC12 Planificar projectes de difusió social i didàctica
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Comprendre la importància que té conservar adequadament el material arqueològic. AC1
AC2
AC3
AC4
AC8
AC9
BC1
BC2
BC4
BC8
CC2
CC3
CC6
2. Aplicar els criteris i la metodologia d'actuació de la Conservació i Restauració de Béns Culturals. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC8
AC9
AC12
BC1
BC2
BC4
BC5
BC8
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
3. Comprendre els problemes específics que planteja el registre material plistocè. AC1
AC2
AC3
AC4
AC7
AC8
AC9
AC11
BC2
BC3
BC4
BC8
CC3
4. Aplicar tècniques i utilitzar els materials propis de la Conservació i Restauració. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC7
AC8
AC9
AC10
AC11
BC2
BC3
BC4
BC5
BC8
CC2
CC3
CC6

Continguts
Tema Subtema
Introducció Introducció a la Restauració de Béns Culturals.
Metodologia i criteris bàsics d'actuació.
El paper del restaurador dins dels equips d'investigació
Els materials arqueopaleontològics i els seus problemes. Composició i degradació dels materials arqueopaleontològics, amb especial atenció a restes faunístiques i indústria lítica.
Principals processos de deteriorament.
Estats de conservació i problemes: des del jaciment fins a la invetigació.
Avaluació de l’estat de conservació dels materials: documentació i examen previs a la diagnosi.
Tractamets.
Materials i tècniques d'intervenció: neteja, consolidació i reconstrucció.
Intervencions in situ i intervencions al laboratori.
Emmagatzematge i conservació a llarg termini.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
18 10 28
Pràctiques a laboratoris
15 20 35
Debats
2 2 4
Treballs
0 20 20
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries - Planificació de l'assignatura: objectius i metodologia.
Sessió Magistral - Exposició dels continguts del programa amb suport de mitjans audiovisuals
Pràctiques a laboratoris - Tractament de conservació d’objectes arqueològics de naturalesa diversa.
Debats - Discussió sobre problemes d'actualitat en conservació i restauració.
Treballs - Elaboració i execució d’un protocol de recerca.
Atenció personalitzada - Seguir el procés acadèmic dels alumnes.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
- Dirigir els treballs proposats. - Facilitar l’accés a la informació necessària per al correcte seguiment de l’assignatura. - Avaluar conjuntament amb l’alumne l’evolució del seu aprenentatge. - Assessorar, si fos el cas, en les qüestions relacionades amb el tractament dels materials del seu interès.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de desenvolupament Prova escrita que contempli una part teòrica i supòsit pràctic 50%
Altres

Pràctiques al laboratori

50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Criteris d'avaluació: - Coneixement de la metodologia i criteris d'intervenció en restauració i conservació. - Capacitat d'identificar un problema de conservació, d'avaluar el seu abast i decidir la actuació més adient. - Capacitat d'anàlisi, síntesi i crítica dels continguts de la matèria.


Fonts d'informació

Bàsica

Recursos

Laboratori de Restauració

Col·leccions de material experimental i arqueològic

Bibliografia bàsica

Berducou, M. (1990).. La Conservation en Archéologie. M. C. Berducou. París, Masson.

Cronyn, J. M. (1990). The elements of Archaeological Conservation. Londres, Routledge.

Horie, C. V. (1987). Materials for Conservation. Organic consolidants, adhesives and coatings. Oxford, Butterworths-Heinemann.

López Román, A. (1999). Prevención de riesgos laborales en la investigación e intervención en patrimonio histórico, Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico.

Macarrón Miguel, A. M. and A. González Mozo (1998). La conservación y la restauración en el siglo XX. Madrid, Tecnos.

Pedeli, C. and S. Pulga (2002). Pratiche conservative sullo scavo archeologico. Principi e metodi.

Ruiz de Lacanal, M. D. (1999). El conservador-restaurador de bienes culturales : historia de la profesión. Madrid, Síntesis.

Sease, C. (1994). A Conservation Manual for the Field Archaeologist. Los Angeles, University of California.

Stanley Price, N. P., Ed. (1987). La Conservación en excavaciones arqueológicas. Con particular referencia al Área del Mediterráneo. Madrid, Ministerio de Cultura, Dirección General de Bellas Artes y Archivos.

Revistes:Journal of Cultural Heritage, Studies in Conservation.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent