DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) SOCIETAT DEL BENESTAR I POLÍTIQUES SOCIALS Codi 12815103
Ensenyament
Antropologia Urbana, Migracions i Intervenció Social (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Primer Únic anual
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
DEUSDAD AYALA, BLANCA
Adreça electrònica blanca.deusdad@urv.cat
Professors/es
DEUSDAD AYALA, BLANCA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura és una introducció teòrica a les polítiques públiques i a la construcció dels Estats de benestar occidentals des d’una perspectiva crítica. El procés històric de consolidació i també el processos de reestructuració a partir de la dècada de 1990 i de “crisis” a partir del 2008, com a conseqüència de la crisi financera mundial. És farà especial èmfasi en el cas de l’Estat espanyol i en les polítiques públiques per a les persones grans, les persones en risc d’exclusió social, educació i habitatge. Així com els aspectes referents al gènere: la cura formal, informal i comunitària. En la mesura del possible s’abordarà la cooperació i els sistemes de benestar als països del Magrib i Llatinoamèrica

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC4 Reconèixer els principals problemes que afecten els processos de transformació social a partir del fet migratori i la ciutadania, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals
  AC6 Dominar la literatura en matèria d'estudis migratoris (des de diferents aproximacions disciplinars), així com la capacitat per documentar-se i per interpretar les polítiques migratòries i la incidència de les ciències socials en el seu desenvolupament
  AC7 Dissenyar projectes vinculats amb els processos migratoris, així com projectes multidisciplinaris on s'articulin els diferents rols dels àmbits professionals implicats en l'estudi i intervenció sobre les migracions
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Reconèixer i conèixer els diferents models d’Estats del benestar europeus per a l’anàlisi crític de les polítiques socials i els serveis públics BC2
BC3
CC1
CC5
Conèixer els diferents debats al voltant de la construcció de les polítiques socials i les conseqüències que se’n deriven AC4
BC3
BC6
CC3
CC5
Aproximar-se al concepte de polítiques públiques, la seva gestió i les Polítiques Basades en Evidències AC4
BC2
BC5
CC3
CC4
Analitzar des d’una perspectiva de gènere l’organització dels treballs de cura formal i informal, les polítiques familiars amigables ( Family-friendly policies) i les conseqüències que se’n deriven per als gèneres AC6
BC2
BC3
CC2
CC5
Conèixer els processos de reestructuració i “crisi” dels Estats del benestar a partir dels anys 1990 fins als nostres dies AC4
AC7
BC1
BC3
CC2
CC3
Buscar aspectes de la cooperació amb els països del Magrib i Llatinoamèrica que afavoreixin les polítiques de benestar social AC4
BC3
BC4
CC4
CC5

Continguts
Tema Subtema
1. Polítiques socials: definició i dimensions 1.1. Igualtat, Equitat i Necessitats
1.2. El concepte de cura social
1.2.1.Cura formal, informal i comunitària
1.2.2.Atenció a la infància i a la gent gran
1.3. Beneficis del Sistema de benestar
1.3.1.Seguretat Social
1.3.2.Pobresa i exclusió social
1.4. Polítiques Basades en Evidències
2. Del Liberalisme als Estats de benestar 2.1. De l’assistencialisme a les Polítiques socials
2.2. Tipologies d’Estats de benestar
2.3. Crítica radical
2.3.1.La perspectiva feminista: “Polítiques familiars amigables” i temps i treball
2.4. Temes a debat
2.4.1.Universalisme o selectivisme?
2.4.2.Justícia Social o Polítiques Socials
2.4.3.Governança i Polítiques Socials
3.La Crisis financera mundial i les transformacions de l’Estat del benestar 3.1. L’Estat del benestar espanyol: desenvolupament i reestructuració
3.2. Adults grans
3.3. Exclusió social
3.4. Habitatge
3.5. Educació
4. Cooperació dels sistemes de Benestar social al Nord d’Àfrica i a Llatinoamèrica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Seminaris
10 15 25
Sessió Magistral
15 9 24
Resolució de problemes, exercicis
8 10 18
Debats
8 10 18
Treballs
10 35 45
Presentacions / exposicions
6 10 16
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a la presa de contacte, presentar l'assignatura i recollir informació dels estudiants, de manera presencial, o mitjançant l'ús de fòrums de presentació, sessions presencials mitjançant webconferència (Adobe Connect), presentacions gravades en vídeo pel professor i / o documentació publicada a l'aula virtual (Moodle) per a la seva lectura pels estudiants.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional. També pot ser realitzat mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura. Es possible també que en el context semipresencial, l'exposició dels continguts de l'assignatura es faci mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura a l'aula virtual (Moodle): webconferència (Adobe Connect), Fòrums, entre altres.
Debats Activitats on, individualment o en grup, els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d'eines síncrones com el xat o la webconferència (Adobe Connect) i / o asíncrones com el fòrum del Campus Virtual (Moodle)
Treballs Treballs que realitza l'estudiant a partir de material i referències de l'aula virtual i que lliura a través de la mateixa
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita)
Atenció personalitzada Temps que cada professor/a té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
Aquest treball estarà tutoritzat per la professora i es preveuen un mínim de dues tutories obligatòries (presencials o virtuals) per facilitar que el professor faci el guiatge del treball de l'alumne/a

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Comentari de lectures obligatòries d'articles i documents vinculats al contingut de l'assignatura, des d'una perspectiva crítica i documentada 30%
Treballs Basat en l'elaboració i aprofundiment sobre un dels temes dels continguts del curs, el qual ha estat escollit per l'alumne/a, amb el vist i plau de la professora 50%
Presentacions / exposicions Exposició oral del contingut del treball realitzat. 10%
Altres

Assistència i participació (presencial)

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es considera que l'assistència és obligatòria el 50% de les classes presencials. Per sobre del 80%, l'estudiant tindrà el 10% de la nota que s'indica


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

Al-Anani, K., & Bertelsmann Stiftung. (2011). The future of the mediterranean :Which way for europe and north africa?. Gütersloh: Bertelsmann Foundation.

Alonso, J. A., Aguirre, P., Santander, G., Fundación Carolina, CeALCI, & Instituto Complutense de Estudios Internacionales. (2011). La cooperación triangular española en américa latina :Un análisis de dos experiencias de interés. Madrid: Fundación Carolina, CeALCI.

Anne, M. (2001). Race and welfare in united states social history. Journal of Policy History, 13(2)

Anttonen, A., Häikiö, L., & Stefánsson, K. (2012). Welfare state, universalism and diversity. Cheltenham: Edward Elgar.

Astelarra, J.,(2010). Género y cohesión social :África e iberoamérica. Madrid: Fundación Internacional y para Iberoamérica de Administración y Políticas Públicas.

Baldwin, P., & Espanya. (1992). La política de solidaridad social :Bases sociales del estado de bienestar europeo : 1875-1975. Madrid: Centro de Publicaciones. Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.

Berna, Y. (2012). The return to the family. Anthropological Quarterly, 85(1)

Blakemore, K. (2003). Social policy :An introduction (2nd ed.). Berkshire, etc.: Open University Press.

Bricall, J. M. (2013). Cinco ensayos sobre la crisis :Y sus consecuencias para el estado del bienestar. Barcelona: Rba.

Canals Sala, J., Comelles, J. M. (2002). El regreso de la reciprocidad.Tarragona: Unviersitat Rovira i Virgili

Carrasco, C., Borderías Mondéjar, C., & Torns, T. (2011). El trabajo de cuidados :Historia, teoría y políticas. Madrid: Los Libros de la Catarata.

Casilda Béjar, R., & Tortosa, J. M. (1996). Pros y contras del estado del bienestar. Madrid: Tecnos.

Castells, M., & Himanen, P. (2002). La sociedad de la información y el estado del bienestar : El modelo finlandés. Madrid: Alianza.

Daniel, W. (2006). Paradoxes of new labour social policy: Toward universal child care in Europe?s "most liberal" welfare regime? Social Politics, 13(2), 286-312.

Daniel, W. (2006). Social policy and social citizenship: Britain's welfare states. Publius, 36(1), 169-188.

Edward, D. B. (1998). Revealing america's welfare state. Reviews in American History, 26(3)

Esping-Andersen, G. (2000). Fundamentos sociales de las economías postindustriales. Barcelona: Ariel.

Esping-Andersen, G., (2007). Family formation and family dilemmas in contemporary europe. Bilbao: Fundación BBVA.

Esping-Andersen, G., & Gallie, D. (2002). Why we need a new welfare state. New York: Oxford University Press.

Esping-Andersen, G., (1993). Los tres mundos del estado del bienestar. València: Alfons el Magnànim.

Fàbregas i Guillén, D. (2012). El estado subvencionador contra el estado del bienestar. Barcelona: Ediciones Invisibles.

Fundación Carolina (2011). Barómetro 2010 de la fundación carolina :América latina y la cooperación al desarrollo en la opinión pública española. Madrid: Fundación Carolina, CeALCI.

Gallego Calderón, R., Gomà, R., Subirats, J., Adelantado, J.(2003). Estado de bienestar y comunidades autónomas :La descentralización de las políticas sociales en españa. Madrid: Tecnos.

Garde, J. A., & Fundación Hogar del Empleado. (2000). Políticas sociales y estado de bienestar en españa : Informe 2000. Madrid: Trotta.

Garrigues Walker, A., Herrera Gómez, M., Trinidad Requena, A. & Alemán Bracho, C., (2004). Administración pública y estado de bienestar. Madrid: Civitas.

Hadas, M. (2012). Winners and losers: The consequences of welfare state policies for gender wage inequality.European Sociological Review, 28(2), 241-262.

Haedo Pagliano, M. (2010). Los programas de cooperación internacional descentralizada de la unión europea hacia américa latina :Su papel como catalizadores del trabajo en redes de ciudades :

Helga, E. (2010). The problem of dependency. Social Politics, 17(3)

Hernes, H. M. (1990). El poder de las mujeres y el estado del bienestar. Madrid: Vindicación feminista.

Jara Roncati, E.. (2011). La unión europea, los países de américa latina y el caribe :Una relación con pasado, presente y futuro. Zaragoza: Fundación Manuel Giménez Abad de Estudios Parlamentarios y del Estado Autonómico.

Joan, M. N. (2011). Social policy reforms in Latin America. Latin American Research Review, 46(1)

Johnson, N., (1990). El estado de bienestar en transición :La teoría y la práctica del pluralismo de bienestar. Madrid: Centro de Publicaciones. Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.

Lavalette, M., & Pratt, A. (1997). Social policy :A conceptual an theoretical introduction. London etc.: Sage.

Leighton, J. (2010). The origin of the welfare state in england and germany, 1850–1914: Social policies compared.German History, 28(1), 104-106.

Lizama Quijano, J. (2010). Los caminos de la educación intercultural en américa latina :Cuatro ensayos. Barcelona: Icaria.

Luhmann, N. (1993). Teoría política en el estado de bienestar. Madrid: Alianza.

Mariñez Navarro, F., Garza Cantu, V., y Tecnológico de Monterrey,(2009). Política pública y democracia en américa latina :Del análisis a la implementación. Monterrey: Tecnológico de Monterrey, Escuela de Graduados en Administración Pública y Política Pública.

Mariñez Navarro, F., Garza Cantu, V., y Tecnológico de Monterrey (2009). Política pública y democracia en américa latina :Del análisis a la implementación. Monterrey: Tecnológico de Monterrey, Escuela de Graduados en Administración Pública y Política Pública.

Marshall, T. H., Bottomore, T. B., & Linares, P. (1998). Ciudadanía y clase social. Madrid: Alianza.

Michael, B. K. (2010). The american welfare state and social contract in hard times. Journal of Policy History, 22(4)

Mishra, R. (1990). Society and social policy :Theories and practice of welfare (2nd ed.). Hampshire; London: MacMillan.

Mishra, R., & Espanya. (1992). El estado de bienestar en crisis :Pensamiento y cambio social. Madrid: Centro de Publicaciones. Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.

Molina, E., San Miguel Abad, N., & Universidad Autónoma de Madrid. (2009). Buenas prácticas en derechos humanos de las mujeres : África y américa latina. Madrid: UAM Ediciones.

Moreno, L. (2012). La europa asocial :Crisis y estado del bienestar. Barcelona: Península.

Natalie, P. (2013). Heikki ervasti, jorgen goul andersen, torben fridberg and kristen ringdahl (eds.): The future of the welfare state: Social policy attitudes and social capital in europe. European Sociological Review, 29(2), 406-408.

Nathalie, G. (2012). Is social policy retrenchment unpopular? how welfare reforms affect government popularity.European Sociological Review, 28(5), 691-700.

Navarro, V. (2004). El estado de bienestar en españa. Madrid: Tecnos.

Ochando Claramunt, C. (1999). El estado del bienestar :Objetivos, modelos y teorías explicativas. Barcelona: Ariel.

Offe, C., & Keane, J. (1990). Contradicciones en el estado del bienestar. Madrid: Alianza.

Picó i López, J. (1990). Teorías sobre el estado del bienestar (2a ed.). Madrid: Siglo XXI.

Pil, H. (2010). The east asian welfare state debate and surrogate social policy: An exploratory study on japan and south korea.Socio - Economic Review, 8(3), 411-435.

Pons Pons, J., & Silvestre Rodríguez, J. (2010). Los orígenes del estado de bienestar en españa, 1900-1945 : Los seguros de accidentes, vejez, desempleo y enfermedad. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.

Popple, P. R., & Leighninger, L. (1998). The policy-based profession: An introduction to social welfare policy for social workers. Boston etc.: Allyn and Bacon.

Quesada Castro, F. (2008). Ciudad y ciudadanía :Senderos contemporáneos de la filosofía política. Madrid: Trotta.

Rodrigues-Silveira, R. (2012). Gobierno local y Estado de bienestar :Regímenes y resultados de la política social en Brasil. Zarazoga: Fundación Manuel Giménez Abada.

Rodríguez Cabrero, G. (2004). El Estado de bienestar en españa :Debates, desarrollo y retos. Madrid: Fundamentos.

Sarasa Urdiola, S., & Moreno, L. (1995). El Estado del bienestar en la europa del sur. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Instituto de Estudios Sociales Avanzados.

Subirats, J. (2012). Análisis y gestión de políticas públicas (1ª en aquea presentació ed.). Barcelona: Ariel.

Timmins, N.(2001). Los cinco gigantes :Una biografía del estado de bienestar. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. Subdirección General de Publicaciones.

Titmuss, R. M. (1958). Essays on the welfare state. London: George Allen $ Unwin.

Titmuss, R. M., Abel-Smith, B., & Titmuss, K. (1974). Social policy :An introduction. London: Allen & Unwin.

Titmuss, R. M., & Rocha Pujol, C. (1981). Política social. Barcelona, etc.: Edit. Ariel.

Universitat Autònoma de Barcelona, & Fundación Esplai. (2010). Ciudadanía e inclusión social :El tercer sector y las políticas de acción social (Ed no venal ed.). Barcelona: Fundación Esplai.

Vidal Fernández, F., García Roca, J., & Fundación Hogar del Empleado. (2006). Exclusión social y estado de bienestar en españa. Barcelona: Icaria.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent