Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC5 |
Utilitzar les habilitats metodològiques i coneixements especialitzats en tècniques d'investigació i intervenció que permetin l'estudi de la complexitat de les problemàtiques dels entorns metropolitans, els processos migratoris i la multiculturalitat, així com l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per analitzar i assessorar sobre les fonts del problema i com abordar-los |
|
AC11 |
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació. |
|
BC5 |
Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Objectius |
Competències |
Introduir-se i utilitzar en la recerca des de el saber de la pràctica i de l’experiència. |
AC5
|
BC1 BC3
|
|
Reconèixer la supervisió com un espai de recerca sobre la pràctica i autocura professional. |
AC11
|
BC5
|
CC5
|
Desenvolupar una pràctica reflexiva en la intervenció social. |
AC11
|
BC5
|
CC3
|
Conèixer i comprendre formes i processos de sistematització de la pràctica. |
AC5
|
BC3
|
CC5
|
Identificar el sentit de la recerca en sistematització: biogràfica, narrativa, relats de vida. |
AC11
|
BC5
|
|
Ser capaç d'elaborar un treball individual que mostri la capacitat de reflexionar sobre la experiència i la pràctica. |
AC11
|
BC6
|
CC3
|
Tema |
Subtema |
El sentit de la sistematització des del saber de l’experiència |
Fonaments teòrics per sistematitzar l’experiència
Intervenir- reflexionar- transformar
Aprendre amb altres , el sentit de les ressonàncies
Sobre l’experiència i el poder
Construcció del coneixement des de l’experiència viscuda
|
Aportacions metodològiques per a sistematitzar la pràctica |
La reflexivitat i la sistematització com a eines de recerca i d’intervenció.
Posicionament en la sistematització. Buscant el sentit.Creació de sentit
Procediments per la sistematització. Objectius. Contextualització i reconstrucció.
Diferències i confluències entre sistematització i avaluació
|
Anàlisis sobre sistematizació d’ experiències |
Anàlisi de textos de sistematitzacions i bones pràctiques
Anàlisi de texts biogràfics, relats
Emergents de les ressonàncies
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
21 |
20 |
41 |
Seminaris |
|
10 |
20 |
30 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
12 |
30 |
42 |
Supervisió |
|
11 |
15 |
26 |
|
Atenció personalitzada |
|
5 |
5 |
10 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Es presentarà el marc teòric – pràctic de l’assignatura i es debatrà- determinarà el treball i el compromís que adquirirà l’estudiant en el desenvolupament de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura.
En un context virtual o semipresencial: publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual.
També pot ser realitzat mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual. |
Seminaris |
Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.També pot ser realitzat mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. |
Supervisió |
Conjunt d’ activitats que promouen un espai de reflexió i d’exercici del pensament crític on es posen en relació i es contrasten els coneixements teòrics i l’aprenentatge pràctic. Permet situar tot un bagatge de coneixements, tècniques, i experiències adquirides en la formació de l’estudiant. En aquest espai tenen cabuda els aspectes personals i les respostes vivencials o sentiments que en la metodologia de la supervisió poden trobar orientació i suport.
També pot ser realitzat mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.
En un context virtual o semipresencial:
Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura, webconferència (Adobe Connect), xat o altres eines. |
|
Descripció |
Per facilitar el guiatge en els treballs es realitzarà atenció personalitzada que es concretarà mitjançant cita prèvia per correu electrònic amb la professora. carmina.puig@urv.cat
L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o virtual) té com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada estudiant i, al mateix temps, serveix de referent a la professora per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació contínua |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Es tracta d’elaborar un treball que aprofundeixi en un dels temes dels continguts del curs
|
30% |
Seminaris |
Es tracta d’elaborar un quadern de camp que narri i reflexioni sobre l’experiència tant personal/ professional.També s’haurà de analitzar i autoavaluar la participació de cada estudiant en el seu grup de treball i les dinàmiques que en ell s'estableixen |
30% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
A partir de les propostes o de lectures obligatòries del curs, la professora plantejarà algunes qüestions als estudiants en exercisis que hauran de ser resolts. |
20% |
Altres |
La dinàmica de l'assignatura i de treball fan imprescindible l'assistència dels estudiants a les classes i activitats (aula o virtuals) i així garantí el procés de treball plantejat. L'assistència és obligatòria com a mínim al 80% de les activitats.. |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La dinàmica de l'assignatura fa imprescindible l'assistència dels estudiants a les classes presencials i així garantir el procés de treball plantejat. La presencia i l'establiment d'una bona dinàmica és un requisit imprescindible de l'assignatura. Es considera que l'assistència és obligatòria a les classes presencials (aula o virtuals). Per ser valorat el 20% de la nota l'estudiant ha d'haver assistit a un 80% de les activitats. |
Bàsica |
Antonio Sandoval Avila , Propuesta metodológica para sistematizar la práctica profesional del trabajo social , 2001, Buenos Aires
Celeste Bertona/ Federico Nanzer, Intervenir- Reflexionar. Experiencias de sistematización des de el Trabajo social, 2008, Buenos Aires
Christian Chasarian, De la Etnografia a la Antropologia reflexiva, 2008, Buenos Aires
Fernando Hernandez y Montserrat Rifà, Investigación autobiográfica y Cambio social, 2011, Barcelona
Philippe Perrenoud, Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar, 2004, Barcelona
Walter Giribuela- Facundo Nieto , El informe como género discursivo. escritura e intervención profesional, 2010, Buenos Aires
Antonio Bolivar, ¿De nobis ipsis silemus? Epistemologia de la investigación biografico-narrativa en educación., 2002, California
José Contreras, Nuria Pérez de Lara, Investigar la experiencia educativa, 2010, Madrid
Galindo , J, Etnografía. El oficio de la mirada y el sentido, 1998, México
Jesus Hernández Aristu, Testimonio de supervisión, 2004, Valencia
Carmina Puig Cruells, Tesis doctoral. La supervisión en la intervención social. Un instrumento para la calidad de los servicios y el bienestar de los profesionales , 2009, Tarragona
Carmina Puig Cruells, Del supervisar y de la supervisión en la intervención social, 2010, Barcelona
Carmina Puig Cruells, La supervisión en los equipos de Servicios Sociales: una oportunidad para la reflexión, el pensamiento y el cuidado de los profesionales. , 2011, Madrid
Carmina Puig Cruells, Trabajo social y supervisión: un encuentro necesario para el desarrollo de las competencias profesionales . Documentos de Trabajo social., 2012, Málaga
|
|
Complementària |
Alfredo Juan Manuel carballeda, La intervención en lo social narrada desde los ateneos , 2010, Buenos Aires
Remei Arnausi Anna M. Piussi, La univeridad fértil. Mujeres y hombres una apuesta política, 2010, Barcelona
Diotima, El perfume de la maestra.En los laboratorios de la vida cotidian, 2002, Barcelona
Joan Prat , I....això és la meva vuida. relats Biogràfics i societat., 2004, Barcelona
Juan Josep Pujades , El método Biográfico: el uso de las histórias de vida en ciencias sociales., 1992, Madrid
Alfredo Juan Manuel Carballeda , Escuchar las prácticas: la supervisión como proceso de análisis de la intervención social., 2007, Buenos Aires
Shön , D., El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actuan, 1998, Barcelona
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
SOCIETAT DEL BENESTAR I POLÍTIQUES SOCIALS/12815103 | TERCER SECTOR I PARTICIPACIÓ SOCIAL/12815205 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ESTUDIS DE CAS/12815106 | MÈTODE ETNOGRÀFIC I TÈCNIQUES D'INVESTIGACIÓ URBANA/12815105 | CONFLICTE SOCIAL, PARTICIPACIÓ I MEDIACIÓ/12815104 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|