DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) SISTEMATITZACIÓ DE PRÀCTIQUES PER A LA INVESTIGACIÓ I LA INTERVENCIÓ Codi 12815202
Ensenyament
Antropologia Urbana, Migracions i Intervenció Social (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Optativa Únic anual
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
PUIG CRUELLS, CARMINA
Adreça electrònica carmina.puig@urv.cat
Professors/es
PUIG CRUELLS, CARMINA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura és una introducció a la sistematització de les pràctiques amb l’objectiu d’adquirir coneixement o bé recuperar-lo de certes pràctiques, de l’experiència. Amb la sistematització i la supervisió és pretén certa generalització en circumstàncies similars i assajar processos d’escriptura narrativa que comuniquin el coneixement. El seu objecte principal és sistematitzar la pràctica, centrada en la dinàmica d’un procés i la interpretació lògica del procés viscut. Posant en relació processos immediats en el seu context i reconstruint ordenadament la pràctica. Tracta d’aprofundir en la recerca i des del saber que prové de l’experiència. El propòsit per a la intervenció social és realitzar un exercici narratiu per una banda i teòric per l’altra sobre el saber de l’experiència que permeti la comprensió de determinacions més profundes i essencials d’una determinada realitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC5 Utilitzar les habilitats metodològiques i coneixements especialitzats en tècniques d'investigació i intervenció que permetin l'estudi de la complexitat de les problemàtiques dels entorns metropolitans, els processos migratoris i la multiculturalitat, així com l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per analitzar i assessorar sobre les fonts del problema i com abordar-los
  AC11 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Introduir-se i utilitzar en la recerca des de el saber de la pràctica i de l’experiència. AC5
BC1
BC3
Reconèixer la supervisió com un espai de recerca sobre la pràctica i autocura professional. AC11
BC5
CC5
Desenvolupar una pràctica reflexiva en la intervenció social. AC11
BC5
CC3
Conèixer i comprendre formes i processos de sistematització de la pràctica. AC5
BC3
CC5
Identificar el sentit de la recerca en sistematització: biogràfica, narrativa, relats de vida. AC11
BC5
Ser capaç d'elaborar un treball individual que mostri la capacitat de reflexionar sobre la experiència i la pràctica. AC11
BC6
CC3

Continguts
Tema Subtema
El sentit de la sistematització des del saber de l’experiència Fonaments teòrics per sistematitzar l’experiència
Intervenir- reflexionar- transformar
Aprendre amb altres , el sentit de les ressonàncies
Sobre l’experiència i el poder
Construcció del coneixement des de l’experiència viscuda
Aportacions metodològiques per a sistematitzar la pràctica La reflexivitat i la sistematització com a eines de recerca i d’intervenció.
Posicionament en la sistematització. Buscant el sentit.Creació de sentit
Procediments per la sistematització. Objectius. Contextualització i reconstrucció.
Diferències i confluències entre sistematització i avaluació
Anàlisis sobre sistematizació d’ experiències Anàlisi de textos de sistematitzacions i bones pràctiques
Anàlisi de texts biogràfics, relats
Emergents de les ressonàncies

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
21 20 41
Seminaris
10 20 30
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
12 30 42
Supervisió
11 15 26
 
Atenció personalitzada
5 5 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.

Es presentarà el marc teòric – pràctic de l’assignatura i es debatrà- determinarà el treball i el compromís que adquirirà l’estudiant en el desenvolupament de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
En un context virtual o semipresencial: publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual.
També pot ser realitzat mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.També pot ser realitzat mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Supervisió Conjunt d’ activitats que promouen un espai de reflexió i d’exercici del pensament crític on es posen en relació i es contrasten els coneixements teòrics i l’aprenentatge pràctic. Permet situar tot un bagatge de coneixements, tècniques, i experiències adquirides en la formació de l’estudiant. En aquest espai tenen cabuda els aspectes personals i les respostes vivencials o sentiments que en la metodologia de la supervisió poden trobar orientació i suport.
També pot ser realitzat mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.
En un context virtual o semipresencial:
Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura, webconferència (Adobe Connect), xat o altres eines.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Per facilitar el guiatge en els treballs es realitzarà atenció personalitzada que es concretarà mitjançant cita prèvia per correu electrònic amb la professora. carmina.puig@urv.cat L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o virtual) té com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada estudiant i, al mateix temps, serveix de referent a la professora per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació contínua

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral
Es tracta d’elaborar un treball que aprofundeixi en un dels temes dels continguts del curs

30%
Seminaris Es tracta d’elaborar un quadern de camp que narri i reflexioni sobre l’experiència tant personal/ professional.També s’haurà de analitzar i autoavaluar la participació de cada estudiant en el seu grup de treball i les dinàmiques que en ell s'estableixen 30%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària A partir de les propostes o de lectures obligatòries del curs, la professora plantejarà algunes qüestions als estudiants en exercisis que hauran de ser resolts. 20%
Altres

La dinàmica de l'assignatura i de treball fan imprescindible l'assistència dels estudiants a les classes i activitats (aula o virtuals) i així garantí el procés de treball plantejat. L'assistència és obligatòria com a mínim al 80% de les activitats..







20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La dinàmica de l'assignatura fa imprescindible l'assistència dels estudiants a les classes presencials i així garantir el procés de treball plantejat. La presencia i l'establiment d'una bona dinàmica és un requisit imprescindible de l'assignatura.

Es considera que l'assistència és obligatòria a les classes presencials (aula o virtuals). Per ser valorat el 20% de la nota l'estudiant ha d'haver assistit a un 80% de les activitats.


Fonts d'informació

Bàsica Antonio Sandoval Avila , Propuesta metodológica para sistematizar la práctica profesional del trabajo social , 2001, Buenos Aires
Celeste Bertona/ Federico Nanzer, Intervenir- Reflexionar. Experiencias de sistematización des de el Trabajo social, 2008, Buenos Aires
Christian Chasarian, De la Etnografia a la Antropologia reflexiva, 2008, Buenos Aires
Fernando Hernandez y Montserrat Rifà, Investigación autobiográfica y Cambio social, 2011, Barcelona
Philippe Perrenoud, Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar, 2004, Barcelona
Walter Giribuela- Facundo Nieto , El informe como género discursivo. escritura e intervención profesional, 2010, Buenos Aires
Antonio Bolivar, ¿De nobis ipsis silemus? Epistemologia de la investigación biografico-narrativa en educación., 2002, California
José Contreras, Nuria Pérez de Lara, Investigar la experiencia educativa, 2010, Madrid
Galindo , J, Etnografía. El oficio de la mirada y el sentido, 1998, México
Jesus Hernández Aristu, Testimonio de supervisión, 2004, Valencia
Carmina Puig Cruells, Tesis doctoral. La supervisión en la intervención social. Un instrumento para la calidad de los servicios y el bienestar de los profesionales , 2009, Tarragona
Carmina Puig Cruells, Del supervisar y de la supervisión en la intervención social, 2010, Barcelona
Carmina Puig Cruells, La supervisión en los equipos de Servicios Sociales: una oportunidad para la reflexión, el pensamiento y el cuidado de los profesionales. , 2011, Madrid
Carmina Puig Cruells, Trabajo social y supervisión: un encuentro necesario para el desarrollo de las competencias profesionales . Documentos de Trabajo social., 2012, Málaga

Complementària Alfredo Juan Manuel carballeda, La intervención en lo social narrada desde los ateneos , 2010, Buenos Aires
Remei Arnausi Anna M. Piussi, La univeridad fértil. Mujeres y hombres una apuesta política, 2010, Barcelona
Diotima, El perfume de la maestra.En los laboratorios de la vida cotidian, 2002, Barcelona
Joan Prat , I....això és la meva vuida. relats Biogràfics i societat., 2004, Barcelona
Juan Josep Pujades , El método Biográfico: el uso de las histórias de vida en ciencias sociales., 1992, Madrid
Alfredo Juan Manuel Carballeda , Escuchar las prácticas: la supervisión como proceso de análisis de la intervención social., 2007, Buenos Aires
Shön , D., El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actuan, 1998, Barcelona

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
SOCIETAT DEL BENESTAR I POLÍTIQUES SOCIALS/12815103
TERCER SECTOR I PARTICIPACIÓ SOCIAL/12815205


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTUDIS DE CAS/12815106
MÈTODE ETNOGRÀFIC I TÈCNIQUES D'INVESTIGACIÓ URBANA/12815105
CONFLICTE SOCIAL, PARTICIPACIÓ I MEDIACIÓ/12815104
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent