DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) POSTINDUSTRIALISME, GLOBALITZACIÓ I SOCIETAT DEL RISC Codi 12815204
Ensenyament
Antropologia Urbana, Migracions i Intervenció Social (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Optativa Únic anual
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ROCA GIRONA, JORDI
Adreça electrònica jordi.roca@urv.cat
Professors/es
ROCA GIRONA, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant Assignatura que té com a objectiu presentar una panoràmica de les transformacions i canvis experimentats per la societat industrial a partir de les diverses tipologies i teories construïdes des de les ciències socials.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC3 Identificar i avaluar les conseqüències de les transformacions i dinàmiques plurals i fluctuants de les ciutats contemporànies, tal com s'expressen en els àmbits urbanístic, patrimonial-turístic, lúdic i del gènere i la forma en que articulen noves formes d'expressió i interacció en els espais urbans
  AC4 Reconèixer els principals problemes que afecten els processos de transformació social a partir del fet migratori i la ciutadania, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals
  AC6 Dominar la literatura en matèria d'estudis migratoris (des de diferents aproximacions disciplinars), així com la capacitat per documentar-se i per interpretar les polítiques migratòries i la incidència de les ciències socials en el seu desenvolupament
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer les característiques de la societat industrial i dels diversos tipus de societats que s'han presentat terminològicament per a explicar-ne la seva evolució o transformació. AC3
AC4
BC3
CC3
Conèixer les implicacions que la globalització, el neo-liberalisme i les noves dimensions del risc tenen per a la dinàmica urbana, la mobilitat de les persones i la seva inclusió social. AC4
AC6
BC2
CC5

Continguts
Tema Subtema
1.- La societat industrial i la seva evolució: industrialització i modernitat, capitalisme assitencial, crisi del capitalisme i estat del benestar.
2.- La societat post-industrial: Bell, Touraine i la terciarització de l'economia.
3.- Societat post-moderna i societat del risc: de Lyotard a Beck.
3.- Globalització i internacionalització, neo-liberalisme i noció de desenvolupament.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 4 19
Seminaris
10 10 20
Debats
8 16 24
Resolució de problemes, exercicis
14 30 44
Treballs
10 30 40
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
En un context virtual o semipresencial:
Activitats encaminades a la presa de contacte, presentar l'assignatura i recollir informació dels estudiants, mitjançant l'ús de fòrums de presentació, sessions presencials mitjançant webconferència (Adobe Connect), presentacions gravades en vídeo pel professor i / o documentació publicada a l'aula virtual (Moodle) per a la seva lectura pels estudiants.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
En un context virtual o semipresencial:
Exposició dels continguts de l'assignatura mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
En un context virtual o semipresencial:
Treball en profunditat sobre un tema (monogràfic), ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
En un context virtual o semipresencial:
Activitats on, individualment o en grup, els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d'eines síncrones com el xat o la webconferència (Adobe Connect) i / o asíncrones com el fòrum del Campus Virtual (Moodle)
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
En un context virtual o semipresencial:
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura a l'aula virtual (Moodle): webconferència (Adobe Connect), Fòrums ...
Treballs Treballs que realitza l'estudiant.
En un context virtual o semipresencial:
Treballs que realitza l'estudiant a partir de material i referències de l'aula virtual i que lliura a través de la mateixa.
Treballs que realitzen per grups els estudiants a partir de material i referències de l'aula virtual i que lliura a través de la mateixa.
El grup d’estudiants col·labora per a l'assoliment d'un objectiu comú i cada membre contribueix amb els seus coneixements i aprenentatges al coneixement i aprenentatge del grup
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.
En un context virtual o semipresencial:
Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura, webconferència (Adobe Connect), xat o altres eines.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
Aquest treball ha d'estar tutoritzat pel professor i es preveuen un mínim de dues tutories obligatòries (presencials o virtuals) per a facilitar que el professor faci el guiatge del treball de l'alumne.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Es realitzaran a partir del material que sigui posat a disposició de l'alumne a l'aula virtual. 10%
Resolució de problemes, exercicis A partir de les lectures obligatòries del curs es plantejaran algunes qüestions que hauran de ser resoltes. 30%
Treballs Elaboració que aprofondeixi en algun dels temes dels continguts del curs escollit per l'alumne i amb el vist i plau del professor. 50%
Altres

Assitència (presencial) i participació.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Appadurai, Arjun

Modernity at large. Cultural dimensions of Globalization

University of Minnesota Press, Minneapolis, 1996

Beck, Ulrich

¿Qué es la globalización?,

Paidós, Barcelona.

HANNERZ, Ulf

Conexiones transnacionales. Cultura, gente, lugares, Cátedra, Madrid, 1998.

KEARNEY, Michael

“The local and the global: the anthropology of globalization and tansnationalism”, Annual Review of Anthropology, 24, 1995: 547-565.

MARCUS, George E.

“Problemas de la etnografía contemporánea en el mundo moderno”, en  CLIFFORD & MARCUS (Eds.), Retóricas de la antropología, Júcar, Madrid, 1992: 235-262.

“Ethnography in/of the World System: The Emergence of Multi-sited Ethnography”, Annual Review of Anthropology, vol. 24, 1995: 95-117.

PAUL DURRENBERGER, E.

“Anthropology and globalization”,  American Anthropologist, 103, 2, 2001: 531-535.

ROBERTSON, Roland

“Glocalization: Time-Space and Homogeneity-Heterogeneity”, en M. FEATHERSTON, S. LASH Y R. ROBERTSON (Eds.), Global Modernities, Sage, Londres, 1995.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent